Virtuaalkeskkonna eetikaprobleeme

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 133 kommentaari.

andrus, 2006-01-30 10:35:16

hmm hmm

köhib hääle puhtaks

nj, 2006-01-30 10:35:26

Ülalöeldust tulenevad mitmed eetilised probleemid. Tuvastatav inimene netikeskkonnas omab paremaid võimalusi armastuse ning afektsiooni avaldamiseks, muudab aga teisalt just nimelt sellega ja selle läbi end anonüümikute suhtes haavatavaks. Ka piirab isiku tuvastatavus tugevasti rollimänge, millede jaoks internet muidu üsnagi sobiv keskkond on.

Internetis ei ela olemuslikult mingitki eetikat. Nett on absoluutselt moraalitu ehk amoraalne. Seal ei ole mingit muud eeetikat kui see, mille me igaüks sinna juukseidpidi tavaelust kaasa lohistame. Kui inimene ja tema roll tavaelus on teada-tuntud, siis on ta ka netikeskkonnas oma rollimängudes tugevasti pärsitud.

Mõelgem hetkeks- kes/mis surub meile peale rollimänge ja miks? Mida aitab roll meil saavutada? On see maski pähetõmbamine või maskide eest kiskumine? Mida me kardame? Mida loodame?

Lilleke, 2006-01-30 10:43:42

Teate see maskide jura hakkab väheke läilaks minema juba.
Mis kuramuse maskid?
Inimese meeleolud, arusaamised,suhtumised, nägemisteravus muutub, teiseneb pidevalt.
Momeelest n.n. maskide ‘'rebimise'’ ja vastasele ette toppimisega minnakse tihti liialt hasarti.

Olev Vallimaa, kork15@hot.ee, 2006-01-30 10:47:38

andrus, 2006-01-30 10:35:23

Andrusele tervitusi saadeti, tõenäoliselt oled juba teadlik. :)))

Aga nüüd isukalt lugema.
Kommentaarid/küsimused tulevad loomulikult hiljem.

Rõõmsat meelt ikka!

Olev:)

nj, 2006-01-30 10:52:42

Kujutage endale näiteks ette portaalitoimetajat kommenteerijana. Ta ei saa kuidagimoodi samaaegselt rollimängudes osaleda ning säilitada rollideülest toimetajapositsiooni.

Terve mõistusega inimene peaks toime tulema nii ühe kui teisega. Mulle teadaolevates portaaalides nii see ka on. Spordikohtunikel on jah teised reeglid, see näide siia küll ei sobi.

andrus, 2006-01-30 11:01:35

siin see vahe jah mu meelest

et kui jalkas sind platsilt eemaldatakse siis on jokk

siin aga kobisetakse ikka edasi

nii et ei saa muidu kui kustutada ja blokeerida

nagu siinne praktika on näidanud

ja siis hakkas kohe peale

aga miks teda ei eemaldatud jms

eks ma väikseks järellrehitsemiseks selle jutu mõtlesingi

nj, Lilleke, 2006-01-30 11:30:27

Teate see maskide jura hakkab väheke läilaks minema juba.
Mis kuramuse maskid?
Inimese meeleolud, arusaamised,suhtumised, nägemisteravus muutub, teiseneb pidevalt.
Momeelest n.n. maskide ‘'rebimise'’ ja vastasele ette toppimisega minnakse tihti liialt hasarti.

Probleem on selles, et inimest hakatakse samastama tema ametiga või teemaga, mida ta kajastab. Näiteks Andruselt nõuti hingekarjane olemist 100%
või kui kirjutada budismist, siis ilmub ikka keegi, kes nõuab sult Buddha olemist.
Ei nähta inimest vaid rolli. Seda tehakse kas meelega, et rünnata inimest või elataksegi taolise arusaamaga, piirates nii enda inimeseks olemist ja ka teistelt nõutakse sama. Mõlemad kahetsust väärt elamise viisid.

Hele, 2006-01-30 11:37:35

Anonüümne viha on säärases keskkonnas enam aktsepteeritud ning mõttekas kui anonüümne armastus või afektsioon. Viimane tundub anonüümsuse puhul kuidagi eriti mõttetuna.

Armastus ongi “mõttetu” - ta lihtsalt on, kui ta on.

