Püha tabamine

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1016 kommentaari.

Padre J., 2006-01-01 19:20:38

RJR-ile tuleb järjekordselt tunnustust avaldada: tähtsakõlalise jama ajamises on ta päris korraliku taseme saavutanud.

Joosu, 2006-01-01 19:21:57

RJR oleb kaa jummalast mammu.
mis põed?

/luksup juba natuke siin
:))

RJR, hr ja trikster 16, 2006-01-01 19:22:04

Kuna vaimulik ilmutuslik tarkus ei ei olnud massile vastuvõetav, siis oli vaja narri/triksteri figuuri, kes seda vahendaks vastuvõetavs vormis.

Omamoodi trikster oli ka Rasputin, kuid siit algab juba triksteri degradeerumine

Sajandi algul elas Peterburis Ivan Jakovlevits Koreiša, kes vaatamata sellele, et ta meelsõgedate pandi oli üks kuulsaim jurodivõi, kelle juurde rahvas aegu kinni pani ja järjekorras seisis.

Ja võta näpust: inimesed said terveks, vaatamata sellele, et Koreiša sõi paastu ajal liha ja pissis daamidele peale.

Padre J., 2006-01-01 19:22:23

kuulge, viakad ja Maila,

Head aastat sullegi, kes sa siin ei ole ega tule ega üldse ei kitjuta.

Heelium, 2006-01-01 19:27:07

Natuke minu süsteemset nägemust “religioossusest”, “siinpoolsusest” ja “sealpoolsusest”...

Ma kasutan Schopenhaueri stiilis nägemust, et asjad oleks lihtsamad. Inimene on:
* Tahe
* Idee

Idee, kui see panna kitsamatesse raamidesse, kui Schopenhaueril, on inimese nägemus maailmast, teadvustatud kujutlus olevast.

Tahe on kõik see, mis inimest mõjutab ja mida inimene mõjutab, mis ei ole inimese poolt vabalt valitav.

———————————————————————

Asi, millega tegeleb kaosematemaatika — maailm on suuresti käsitletav süsteemina, milles sisendi ja väljundi, põhjuse ja tagajärje intensiivsus ei ole proportsioonis. Samuti selle maailma osad.

Vaadeldes näiteks kraanat, on seda effekti lihtne märgata — põhjus, nupuvajutus, vajab kordades vähem jõudu, kui tagajärg, sadade tonnide õhku tõstmine. Samasugused on ka loomulikud, “isetekkelised” süsteemid, nagu nt. inimene.

———————————————————————

Ma arvan, et fundamentaalne vahe religiooni ja lihtmõtte vahel on see, et religioon vaatleb inimese kujunemisel ja asjade arengus paljusid nõrga intensiivsusega faktoreid, millele on iseloomulik tugevalt mõjuda. Nii on näiteks inimese meeleseisund, mõtted ja tunded iseenesest praktiliselt mõõtmatu intensiivsusega faktorid — nende tulemused, nagu nt. kraana nupu vajutus, on samas juba suhteliselt intensiivsed.

Lihtmõte samas ei tunnista väheintensiivsete nähtuste suurt mõju või vähendab seda oluliselt. Asetades nii näiteks teadvuse alateadvusest ettepoole.

———————————————————————

Ma ei arva, et kirik on kunagi endas hõlmanud suuremat religioossete inimeste kogukonda, kui kirikuvälised struktuurid. Seega ei ole mõtet usu tõusu ja langust mõõta kiriku kaudu.

———————————————————————

Asetades väheintensiivsete asjade olulisuse nende loomulikule kohale, kaob inimese tegevuse silmnähtav sõltuvus intensiivsest sidemest või selle märgatavus — asi, mis igas lihtmõtteviisiga inimeses üsna kindlasti alati teatud tagajärge põhjustab, ei põhjusta seda enam inimese puhul, kelle jaoks intensiivne sisend võib olla kõrvalisema tähtsusega, kui vähemintensiivne.

Inimene, kes otsib teispoolsust, läheb alguses proportsioonist välja — tema tegevust hakkavad määrama alateadvus, intuitsioon ja muud tajud, mis pakuvad talle teavet väheintensiivse sisendi kohta. Võimalik, et ta ei otsi isegi sidet väheintensiivsete ja intensiivsete asjade vahel.

Sidumine on ehk see, kui inimese reaktsioonis ei ole enam määrav signaali esmane intensiivsus, vaid selle signaali tulemuste tõenäoline intensiivsus peale mõninga aja möödumist. Inimene, kes põgeneb pigem hõike eest seal, kus on palju laviine, kui lume eest.

