Religiooniõpetuse mõttekusest

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 792 kommentaari.

ahvgepards, 2005-12-10 00:33:10

ma isiklikult oleksin näiteks siiski ülimalt pettunud oma lapses, kes tuleks üks päev koolist koju ja ütleks, et ta hakkab usklikuks selle pärast, et usundiõpetuse tunnis miski õpetaja ütles, et PEAB hakkama.
ja tõttöelda veelgi enam oleksin ma pettunud iseendas.

Alternatiiv on see, kui ta hakkab usklikuks sellepärast, et koolis on see keelatud ja seetõttu jõle põnev. Mina olen märganud eestlastes siiski erilist totalitarismi lembust, kus kõiki probleeme nagu saab jõuga lahendada.

Joosu, 2005-12-10 00:45:04

jõuga on jah, lahe.
et kamba vaim ja kollektiivne alateadvus ja masside mäss ja tooliga poeaknasse janiiedasi.

kuid samas... mis krdi pärast siiski inimesed nagu väga sügavalt alahindavd omaenda lapsi?
nende mõtlemis-ja/või otsustamisvõimet. nende loomuomast iseteadvust ja ka sedasama kogu uue põlvkonna suht normaalset elutervet pohhuismi eristamaks mingit jura vähe sisukamatest teemadest.
ei, arumaeitaipa.

Joosu, 2005-12-10 01:01:06

ning ma ikka päriselt usun, et usundiõpetus on sheff asi rääkimaks ükskõik millises kooliastmes.
no ikka on küll.
ja samamoodi filosoofia. ja samamoodi psühholoogia.
näiteks.
ma kohe oleksin väga heldelt nõus maksma autoriteetsetele õpetajatele selle eest käshhi ja kätte, et näiteks minu kasvandikud kaSvõi poole kõrvaga kogu seda värki kuuleks ja sellest kõigest mingigi elementaarse algaimduse saaks.

jah, teleskoobid on ka ok.

.)

ahvgepards, 2005-12-10 01:42:11

jõuga on jah, lahe.
et kamba vaim ja kollektiivne alateadvus ja masside mäss ja tooliga poeaknasse janiiedasi.

jõuga on muidugi lahe ... täpselt samuti on lahe Jumalaga sõda pidada, kuna ta end materiaalsel kujul ei ilmuta, siis pole vaja ka otseselt käsikähmlusesse astuda ... hoopis teine asi kui miski pätiga tänaval, kus võid tõepoolezst vastu nina valusasti saada. seepärast on ka hästi lahe välja mõelda igasuguseid kurikaelu, kellest otsest ohtu pole karta, kasvõi kirik näiteks :)

tsukts, 2005-12-10 01:51:08

kasvõi kirik näiteks :)

Või ateistid...

/Vaatasid oma kommi kirjutades peeglisse?

Lilleke, 2005-12-10 05:40:42

sest..mina siiski TAHAN, NÕUAN, ja olen valmis protestima
et MIKS meie koolihariduses POLE usundiõpetust.

Keegi teine jälle tahab(sest kogu (maailma)tunnetuse alus pannakse algtõdedena paika eelkõige ikkagi KODUS ja OMA PERE RINGIS.)
et religioon (mis tahes kujul) hoitakse tema lapsest vähemalt 20km kaugusel.

sest.. usk on iga inimese Väga Isiklik ja ka Väga Intiimne asi.
seega 1kõikmilliseid hinnanguid selle kohta võib igaüks anda siiski vaid iseenda adressaadist lähtudes.

Jõutaks ometigi mingi otsuseni:(
Kas usk on siis ‘'iga inimese Väga Isiklik ja ka Väga Intiimne asi..'’ või sõltub kõik kontekstist
{on vastavalt vajadusele küll isiklik asi ja siis jälle asi mida kohustuslikku õppekavasse toppida.}

ahvgepards, 2005-12-10 06:29:30

Või ateistid...

/Vaatasid oma kommi kirjutades peeglisse?

Lugupeetav tsukts usub millegipärast, et ma pean siin ateistidega mingisugust sõda. Selline eksiarvamus näitab vaid, et tegemist on ristisõdalase tüüpi sügavalt uskliku inimesega. Samas on ristisõdijale (see on antud juhul sümbolistlik kujund, mille alla käib ka võitlev ateism) omane, et kui tema maailmas käib miski sõda, kus inimesed ja loomad valivad endale pooli, siis käib täpselt sama asi ka teistes maailmades.

Mina ei ole jälle päris kindel, et ma soovin seda rolli, mis kodanik tsukts mulle soovib omistada, ehk siis võitleva ristisõdija rolli just siin mängida ja kas ma selle rolli jaoks kõige sobivam loom olen. Pigem saab ta selle rolliga ikka ise kõige paremini hakkama.

