Püha tabamine

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1016 kommentaari.

Ti, 2005-12-25 19:03:50

*
Hää küll..
Mis me ikka keerutame.

Mind ei huvita niipalju ‘süütu ja patuse’, vastus, kuivõrd Maila ja temaga ühisel meelel olevate inimeste vastus.
Kust jookseb hea ja kurja piir?
Mis on talutav, mis mitte? Kus on piir?
Sellest sõltub.
Palju..

Joosu, 2005-12-25 19:21:56

no mis küsimus see nüüd oli?
näidakem piire, selgitagem vahesid ja värvigem meile kõik puutooted palun neoonpunaseks.

ja mis asi siin nüüd sõltub?
jõulupühadus? järgmised valimistulemused? globaalne seisund vabshee?

ei, ma ei saa täna kohe ÜLDSE teemadele pihta justkui.
helpe!
:(

33338, 2005-12-25 19:28:37

minngit píiri pole. on isikutti erinev talutavuse vöönd. et need ej kattu, on sellge et kxjkk pole öhel meelel.

Ti, Joosu, 2005-12-25 19:42:49

*

no mis küsimus see nüüd oli?

saan aru, et sul küsimust pole.
Tore.
Vasta siis, oma arusaamise piires. Milleks sellised lendlaused: jõulupühadus? järgmised valimistulemused? globaalne seisund vabshee?

Numbrimees ütles oma arvamuse vähemalt ausalt: minngit píiri pole. on isikutti erinev talutavuse vöönd.

Joosu, 2005-12-25 19:57:04

no mis küsimus see on, et mis küsimus see on?
sa oled ikka imelik, Ti.
ma siin püüan irooniline olla ja nii ja mis siis, et saamatult aga.. veidi taktitunnet mu saamatuse suhtes ei teeks ju ometi paha, eks.

/on kurb

pealegi ma juba vastasin.
selle näitega, et kui tahad juua piima aga eksikombel jood samasugusest kruusist vett. ja siis meeled saavadki justkui ootamatult petta ja nii siis pettudki.
ehk oled petta saanud.
petetud, noh.
ja ütled, et too oleb siis hää ja too teine pähh.
ja piir ongi just sealmaal, kus sa..lased vabaks ja.. enam ei vali. ei vali, kas piim või vesi.
vaid lihtsalt jood.
sellepärast, et on janu.

ehk siis: pole ehk vaja seada piire. nagu üldse.
sest...nagunii paneb nendega puusse.
varem või siis hiljem.

aga see on jah, minu arvamus.
ja palun teilt mõistvat suhtumist.

/mis muidugi ei tähenda, et ma teile samaga vastata saan. :)

Ti, Joosu, 2005-12-25 20:09:38

*
ehk oled petta saanud.
petetud, noh.

Ei ole veel.
Õnneks.

A kardan küll.. sellise kergekäelise lahmimise vahel.. piima või vett..
Õudeselt kardan, Joosu, ausalt.

Noh, et äkki jääb mõni.. inimene
sellise lahmimise vahele, mh?

sent, 2005-12-25 20:27:43

Jah, hää Ti.
Su kavatsused on head, aga nagu Sa näed, kõik kardavad. Keegi ei julge valusat küsimust puudutada.

Postimehest, 2005-12-25 20:36:56

Leidsin postimehest sellise tõeliselt hea kommentaari.
Jätan autori nime targu mainimata.
Loodan, et kui ta seda märkab, siis mitte nimi pole tähtis vaid sisu.

Haakub pühaga selles mõttes, et ka -püha- pole institutsionaalne ja kokkulepitav vaid isiklik.

25.12.2005 13:29
Tehkem siiski vahet kirikul kui maisel institutsioonil ja vormil ning inimese isiklikul usul kui Jumalaga isikliku osaduse saavutamise paratamatul eeltingimusel. Jätkem hetkeks see institutsionaalne, n.ö. ametlik sotsiaalne ja paratamatult ühiskonna teiste struktuuridega seotud „ametlik struktuur ja ametlik religioon” kõrvale. Ka see on ühiskonnale vajalik, kuid see pole siiski esmane.