Samuti on teine side — kohati on vähesema intensiivsusega asi ka inimesele olulisem siis, kui see ka ei põhjusta kõrge intensiivsusega väljundit.

RJR, hr ja trikster 17, 2006-01-01 19:27:13

via stultorum oli tuntud pühendumistee via regia kõrval
hulluse stigmatisatsioon algab tõepoolest kodanluse ajal
ja ikka nii nagu Foucault kirjutab
kõigepealt luuakse süsteem
haiglad ja haigus
siis leitakse ka patsiendid

RJR, hr ja trikster 18, 2006-01-01 19:29:01

Üks hiina legend räägib valitsejast, kes küsis Po Lolt, kas ta teab keda enda asemel hobustevalijaks soovitada.

Po Lo ütles, et hea hobune on oleku põhjal kergesti äratuntav, aga ülihea hobune on tabamatu kui udu. Siiski teadis ta soovitada üht sõpra.

Valitseja saatiski Po Lo sõbra endale ratsut otsima.

Mõni aeg hiljem tuli see tagasi ja ütles, et hobune on leitud. “Mis sorti loom see on?” küsis vürst.

“Kimmel mära” oli vastus. Kui hobune toodi, selgus, et see on hoopis süsimust täkk.

Vihane valitseja kutsus Po Lo enda juurde ja ütles: “See sinu sõber on täielik idioot, ta ei tee isegi hobuse sool ja värvil vahet.”

Po Lo hüüdis: “On ta tõesti juba nii kaugele jõudnud? Siis on ta kümmet tuhandet minutaolist väärt. Sest ta peab silmas hobuse seesmist olekut. Tungides olulisse, unustab ta tühise, uurides seesmist jäävad tal välised kahe silma vahele… Ta peaks tegelikult otsustama millegi tähtsama üle…”.

Kuule,, 2006-01-01 19:29:36

kuulge, viakad ja Maila, 2006-01-01 19:06:51

Priidik tsukts, sina või?

ahvgepards, 2006-01-01 19:30:10

<i> mida vähem tsilisatsiooni seda kõrgem aste ehk Pühad Ahvid Olid Alguses.<i>

Noh, see oleks igatahes rohkem inimlik. Samas, et nii sumeri kui asteegi mütoloogias räägitakse kuskilt väljast tulnud jumalatest, kes olid kohaliku rahvaga ühte heitnud.

RJR, hr ja trikster 19, 2006-01-01 19:31:25

Pühak on täiesti määramatu: ta on avatud, ootamatu, ehe, paradoksaalne.

Pühak läheb ja võtab naiseks hoora, läheb ja ostab põllu, mida kellelegi vaja pole, ta võib teha ettenägematuid ja väliselt meeletuid asju.

Eks ole ju nii, et mil määral oleme sakraalsed, sel määral asetame ka hullumeelsuse ja meelesõgeduse üle mõistusliku ehk sel määral saab noorimast ja teiste poolt rumalaks peetud vennast tark-vend.

Eks Kristusegi esimene õnnistus oli ju ”Õndsad on vaimust vaesed, sest nende päralt on taevariik”.

Vaimne vaesus tähendab eelkõige vaimset nälga, igatsust, iha, kirge, kanantust - passiooni....

Ja armastajate hullus, kas se pole püha?

priit kelder, 2006-01-01 19:32:53

To: Heelium.

Yin ja yang on hiina filosoofia universaalsed terminid ning taoismil pole olnud ega saa olema ainuõigust neile. Nende algete suhe on lummavalt mõjus, nad on teineteist tingivad ja teineteisele funktsioneerivad; ei kiskle lakkamatult omavahel kuis euroopalik-aristootellikud vastandid. Nii et hiina ühiskonnas on nad suhestunud äärmiselt loomuliku elegantsiga, siduvaks lüliks filosooofia areenil aga oligi ch'an. Hele võib selle seose kojhta tuua näiteid aatomituumas troimuvate protsessidega, kus neutron-prooton vallatledes pidevalt vahetavad pii-mesoni pallikest (oi, nüüd Hele kortsutab kulmu, ah?) ja seeläbi muunduvad teineteiseks.

RJR, hr ja trikster 20, 2006-01-01 19:35:50

Sakraalses ühiskonnas oliigal kastil ja seisusel om pühendumistee.

Triksteri tee said asa valida vaid siis, kui sa millegipäratst oma teed minna ei saanud...