Ma kirjutan hästi aeglaselt, et ka tsukts aru saaks - minu arvates on ateism täpselt samasugune usk nagu iga teinegi ja pole mingit alust teda religiooniüleseks pidada. Muidugi ma saań aru, et sügavalt usklikule inimesele on tema religioon ainuõige. Kuivõrd aga sügavalt uskliku inimese maailm suhtestub teiste maailmadega, see sõltub jälle indiviidi intellektuaalsest kapatsiteedist, mida jällegi siintoodud kurva näite puhul kipub vajaka jääma ja mida siis püütakse kompenseerida nendesamuste kurikaelte väljamõtlemisega.

Loomulikult on ateism religioon, sest ta põhineb USUL, et Jumalat ei ole olemas. Ma pole küll päris kursis, aga kindlasti on sellel religioonil ka oma kirik - mingi teadusliku ateismi ühing või midagi taolist. Nii, et see jutt mida ma räägin mõiste religioon kohta, ei kehti mitte kristluse (kui keegi seda nii arvab, siis see näitab vaid tema piiratust), vaid kõikide religioonide k.a. ateism kohta, kui ma räägin kristlusest, see on hoopis terine asi ja kui kirikust, siis hoopis kolmas asi. Aga see jutt sai vist tsuktsi jaoks liiga keeruline ja ega ma eriti ei ootagi, et ta sellele adekvaatselt reageerib :)

Olev Vallimaa, olev15@solo.delfi.ee, 2005-12-10 08:07:15

Lugesin 2005-12-10 06:29:30 kommentaari, ega saa ütlemata jätta:

Ususektide omavaheline kemplemine mõjusfääride ümberjaotamise pärast- vaat mis see on.:))

Nad ei taju veel, et on ise osakesed TERVIKUST...nende endi soovidest sõltumata. :)

Olev Vallimaa, olev15@solo.delfi.ee, 2005-12-10 08:09:43

Rõõmsat nädalavahetust Teile kõigile!

Olev:)))

priit kelder, 2005-12-10 10:37:02

Olev, tere laupäeva. Ususektid ei sobi küll olema osaks TERVIKUST, nii kuis sa hüüdled. Ususekt on kentsakas asi omaette, ei ripui see ära ei kellestki-millstki, vaid üksnes osalejate annetusist ja omavahelistest ilmutusluuluist.

Maila, skeptik, 2005-12-10 11:18:15

Kell 12.05 on ETV-s “Unetuse” kordus.

Joosu, 2005-12-10 12:13:48

Lilleke.

kuule, kas sa oled ka üks nendest, kes ei saa aru, mis vahe on usul ja mis vahe on TEADMISEL usust????
no kuule!

hea küll ja veel kord ja eraldi sulle:
ma ei rääkinud mitte kordagi USKLIKKUSE ÕPETAMISEST.
/kusjuures seda viimast õpetamist ma eitan isegi KODUSES kasvatuses. jah, eitan./
mina rääkisin laste silmaringi avardamisest.
koolis. läbi usundiõpetuse. läbi filosoofia. läbi psühholoogia. läbi astronoomia. läbi veel mitmete suurepäraste ainete ja teemade.

panimõmm? vai nje panimõmm?
sisulisest vahest siis.

Joosu, 2005-12-10 12:16:29

ehk siis teisissõnu:
kui teile tutvustatakse kuskil kokanduse kursusel hapukapsasupi retsepti, kas teist saab siis kohe hapukapsasupi-uskuja?

skeptik, 2005-12-10 13:19:14

Joosu selgitab:
hea küll ja veel kord ja eraldi sulle:
ma ei rääkinud mitte kordagi USKLIKKUSE ÕPETAMISEST.
/kusjuures seda viimast õpetamist ma eitan isegi KODUSES kasvatuses. jah, eitan./
mina rääkisin laste silmaringi avardamisest.
koolis. läbi usundiõpetuse. läbi filosoofia. läbi psühholoogia. läbi astronoomia. läbi veel mitmete suurepäraste ainete ja teemade.

Avarama silmaringi vastu polegi ju keegi. Samas oleks hea, kui teiselt poolt arendataks ka kriitilist mõtlemist.
Skeptikutel on ütlemine, et olegem avara meelega, aga mitte nii avara, et ajud välja voolaksid :-)

Väike paralleel:
Marco Polo seiklusjutte on kindlasti väga huvitav lugeda, aga miskipärast me ei võta ta pajatusi Hiina elu-oluga tutvumisel liiga tõsiselt. Fantaasia ja reaalsus on segamini, oma kogetu ja teistelt kuuldu tihti eristamata, lisaks muidugi tüüpilised ja kõigile inimestele omane selektiivsus.

Erinevat moodi saame vaadata ka religioonide peale - nende endi tekstidest ja traditsioonidest, järgija kogemusest lähtudes, kultuuriloolisest, ajaloolisest, evolutsioonipsühholoogiliselt, memeetilisest lähenemist arvestades jne.