Tõeline isiklik religioon ei ole sotsiaalsele hierarhilisele struktuurile pime allumine ega ka filosoofiliste isiklik arvamuste ja tõekspidamiste süsteem, mida saaks läbi arutada ja kinnitada loomulike või teaduslike tõenditega. Tõeline isiklik religioon pole ka fantastiline ja müstiline kirjeldamatute ekstaatiliste tunnete kogemine, mida võivad nautida vaid romantilised müstitsismile pühendunud. Religioon ei ole sotsiaalne ja institutsionaalne saavutus. Religioon pole väline reeglistik või normistik. Religioon pole inimese enese isikliku mõistuse saadus, mõtiskluste tulemus, kuigi seestpoolt vaadelduna on inimese isiklik religioon täiesti arukas. Religioon ei ole tuletatud inimliku filosoofia loogikast, kuigi on sureliku inimese kogemusena täiesti loogiline.

Religioon on jumalikkuse kogemine arengulise päritoluga kõlbelise olendi teadvuses, ja see on Tõeluse kogemus igavesest reaalsusest ajas ja ruumis piiritletud inimesele, see on vaimsete vajaduste kogemuslik ja isiksuse arengu tagav täiustumine juba inimese lihalikus elus.

Jumalik vaim astub sureliku inimesega kontakti - osadusse - mitte tunnete või emotsioonide kaudu, vaid kõrgeima ja vaimsele orienteeritud mõtlemise vallas. Just jumalikkusele suunatud mõtted, mitte tunded, juhivad inimest Jumalaga osaduse poole.

Jumalikku olemust võidakse kaude aduda ka oma meele - arutleva mõistuse sõnasümbolite läbi ja abil – see on filosoofiline tee Jumala juurde. Ent tõeliselt näeb Jumalat ja kuuleb oma sisimas elavat vaimu - kogeb Jumalat - vaid targutustest, mõtteskeemidest ja sümbolitest puhtaks saanud inimmeel – nn. Puhas Meel. „Ilma pühaduseta ei saa ükski Issandat näha” - niisugust sisemist ja vaimset vahetut meele puhtust ja selles osadust jumalikuga võibki nimetada vaimseks taipamiseks. Ja see on kogu meie maise tarkuse alus ja läte.

Joosu, 2005-12-25 20:40:15

ma ei rääkinudki SINUST.
et petta saanud.

ma rääkisin sellest, kuidas meelt on võimalik ÄRA petta.
seades piire või tehes vahesid.
pühadusel, rüvedusel, hääl, halval, õigel, valel, ülemisel, alumisel, piimal ja mittepiimal.

kui sina ise pole piima pähe vett joonud, siis no tore on.

ja muide, kuskile vahele jääda saabki enamasti just siis, kui oodatakse piima (või shampust või ambroosiat)aga saadakse vett.

panimõmm, võ filoosòfi?

Ti, sent, 2005-12-25 20:41:59

*
Ah.. mis.
Ma pikameelne..
Pühad juu ja muu :)

Muidugi, kui lennatakse kaarega üle ka homme ja ülehomme ja üle-ülehomme ning jahutakse valgusest, kõik-on-ühest- ja muudest ‘pühadest asjadest’, siis ..siis tuleb leppida, et inimene nende hulka ei kuulu, või noh.. et väike “kadu” on normaalne..

sent, 2005-12-25 20:49:24

Sul on hea süda Ti. Mõelgem sellel Pühal ajal inimeste peale, kes on üksi ja kes on tõrjutud.
Tõrjutud ja välja tõugatud meie poolt, meie poolt kes me siin valgusest ja Looja armust räägime.
Kas meiesugused silmakirjalikud väärivad üldse Looja armu?
Vot sihuke imelik küsimus kratsib minu südant.