Armastus ei anna midagi peale iseenda ega võta mujalt kui iseenesest.
Armastus ei omanda ega ole omandatav;
Sest armastusest piisab armastuseks.

Kahlil Gibran “Prohvet”

andrus, 2006-01-30 11:49:56

et nagu iseenda ülestõstmine või ülestõusmine saapapaelust ?

niivõ

toomas, 2006-01-30 11:55:32

maskide-rollidega on ka hoopis vastupidi nii, et kunagi endale võetud ja sissemängitud rollist-maskist võib virtuaalkeskkonnas olla ka raske endal vabaneda

selles mõttes on nett vääga rigiidne

andrus, 2006-01-30 11:57:24

rigiidne
nagu rigid inlg k?

toomas, 2006-01-30 12:00:33

nohjah et jäik ja paindumatu

ikkagi kujunevad ühes kommentaariumis kõigest hetkekommide juhuvoolavusest hoolimata välja erinevate kommentaatorite väga jäigad ja paindumatud käitumismallid, mida teised kommentaatorid temalt ootama hakkavad ja mida ta ka ise tegelikult endalt eeldab

seejuures võivad need rigiidsed mallid muutuda areneva isiksuse puhul ühel hetkel vääga koormavaks

andrus, 2006-01-30 12:10:01

justnimelt toomas

netikommimine soodustab eetilise sarvkesta teket

absol

toomas, 2006-01-30 12:16:32

Ses mõttes jah, tuleb Mailat tänada nii selle eest, mis ta Via-ga meie teiste heaks on teinud, kui ka Küünlapäeva Restardi eest meie harjumustes.

Aitäh ja edasi!

lacplesis, 2006-01-30 12:17:31

Kujutage endale näiteks ette portaalitoimetajat kommenteerijana. Ta ei saa kuidagimoodi samaaegselt rollimängudes osaleda ning säilitada rollideülest toimetajapositsiooni. Minu arvates on ta võrreldav hingekarjasega spordivõistlusel, näiteks või rahvastepallimatšis, kes unustab end korraks ja ühele meeskonnale vilistab ning teisele plaksutab. Oh milline pahandus ja uskkonnavahetus sellest hiljem tõuseb! Kuidas ta ometi võis?!

Siin ilmselgelt vihjatakse kellelegi.

andrus, 2006-01-30 12:22:32

kõik tegelaskujud, szüseed jms mu artiklis pärinevad reaalsusest kõige rangema tõe korrespondentsiteooria kohaselt ning seda järgides.........

ei mingit vihjamist ega juhuslikku kokkulangemist

tegemist on tõsilooga mu lapsepõlvest

mäletan siiani seda hingekarjast kooli rahvastepallivõistlusel valge kraega karjumas vastasmeeskonnale

ja seda kibedust mis see kaasa tõi

mõtlesin juba tõsimeeli budistiks hakata.......

autor

poeet, 2006-01-30 12:22:35

mis öelda Via lõpu eel
ma ütlen: päeva kolm on aega veel

toomas, 2006-01-30 12:25:56

siis kasutagem kolme päeva
et parandada ennast veel
ja mõtiskella kõigest saadust
ja mõelda ette,
mida tuleb veel

Hele, 2006-01-30 13:02:20

Sügisene mets. Vaikus. Midagi ei toimu. Üksik vares lendab üle, kusagil praksatab oks. Tänase inimese jaoks on see kõik talumatult aeglane ja igav.

Metsas ja igav?
Ilmselt tõesti on olemas teatav osa noori, kellel pidev entertainment ühest kõrvast sisse ja teisest välja jooksma peab. Lapse võimetus endale tegevust leida on arvatavasti ületegelemise tulemus ja see võib tõesti mõnel juhul kesta pikalt üle lapseea. Aga mitte ei usu, et see omadus tänapäeval valdav oleks. Inimestel on lihtsalt vähe aega metsas käia.

Remark, 2006-01-30 13:17:21

<i>Probleem on selles, et inimest hakatakse samastama tema ametiga või teemaga, mida ta kajastab. Näiteks Andruselt nõuti hingekarjane olemist 100% <i/>

Hingekarjane kas ollaksegi 100% või siis ei olda üldse.
Ei saa olla natuke rase.
Kus ja mis tingimustel saab hingekarjane sakrameniga temale pandud ja omaks võetud kohustusest loobuda või seda mitte täita?

***