Religiooni funktsioonest ühiskonnas

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1385 kommentaari.

Elvis Toomashiva, 2006-01-13 09:44:55

Lacplesis rääkigu läti keelt,
vai tu saproti?
Ne saproti?
Bez probleema,
mees ari ne saprotam ebreejiski!

Nii et nagu Sina ei räägi läti keelt
(vähemalt meiega), ei räägi meie
juudikeelt.

Me räägime omakeelt.

Elvis Toomashiva, 2006-01-13 09:47:16

See teebki ristiusu võimsaks -
- ei ole see lõpuni kellegi oma see ristiusk, ainult Jumala oma:

(i) ristiusk pole juutide usk, sest nad ei tunnista Jeesust Kristust Messiaks;

(ii) ristiusk pole mitte-juutide usk, kuna sisaldab endas juutide usku.

(i) ja (ii) saab ühendada ainult inimkonna kui terviku tasemel, kus juutide ja mitte-juutide vahel pole vahet.

Elvis Toomashiva, 2006-01-13 09:48:37

Näiteks pole ristiusk eestlaste usk, vaid on inimeste usk.

Näiteks pole ristiusk juutide usk, vaid on inimeste usk.

Elvis Toomashiva, Numbrimees, 2006-01-13 09:49:49

Ei ma saa Piritale kolida niikaua kui ma ei saa seal oma maadele endale palvetelki püsti panna, kus ma Roosipärga saaksin palvetada, nagu ma seda praegu Lasnamäe ja Pirita bussis hommikuti teen.

Hele, 2006-01-13 09:49:51

Mitte midagi ei toimu. Ainult tähed tiirlevad
Ning maailmu tekib, hukkub, pilgub igal sekundil.
Nende võbelevat tolmu, valgusrasket laugudele,
tajun nagu lõhna lapseeast, mil teadsin peast:
jah, see juhtub.
(Jumal, jumal!)
Juuksejuurtest taldadeni
läbistab sind välguvarras, millel keerled, keeletu,
kosmilises üksiolus, igaveses küsimises
keset tühjust, keset täiust, olemise otsatust.
Sosinohkeid, kiljatusi, silmapilgu sonimist
arvad kuulvat ilmaruumi aimuskauges kuminas –
varje, värelusi, jälgi kujutletust, kogetust –
kuigi midagi ei toimu.
Isegi su sisemuse
maagiline sulatuli, voolav, valguv sõnamagma
mitte kuidagi ei tardu lauseks laulusarnaseks.
Mitte midagi ei toimu.
Ainult tähed tiirlevad;
süda, soolane ja selge, üksi tuksub, tiksub truult.
Maailm, las ma lähen maha.
Maailm, jah: ma olen möödas.
Mitte midagi ei toimu,
ainult tähed tiirlevad
kosmilises üksiolus, igaveses püsimises
keset tühjust, keset täiust, olemise otsatust...

Elvis Toomashiva, Priit Kelder, 2006-01-13 09:52:33

Priit,

Sinu jutust tundub, et oled natukene ehk solvunudki, et ma ristiusul ühiskondlikku tähendust ei näe, vaid selle Sinu terminoloogias pigem psühholoogiaga seon.

Aga ära palun unusta, et ristiusu “ühiskondlikkus” on Taevariigi “ühiskondlikkus” ja me ristiinimesed palvetame KÕIGI INIMESTE EEST, nii nede eest kes on kristlased kui nende eest, kes pole.

Ka Sinu eest.

Roosipärja helmekümnendite vahele käib mul näiteks “Fatima palve”:

Fatima palve, 2006-01-13 09:53:50

Mu Jeesus,

andesta meile meie patud,

päästa meid põrgutulest

ja võta taevasse kõik inimesed,
eriti need, kes Sinu armu
kõige rohkem vajavad.

Remark, Dürer, remark, 2006-01-12 17:58:02, 2006-01-13 10:13:44

Miks arvad, et see just Joosu kohta käis?
See polnud suunatud kommentaar, kui märkasid.
Sina reageerisid Joosu kaitseks,
hmm, kõnekas seegi.

Remark, Dürer, remark, 2006-01-12 17:58:02, 2006-01-13 10:19:31

Sõnavabadus on siin küll üksikute siseringi kuuluvate priivileeg.
Mis taanudb sellele, et pole oluline mida kirjutatakse vaid kes kirjutab.

albrecht, Remark, 2006-01-13 10:24:31

Joosu on enda hädast kirjutanud nii avameelselt,
ehkki kõverpeeglis, et minu arust sai Sinu kommi just tema kohta käivana võtta.

albrecht, Remark, 2006-01-13 10:25:58

Ei, mina pole Dürer, see olgu öeldud juurde.

