Religiooni funktsioonest ühiskonnas

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1385 kommentaari.

levi, toomas, 2006-01-11 13:30:37

anna andeks, aga sa ajad lihtsalt lolli juttu elik paneb segast. Muidugi, et hetkelise arusaamisvõime puudumise tõttu, mis muud.

v.l., 2006-01-11 13:30:44

levi, v.l., 2006-01-11 13:23:48

Aitäh - aga ma ei ole oma seisukohta mitte üks teps muutnud.

toomas, levi, 2006-01-11 13:30:51

Püüa pihta saada.

Ei ole võimalik, minu “filosoofiline lähe” on nähtavasti konkreetsem ja nõuab selgemat sõnastamist.

toomas, levi, 2006-01-11 13:31:40

Mulle jälle tundub, et sina vehkled definitsioonide ja mõistetega neid omavahel seostamata.

levi, v.l., 2006-01-11 13:34:01

Et sa selles rahu saaksid, võid kohe julgelt tervet elu elik kõiki eluilminguid (inimese tegusid) ja kogemuste edasipärandamist-omaksvõtmist lugeda kultuuriks. Nii see tegelt ka on. Niiet su piiritlemine on küll antud juhul asjakohatu elik siis ebaõige.

PS. ükski kultuuriilming ei saa ilmneda elik saada kultuuriliseks ilminguiks ilma, et see ei ilmneks tetaud kultuuri seest. A ma saan aru, et sa püüad end lihtsalt kaitsta. Asui seegi, eksole.

v.l., 2006-01-11 13:36:31

Sinu arvamus. Ela rahus!(ja uduta edasi)

levi, v.l., 2006-01-11 13:36:45

Aitäh - aga ma ei ole oma seisukohta mitte üks teps muutnud.

Ole siis edaspidi tähelepanelikum. A sa võid ju minna tagasi ja lugeda omi seisukohti ja neid uuesti võrrelda, kui sa enam ei mäleta või esialgu ei pannud tähele nende erinevust. Ega’s erinevuse tuvastamiseks emotsioonide rienvust vaja ole.

skeptik, 2006-01-11 13:42:14

Toomas elab nii:
Religioon hõlmab kahtlemata inimest laiemalt kui kultuur: religioon hõlmab kogu inimese elamise hommikust õhtuni

Mina nii ei ela.

toomas, ahvgepards, 2006-01-11 13:47:00

Ikoon jääb ikooniks ikkagi, sõltumata asukohast või sellest, kes teda parajasti jõllitab.

Sellega, et ikooni jõllitav budist, kes pole ristiusust eriti midagi kuulnud, ja ikooni kristlikul viisil vaatav õigeusklik vaatavad ikooni erineval viisil, oled nähtavasti nõus?

Mille poolest erinevad põhimõtteliselt aga tegelikult kristlikust keskkonnast pärit sekulaarlane ja budist?

Kuigi ma saan aru, et kellelegi näituseks meeldiks, et kristlus oleks miskisuguse kitsa huvigrupi harrastustegevus.

Kristlus on tõesti just eelkõige kristlaste oma.

Ainult, et miskisuguste kategooriate liigitamine esteetiliste naudingute printsiibil ei saa mitte kuidagi olla objektiivne lähtekoht, vaid ikka kitsarinnaliselt subjektiivne.

Lisaks kitsalt subjektiivsele ja üldobjektiivsele on nende vahel ka grupireaalsus, näiteks kristlik reaalsus.

Seega kristlik religioon on paraku kõigest üks kristliku kultuuri osa või siis lihtsalt üks paljudest subkultuuridest.

Ei ole põhimõtteliselt nõus pidama vähemalt kristlust kui religiooni kultuuri osaks. Kristlus on teatava inimgrupi - kristlaste - teatav ühine eluviis.

Ja iga ateist, kes näituseks tähistab kristlikke tähtpäevi või järgib kristlikku kalendrit, on kristlikust kultuurist nakatet. Ja ei ole siin miskit pääsemist või halastust!

Kolmekuningapäeval, mil Kolm Kuningannat Ivi Eenmaa, Laine Jänes ja Urve Tiidus kogunevad Võrru, et külastada ürituse tipuna Haanjamehe turismitalus Kauksi Üllet, pole mingit kristlikku sisu.

toomas, skeptik, 2006-01-11 13:48:01

Noh, kuidas Sa siis ei ela!
Kas tahad väita, et mingi osa päevast siiski usud Jumalat?

v.l., 2006-01-11 13:49:24

Kristlus on religioon ja sellena kultuuri osa.(v.l.).

