Religiooni funktsioonest ühiskonnas

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1385 kommentaari.

Joosu, 2006-01-15 20:58:16

mis aga kunsti ja religiooni kokkupuutepunktidesse puutub, siin... ma jääks ikka ka ise veidi eriarvamusele.
kunst on ka oma monumenetaalsusele või süvaolemusele (SÜVAmuusika, monumentaalskulptuur ja muud SUURteosed) siiski inimloomuse kui mängulise poole väljendus. jah, ka juhul, kui kusntitegemine on elutöine ja professionaalne.
kunsti üheks algtekke teguriks ongi ometi just mängu kontseptsioon. samas kui tõsiusklaselt mängulisust, huumorit või elementaarset huumorit oodata enda või oma usumuste kohta üldjoontes on tihti tõesti sama, mis siinsetelt kommentaatoritelt võimet püsida kasvõi algtasemel etteantud teemas.

usk mängib reaalsust.
kunst realiseerib mängulisust.

p.s. kes see suurtsiteerija taas oli (ei ole täna ühtegi nime meeles. buu), enivei: et knstnik ei pea kunagi kõhklema, kui peab lõhkuma norme.

tavausklased aga lähevad absull pöördesse, kui keegi kasvõi veidi kõvemalt aevastab nende enda seatud normide suunas.

Joosu, 2006-01-15 21:03:57

mina ladusin kord kaminat nii.
ja sain totaalselt meditatsiooniliese kirgastumise.
tegelikult ka päriselt.
kivi kivi haaval. ei kiiret ega tunnitööd. lihtsalt segad õige mördi. ootad. segad uuesti. paned sobivas koguses paika. asetad kivi. koputad loodi, korrigeerid vuuki..
ja... siis korraga kuuled kuidas aeg kohiseb.
tegelikult ajatus.

nõiduslik. lumm. vaikus.
:)

dt, 2006-01-15 21:14:16

Kudagi kurjad olite mõlemad. Aa se te õigus, laske käia.

kas kella 10-ne meditatasioon on AINUS võimalus?

Kust sihke küsimus küll kerkida võis??

Ma just nagu selitin, et ilmselt peab miskit wägevat veel varus olema. Mis nimelt, seda tahtsingi kuulda. Ei muud.

priit kelder, 2006-01-15 21:16:24

Joosult hüva püüe kunsti lahti mõtestada -tänuväärne märkus. Kunsti võrsumisest mängulisuse algest on kenasti kirjutanud 130 aastat tagasi Plehhhanov. Kuid tõsi see on. Ent mängulisus kunstniku kui looja jaoks ei pea ilmtingimata üle kanduma vastuvõtja meeleseisundiks. Meenutagem Aristotelest, kelle jaoks kunsti väärtus seisneb eeskätt katarsise tekitamises. Puhastumine, üllas kirg, vaimline ülevus jne. Kahjuks on kunst oma postmodernilistlike hoiakutega üha enam sülitamas kunsti aatelis-mmelelisele mõjule. Ja veel, Joosu, mu meelest on see sul tsipa liig kategooriliselt öeldud, et kunstnik PEAB norme lõhkuma. Väidan, et ei pea, vaid võib. Veel parem, kui ta ei lõhu midagi. Vaata näiteks hiina esteetika maksiimi - minimaalse info kommunikatiivsust - , mille kohaselt kunstis sisalduv kunstiline vm info edastatakse nappide vahenditega, lakooniliselt, jättes suurema osa lõuendist (maalikunstis näiteks) täitmata; sama ka poeesias (haikusarnane vorm) või NO-teatri mängulaadis Jaapanis. Ja see ongi võluv, kui midagi ei nämmutata osasaajale ette, tal on vabadus ise näha ja juurde mõelda; kunstnik vaid vihjab dikskreetselt , osutab vaid näpuga, kui kujukalt kõnelda. Ja kes on häälestunud osaamisele, kelle kogemus või meeleavalus on ta hinge valmistanud elamuseks, see mõistab ja kogeb kunsti suurust. Kes aga ei ole valmis, ei saa aru. Ja pole ka midagi katki. Lummav, eks?