priit kelder, 2006-01-13 10:29:47

Elvis Toomasshiva, nüüd sa eksid pisut. Minu artiklikese sihiks ei olnud kelleltki tunnussõna või laiduosutust pälvida; lihtsalt esitasin oma vaateid, millele lootsin naiivselt teistepoolseid seisukohti kuulda. Ei kuulnud peale sinu aga kelleltki. Sinu vaatenurka ma hindan ja tunnistan sinule sobilikuks olema; kui nõndaviisi usud ja arvad, on see ju sinu voli ja suva, eks. Teine asi on see, et sa ütled end “mitte nägevat ristiusu ühiskondlikku tähendust”. See hoiak kummastab, kuivõrd ka individualiseeritud usk nagu sinul kanaliseerub igapäevaelus ühiskondlikku olemisse, suhteisse teiste inimestega ja ühiskondlike institutsioonidega. Usulised nagu sina on ju kõik “ühiskondlikud loomakesed” ja sellest sul pääsu pole. No võta siis kätte ja korrasta-reguleeri oma usku käegakatsutava reaalsuse järgi ning tunnista sedagi, et üksikisiku usk laieneb talle tahtmatult väljaspoolegi. Kasvõi siinse portaali keskkonna kaudu, või kohtuistungite või poesaba järgi. Kuid millega see Shiiva sind ära võlus? Meenub üks nähtud 16. sajandi kandahari miniatüürmaal, kus kujutatud Shiivat näpeldamas talutüdrukuid. Pealkiri oli inglise keeles “Shiva sporting with milkmaids”.

toomas, Priit, 2006-01-13 10:37:14

Aitüma. Jah, muidugi olen ma reaaleluliselt sotsiaalne loom, kasvõi oma pere-elus juba ning kahtlemata, mis puutub mu ususse, ka via-s.

Elvis Toomashiva on mu “preestrinimi” ja muidugi pole ma teps mitte meie Rooma kiriku preester, vaid virtuaalne Viatotaalusu preester, kes Shivana tantsides tahab hävitada väärkujutelmad Usu kui sellise eest ning omasubjektselt kõiksusse hävides seada uuel tasemel - lahkununa Emajõe Ateena Üliakadeemiast - korda sidemed Teaduspreestrinna Helega.

muusa, ingridrohtmae@hot.ee, 2006-01-13 10:58:47

Joosu on enda hädast kirjutanud nii avameelselt,
ehkki kõverpeeglis,

Via pole minu teada südamepuistamise portaal, vaid
avalik filosoofiliste, religioossete ja ühiskonnaprobleemide üle mõtiskluste portaal.

Kus iganes via.ee portaali nimetus kirjas, tuleb inimene siia uudistama, millest räägitakse.
Ja mida ta siit leiab?
Kaklemist ja hingevalu kõverpeegleid, roppust ja pornot.

Kui teeks äkki ühe registreerimisega nn. “usaldustelefoni” nurgakese, kuhu inimesed saaksid teemaväliselt oma hingevalu, olgu ta siis sile- või kõverpeegel.
Praegust tegu nimetaksin ma laamendamiseks, oma hingevalu kontrollimatut väljamäratsemist teiste arvel. Kõige enam aga via portaali tegija maine kujundamiseks.
Möödas! Kõik on möödas, Joosu!
Ja elu läheb edasi.
Nuta, naera, märatse või joo.
Sa oled praegu “ninaväänaja rollis” ja sa mõneti isegi naudid seda.
Sa pole ju vaimuhaige, et sa ei mõista.
Kõike seda ei tee sa ju ometi Saabi foorumis, miks siis siin?!
Kirjutan seda avalikult, sest sina oled oma etteaste teinud avalikult.

albrecht, 2006-01-13 11:03:44

Muusaga täiesti nõus.

Hele, 2006-01-13 11:04:55

Ehh Toomas, Toomas...
Pole see Hele miski preestrinna,
rohkem tilluke jupike suure TeadusEluka keres.

TeadusElukal ei õnnestund seekord Toomast nahka panna,
aga tulevikus minetea... -
siin nahas on päris hää olla,
eriti kui omasubjektsust aegajalt ka TeadusEluka nahast väljapoole hajutada saab,
näiteks siin Vias.

albrecht, 2006-01-13 11:07:05

VALI HEA! - ma saan seejuures aru, et see pole üldse mitte kerge asi.

toomas, Hele, 2006-01-13 11:14:06

Mina olen TeadusEluka kereloomaks omal ajal tahtnud väga saada, ei õnnestunud ja seda pigem mõne õnnetu juhuse kokkusattumise tõttu kui mingi põhimõttelise võimatuse tõttu. Nüüd proovisin siis aastakese, kuidas on TeadusEluka keres elada nii, et sinna sisse ei ole järk-järguliselt loomulikul teel kasvatud, vaid... noh, mitte just opereeritud võõrkehana, aga... implantaadina ehk. Vaat ei tulnud kah välja, kusjuures TeadusElukas oleks implantaadiga vägagi rahule jäänud, aga implantaat ise hakkas mõranema, polnud teine oma meelelaadilt enam Noor Vihane Mees, nagu tema ideed oleks eeldanud. Mis nüüd edasi saab, eks näis. Aga TeadusElukas ise tundub nüüd küll hea ja armas, lausa tahaks talle pai teha ja miks ei võikski - ei ta mu peale tegelt ju üldse urise. (Geneetik Reeda Arvuti jutud annab ehk kaa andeks.)

albrecht, muusa, 2006-01-13 11:19:46

Kõike seda ei tee sa ju ometi Saabi foorumis, miks siis siin?!

See näitab, et Düreril võib õigus olla:
Joosu nähtavasti tõesti võitleb Jumalaga
(Saabi foorumis Jumalast ei räägita.)

muusa, albrecht, 2006-01-13 11:26:45

Jumalaga võideldakse kui mees mehega, mitte ei kutsuta publikut seda võitlust vaatama.

Via on kõike muud kui usufoorum ja siin oma tõsiseid sisemisi usuvõitlusi jagada pole mõtet.

Muid mõtteid küll.

***