Merekarbis pidi olema mingi viga, et saaks sündida pärl.

Aee oli ühtlasi kõigil ja eikellelegi nagu Nietzsche Zarathustra....

RJR, hr ja trikster 21, 2006-01-01 19:38:52

Inimesed panevad pea kõik vabatahtlikult maailma ohvrialtarile välja arvatud oma mõistuse...

Inimesed kurdavad, et neil ei ole seda ja teist, kuid keegi ei söanda kurta, et tal pole mõistust - vähemalt kõvasti küll mitte...

Kui inimene läheb lolliks, siis kaotab ta midagi just inimesele olemuslikku...sest inimene olla ju Homa Sapiens ehk mõistusega olend ja arukas loom... vähemalt teaduseraamatud kirjutavad nii...

Seega saavutab inimene oma olemise piiri kahes seisundis: surmas kui elav olend ja hullumeelsuses kui mõistusega olend...

Surm kui elu kaotus on muidugi tähtis....aga kas pole inimesle veel tähtsam tema ainsa eriomaduse ehk mõistuse kaotus... sest hullumeelsus on ju inimliku piir.

Ja kui nüüd inimene paneb oma mõistus evabatahtlikult Jumala altarile kja ütleb, et ma tahan olla hull sinu pärast ja sinu jaoks, siis on see suurim ohver, mida ta saab tuua...

Ja teispool mõistust kohtab uut tasandit ehk tarkust, mis ei tule enam peast, vaid südamest ja mis võib vahest olla sõgegi pea tarvis...ent ometi on kõrgem...

Padre J., 2006-01-01 19:42:05

via stultorum oli tuntud pühendumistee via regia kõrval

Aamen selle peale!
Ja Via on antud tee austajate pühamu.

Mida keerulisemat mulli Pühendunu ajab, seda pühamana ta end tunnep.

A kohalikud trixterid elik antistultused lüüakse hellalt Valgust soovides risti.

Joosu, 2006-01-01 19:42:21

no kuule!

tsukts olib ka jummalast mammu.
ma arvab.
mis põed?
:))

/nüüd korraga ohkap.
sest unistab ka elegantselt vahetada pii-mesoni pallikest. olla yin. olla yang. olla pugeja. olla perzepanija.
olla.

jah.

fakk.

I´m going, 2006-01-01 19:45:35

When the outside temperature rises
And the meaning is oh so clear
One thousand and one yellow daffodils
Begin to dance in front of you - oh dear
Are they trying to tell you something
You’re missing that one final screw
You’re simply not in the pink my dear
To be honest you haven’t got a clue

I’m going slightly mad

veel üks laul, 2006-01-01 19:47:15

naised on hullud
hullud ja uhked on nad
neid hulle püüda katsed
mõnikord mul luhtuvad...

homo r ja trikster 22, 2006-01-01 19:52:23

Tark hullus on see, mis on terve mõistuse ületamise taga.

See eeldab vabatahtlikku ohvrit: mõistuse altarile panemist.

Esimene tunne pärast seda on kindla pinna kadumine jalge alt... ja sa võid haarata taas mõistuse järele ja ohata kergendatult, et “Jaak, jalad põhjas”.

Aga sa võid ka minna edasi ja äkki sa koged, et saad lennata või ujuda või kõnnid läbi leige õhu püüdmatu kui kala jälg vees...

Ja sa taipad, et oled viinud aru peast südamesse ja käid nüüd selle järgi.

Sa võid teha mõningaid tegusid, mis tunduvad väliselt rumalad ja hullumeelsed või kõigi reeglite ja käskude ja PC järgi valed, kuigi pärast võib näha, et ned olid ainuõiged ja teisedki võivad imestada, et kuidas me algul selle peale ei tulnud...

Mõistuse troonilt kukutamine on tegelikult tõus kõrgemale tasandile ja siit paitavd paljud asjad teistmoodi.

Kui sa enne pisdasid ainuõigeks lainete pealetungi puhul võtta oma seitse asja ja põgeneda, mis oli ju mõistlik, siis nüüd leiad targa olevat võtta mõned sõbrad ja minna lainetele vastu ning ehitada vall, et lained enam su koda ära ei uhuks..

priit kelder, 2006-01-01 19:52:56

Aitäh RJR-le triksteri hea selgituse ja näidete eest.

Padre J., 2006-01-01 19:53:44

Sina limask, miks nurga tagant naisterahvaste kallal norid?

Tule välja ja võta oma järjekordne keretäis vastu nagu mees või vaiki igaveseks!

***