Olev Vallimaa, kork15@hot.ee, 2006-01-15 21:18:23

Praegast on...mis ta nüüd ongi... täpselt 21:19

Joosu, dt, 2006-01-15 21:20:10

hm. see onka nagu tegelt UVITAV nähtus.
et kui viskad miski ninanipsu kellelegi muiates vastu, siis tõmmatakse teiselpool ikka suu kõveraks ja öeldakse, et *kurjad olete*.
ei, ei ole.

kurjus on lugeja kuvaril.
ütlen ma nii.

/ja naeratab ündsalt nagu madonna.

ja MUIDUGI on teisi võimalusi.
kui soovid neist teada, kirjuta Olevile privasse.
kui ta tahab, siis ta räägib.
sinuga aga via-kombe-kohaselt SIIN ja avalikult ta trusaarede mustrit ma arutama tõesti ei hakka.

/naeratab taas. seekord nagu Püha Josephine. :)

Joosu, priit kelder, 2006-01-15 21:35:14

on küll lummav.
:)
kuid normilõhkumisest ei rääkinud mina. pakun,et see võis olla.. A.Gide ehk? üles kutsudel lihtsalt stagnatsiooni või mugandumisvastasusele nii kunsti kui kui ühiskonnas tervikuna. ei väikekodanlusele. ka nii oleks võinud ehk öelda. :)
kusjuures Kristeva oma raamatuga *mässu tähendus ja tähendusetus* räägib läbi ühiskonna sotsiaalsete aspektide suht sama. et lõhkuda aegajalt siiski ON VAJA. lihtsalt selleks, et perse tooli külge kinni ei kasvaks. kas siis kunstis või mujal. samasee.:)

ja ehk ka eristub nö. katarsisekunst (millest rääkisid sina) ja sotsiaalne kunst (mille suur austaja olen mina:)
jah, ka nende kahe vahel tuua tõmbe-või tõukemomente religiooniga on tegelt täiesti võimalik.

viimasel TRIALOGOS'EL räägiti sellest samuti.
kes juhtus neil seminaridel sügisel käima.
erit põnev oli auväärne metropoliit Stephanuse etttekanne iluteoloogiast.
osad ta sõnavõtu momendid mõjusid vaat et revolutsiooniliselt.
selles hetkes.
mulle.
:)

dt, 2006-01-15 21:35:56

Mitte ei mäleta, kellel se kõrvad kinni vahatati, et sireenide kauni laulu ohvriks ei langeks. Mina lasin endal silmad ettevaatuse mõttes ära tõrvata, et Püha Josephine naeratuse lummuses mitte hävida.

***

Egas Priit siis usku ja kunsti silmast silma võrdustanud. Ikka ühte aspekti vaid võrdles - mõlemi luululist reaaalsuskäsitlust.

Joosu, priit kelder, 2006-01-15 21:37:36

kusjuures. olles samuti pateetika piirimail balanseerija kohati, jah, ka mina arvan, et ilu võibki ehk päästa maailma.

kuid... ma kahtlen aina enam, et just religioon SEDA ilu nii palju sisaldab. mis maailma ära päästab.:)

Joosu, 2006-01-15 21:40:05

see oli Odysseus.
kuid kõrvad vahatati vaid ta laevameeskonnal. temal ei tohtinud. sest tema saatuseks oli reaalsusega silmitsi seismine, mu väike aerumadrus. :)

dt, 2006-01-15 21:43:01

Nuuuh, mõtle edasi, mis ikka Odysseusega tehti ...