Joosu, 2005-12-25 21:17:55

minul näiteks pole süda hea.
tõttöelda mul isegi on süda veidi paha.
kogu sellest jõulu-usu-hullusest ja muust kaasnevast kammajaast.

niiet ma ikka läheb ja joob piima.

sest, kui pisutki targemalt tegutseda,
olla veidigiiiiiiiiii iseseisvam ja
omada minimaalnegi annus mingisugustki tähelepanelikkust, siis...
niisama krt-teab-mida siiski su lemmikkruusi sulle järgmine kord ehk ei panda.

või... kui isegi pannakse,
siis oled ise ehk lolakas, kui seda seal õhinal kohe jooma hakkad.
eksole.

DiaTheo, 2005-12-25 22:13:11

minul näiteks pole süda hea.
tõttöelda mul isegi on süda veidi paha.

Sama siin!

Ilma, et oleksin lugenud, mida tähtsat ja/või ilusat auväärsel Postimehest meile kopida oli, tulid mul sellised pahad, ütleks, lausa kadedad mõtted pähe.

Mõnedel ristiusklikel, noh nendel, kes supi seest frikadellid välja nopivad ja teistele leemelurri helpida jätavad, on ikke hea eluviis küll omandet: jooksvalt, aasta sees, tunneb ta end hästi, kui pühal päeval ennast pühamast pühamaks kuulutab, no ja viimsel päeval ... seal piisab talle paradiisi pääsemiseks, kui kõikidele oma ohvritele suuremeelselt andestab.

Dorothea, DiaTheo, 2005-12-25 22:28:13

Ma mäletan netist kedagi SC-nimelist, kes oli kõva teoloog, kuni selgus, et ta pole isegi Piiblit oma elus veel lahti teinud, muust teemakohasest kirjandusest rääkimata. Ta teadis 10-st käsust vaid seda, et Jeesus keelas seal usklikelliha süüa! Jne. See oli tema tase neis asjus.

Ta on sama kõva teoreetik edasi - rumalus ei sega seda tal olla.

Sa tõid selle naljaka inimese mu silme ette.
Sinu põlguse ja vihaga pole mõtet vastanduda, põlgus ja viha on ennast ise hävitavad.

dt, 2005-12-25 22:50:38

Ja ongi jõulud otsas? Ei keeratagi enam teist kõrva pahale ette?

Ahh, Dorothea?

Naljatilk oled, nagu alati. On jõulud või pole jõulud:-)))

Joosu, 2005-12-25 22:51:13

noooooooo!
mina ise lugesin küll Dia Theo frikadellisupiretsepti nagu vägagi isukalt.
:))))

ja seda ka, et kesse teises põlgust ja viha näeb - see ise on.
ütles Krishnamurti. üks teine kord. :))

toomas, 2005-12-25 22:55:29

kui mina olen otsustanud piima juua,
siis ma ka joon
maitsku pealegi veidralt
lihtsalt on piim
ja kõik

toomas, 2005-12-25 23:07:16

tegelt oli see siiski hoopis vesi

DiaTheo, 2005-12-25 23:07:22

Hee, minul on ka nende “valede” asjade joomistega hulganisti kogemusi. Üllatus võib ikka päris meeletu olla.

Aga Toomas on siis nagu need indiaanlased, kes lõkke ümber valgelt skalbile lisaks röövitud pudelist igaüks punnsuutäie võtsid ja alles siis selle tulle sülitasid, kui viimane jooja sülitades vandunud oli - kurrrraaatt, petroool raissssk! :-))

Joosu, 2005-12-25 23:15:56

tegelt, et piimast ikka täisnauding saada tuleks seda tarbida lehma juurest lahkumata.
kõik need muiduvahendajad tere’d ja mumuu’d ja alma’d ja teised vaheltkasuvõtjad segavad nagunii kogu selle valge massi oma äranägemise järgi kokku nagu tahavad.
ja mina siis, naiivne laktoosisõltlane, lähen ja võtan aga letist taas selle paki, mille võtsin eile ja üleeiele ja üleüleeile.
ühesõnaga harjumusest.

/kulm kortsus

kuulge, keegi lõssi on proovinud?

***