Kristlik kultuur on kristlusega seonduv kultuuri osa(v.l.)

..asjaolule, et religioon ongi kultuur. (kui lähtuda kultuuri definitsioonist).(levi)

nad ei samased mõisted - kultuur on märksa laiem mõiste. (v.l.)

Uduta edasi...

ahvgepards, 2006-01-11 13:58:20

toomas, ahvgepards, 2006-01-11 13:47:00

Nuvott, kogu sinu jutu saabki kokku võtta selliselt, et sa ajad segamini nii kristluse kui kultuuri, religiooni, usu ja kiriku. Kõigil neil on küll samasuguseid komponente, kuid kindlasti pole nad üksjaseesama. Kusjuures kristlus ise on niivõrd laiahaardeline, et hõlmab väga palju erinevaid osiseid, nii pole seitsmendapäevaadventist kindlasti mitte see sama mis kreekakatoliiklane, kuigi mõlemad on kristlased. budist ei ole kahtlemata kristlane usutunnistuse järgi, kuid ta võib (kuigi ei pea) tuttav olla kristliku kultuuriga. Nii võib ta oma igapäevases elus tarbida mingisuguseid kristliku kultuuri elemente, mis seetõttu veel vähemkristlikud ei ole ja ammugi mitte budistlikuks ei muutu. seega ei ole kristlus pelgalt miski kitsa huvigrupi subkultuur, vaid ikka päris vana traditsioonidega kultuur kohe. no ei ole midagi teha :)

skeptik, 2006-01-11 14:01:42

ähh, Toomas :-)
jumalasse mitteuskumine ei ole religioosne tegevus

et võtan kätte ja tegelen nüüd religioosselt jumalasse mitteuskumisega, hommikust õhtuni, või vaheaegadega, siristan mitteuskumise palvehelmeid sõrmede vahel, söön leiba ja mõtlen religioosse hardumusega juurde, et see ei ole Kristuse ihu jne.

Padre, 2006-01-11 14:09:06

et võtan kätte ja tegelen nüüd religioosselt jumalasse mitteuskumisega, hommikust õhtuni, või vaheaegadega, siristan mitteuskumise palvehelmeid sõrmede vahel, söön leiba ja mõtlen religioosse hardumusega juurde, et see ei ole Kristuse ihu jne.

Ma olen aru saand, et just seda ateistid teevadki.

skeptik, 2006-01-11 14:12:55

Ja sina, Padre, usud siiralt Louise Hay imelisse paranemisse?
Millesse veel?

levi, v.l., 2006-01-11 14:15:41

v.l., 2006-01-11 13:49:24

sinu probla on selles, et sa ei mõista, et kristlus ei ole ainult religioon. See oligi see põhjus, mis sundis sind võtma minu vastu sõna, et kristlus ei ole mitte kultuur, vaid on eelkõige religioon ja alles siis kultuur. Missugune ehe demagoogia sult, v.l.

Padre, 2006-01-11 14:20:13

Ja sina, Padre, usud siiralt Louise Hay imelisse paranemisse?

Miks ma ei peaks uskuma? Sündmus on piisavalt tõestatud, et mitte hakata seda kinnisilmi ignoreerima.

Millesse veel?

Ooo... päris paljudesse asjadesse.
Ainult et ma ei usu millessegi pimedalt, vaid peale asjade skeptilist kontrolli.

siit jõuame minu ühe lemmikküsimuseni:

kas midagi sõgedalt eitav inimene ikka on päris skeptik?

Kuivõrd erineb ta midagi sõgedalt jaatavast/eitavast sektandist?

toomas, ahvgepards, 2006-01-11 14:22:43

Oi noh, mis imeasi see kristlik kultuur küll siis on. Kohe hirm hakkab tema ees tead! :)))

toomas, ahvgepards, 2006-01-11 14:24:16

Tead see kristlaseks olemine on siis nähtavasti palju lihtsam ja labasem asi, kui kristlik kulttur eeldab. Kristlastel on nähtavasti veel väga palju kristliku kultuurini kasvada.

33338, 2006-01-11 14:25:33

ajnult piiratud mxjsstusega inimeseloom usub ning tähtsustab üle minngit imelist paranemist. millegipärast ta ej pane tähäle imelisi ajgestumisi.

***