Mis aga praeguse ainekava tööversiooni puudus on ja mille vastu minagi muu hulgas protesteerin, on algklasside piiblitunnid:

ELU AINULAADSUS JA PÜHADUS
· Maailma meie ümber. Kõigi asjade algus - Loomislood. Loodushoid.
· Inimese ainulaadsus ja elu pühadus.
· Erinevad inimesed minu ümber. Üksteisemõistmine ja lugupidamine.
· Ligimesearmastus.

PÜHAD JA TRADITSIOONID
· Lõikustänupüha
· Hingedeaeg
· Jõulud
· Ülestõusmispühad, pühapäev
· Jaanipäev
· Sünnipäevad, peretraditsioonid, pühade tähistamine pereringis.

VALITUD LUGUSID UUEST TESTAMENDIST
· Erilised raamatud. Piibel.
· Jõululugu
· Jeesus õnnistab lapsi
· Hea Karjane
· Halastaja samaarlane
· Sakkeus
· Suure Nädala sündmused. Ülestõusmispühad

Mina ise loen oma lastele suurima heameelega muinasjutte ja vastan nende terastele küsimustele. Milleks peaks ilmalikus koolis eraldi muinasjututunde ette võtma. Sellega tungivad needsamad eetikakriisist pasundajad ja usuõpetuse pressijad ise privaatsfääri omast arust “korda looma”. Ja selle vastu oled ju sinagi, Joosu.

Eraldi tahan osundada punktile:
· Maailma meie ümber. Kõigi asjade algus - Loomislood. Loodushoid.

Loomislugusid, mida eri kultuurides pajatatakse, on palju. Muinasjutud. Need baseeruvad puudulikel teadmistel, hirmudel ja lootustel.
Teadus on aga andnud meile teadmistel põhineva arusaama, mida loodusõpetuse tundides õpetatakse.
Ja mina ei saa aru, miks peaks lapses tekitatama skisofreeniat ja väitma, et lisaks sellele maailmale, mida loodusteadused uurivad, on veel mingi maailm, mille kohta vaid muinasjuttudes midagi kuuleme.

Aga et gümnaasiumiastmes religioonidest adekvaatse ülevaate saaks, pole minul selle vastu miskit.

Olev Vallimaa, olev15@solo.delfi.ee, 2005-12-10 13:24:57

Hää priit, 2005-12-10 10:37:02 :))

Ometi ka nemad, sest genereerivad taolisi mõtteid, nagu me kõik siin lugeda võime.:)

Olev Vallimaa, olev15@solo.delfi.ee, 2005-12-10 13:26:39

Ja õdusat perekeskset nädalavahetust Sulle, Priit. :)))

Olev Vallimaa, olev15@solo.delfi.ee, 2005-12-10 13:29:55

Joosu, 2005-12-10 12:13:48

Seda minagi, kuid omal... veidi kohmakal viisil.

VALGUST :)))

Olev Vallimaa, olev15@solo.delfi.ee, 2005-12-10 13:42:48

Hää skeptik, 2005-12-10 13:19:14:)))

Sul tänuväärt tegevus käsil tegelikult.
Tead ju Sinagi, mis juhtub... kui veenired selle asemel, et neil normaalselt tsirkuleerida lasta...
ühtäkki kunstlikku veekogusse suunatakse, kus lõpuks pidevast SEISAKUST üheainsa haisva mülka moodustavad?:)

Olev:)

IMHO, 2005-12-10 14:50:03

kuid samas... mis krdi pärast siiski inimesed nagu väga sügavalt alahindavd omaenda lapsi?

Sellepärast, et nad alahindavad üldse paljusid inimesi. Neil on oma stambid kohe varnast võtta.

Õpetajad on

suures osas suht infantiilsed või elukauged stamp-pedagoogid.

Vanemad aga

ignorantsed töönarkomaanid

Kus need lapsedki siis paremad?

Lilleke, Joosu, 2005-12-10 17:55:42

Ütle mulle, mis kuramuse asjandus see ‘'usundiõpetus'’ on ja miks seda riigi rahadega tegema peab?
Küsin, sest ma ei mõista, mis elukas tuu om.
Veel ma ei kujuta pilti kuidas sellist Väga isiklikku asja saab koolis väga delikaatselt õpetada?
Oletame, et klassis on nii kristlased, moslemid, budistid jne.
Kuidas neist religioonidest siis lastele ülevaade antakse ja kes on kompetentne seda tegema? Ma ei näe ühtegi võimalust selgitamaks sellist delikaatset asja nagu religioon lastele nii,et tema ‘'kodust pärinev maailmavaade'’ kannatada ei saaks.
Kui lapsi õpetaks kristlane, budist jne. kas ta õpetaks lapsi põhimõttel ‘'ah, teate on üks selline usund..'’ või õpetaks seda kui ‘'tõde'’
Kui usundiõpetust annaks keegi, kes igast religioonist natuke teab siis, millisel alusel hindab selline õpetaja lapse, kes on näiteks 126 põlve kirstlane, moslem budist teadmisi?
See on ju täielik absurd!

***