/Ettevaatamatult üritasin targalt silma pilgutada, ja nii need laud mul nüüd kokku tõrvusidki:-((

Joosu, 2006-01-15 21:50:13

kunst ei ole sõna otses mõttes siiski ehk luululisus.
(selles mõttes nagu usutakse ja kummardatakse ja serveeritakse ka tõesti ainutõe pähe)
jah, ta võib olla manipulatsioon reaalsusega, fiktsioon, pettepilt, mäng, kujundlikkus, ka ajaviide, hobi, lihtsalt elatise teenimisvahend.
kuid ta ei pretendeeri tõsimeelselt nö. kogu olemuslikkusele. ega ka jah, ainuõigsusele mõtetes või mingis rituaal-käitumises nagu juba märgiti. nii nagu teeb seda religioon.

/nämmutas enda jaoks üle. :)

liba, joosu, 2006-01-15 21:50:25

ma ütlesin NII NIMETATUD loodusseadusi.
justnimelt. ja see on see, kui inimesed (grupp, kamp, gäng, klubi, partei, sootsium)mõtlevadki endale välja OMA loodusseadused.

Mh?

Vai-vai, mismuudu tuu väljamõtlemine siis ka käi? Tähendap see mida?

Mu meelest saab seadusi ikka avastada, mitte aga välla mõelda.

Vai kas toda, mis nn oma loodusseadustena välja mõeldakse, ei olempki siis olemas?

Kas miskit näituseks ka saab?

Joosu, dt, 2006-01-15 21:54:42

mis taga siis tehti?
Odysseus tuli the end suure kangelasena koju, ta armastatud naine ja rahvas, kes ootas oma kuningat, korraldas talle suure peo ja ta elab õnnelikult siia maani, kui just ära ple surnd.

et vahepeal sai vatti kükloopidelt ja sireenidelt ja nata sigasid kantseldada , see on ju vaheetapiline ja seega ehk ka nata irrelevantne.

või.. kardad sa seiklusi, mu väike vahasilm, mis? :)

dt, 2006-01-15 21:54:50

Luululisusevaba kunst on ... ehk ... käsitöö, remeslo, basteln?

Joosu, Padre, 2006-01-15 21:58:47

ee... jah. tõmbasid mu orki.
ohsa jutt ja matt.

on on nii nagu ütled.

Keskerakonna seadused on ju ka ikka AVASTATUD mitte aga välja mõeldud.
kuis ma siis nüüd nii valesti sõnastasin ikka :))

dt, 2006-01-15 21:59:37

Esteks, tõrvsilm. TÕRVsilm!

Tõõseks - mees seoti masti külge kinni, sest mehest polnud meest meheksolemiseks.

Mitte ei tule meelde, kes see oli ja mida just ta ütles, aga keegi ütles midagi meesinemese kiusatuse ja sellele järeleandmise kohta.

Joosu, dt, 2006-01-15 22:04:52

mm.. selle remeslooga on ka nii ja naa. minu meelest siis.
mõni käsitöine *art* miski äranikerdatud lillemaalikese näol on kitsh ja pungestatud jura, vannabiide hale nabapingutus.

samas kui mõni puulusikas on tõesti nagu meditatsioon.

/naeratab nüüd Nefrotetena :)

Padre, 2006-01-15 22:07:07

Padre, joosu, 2006-01-15 21:50:25

Tupsununnu usub ikka veel tõsimeeli, et libamine on parim viis Padrele varba peale astumiseks?

See usk on kena, kuid katteta.

Nälkjas võib ulja näo ette manada, kuid kotkast temast ei saa. Ei saa, oo õilis ja aus inimeseloomake.

Joosu, dt, 2006-01-15 22:10:24

üks tõrvasilm meemeres ajab maitse täitsa vussi.

/mere-mehistu.

samas... maitse üle muidugi ei vaielda.
ka õigus.
aga see odysseuse-onu sidumine oli siiski sellepärast, et... /kuula nüüd tähelepanelikult, mu paiake/.. oli sellepärast, et mõned kiusatused ONGI vastupandamatud.

/naeratab seekord mitte nii pühapaisteliselt. :)

***