Püha tabamine

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1016 kommentaari.

andrus, 2006-01-01 12:54:39

kuule PK aa räägi oma trixteri point uuesti ära kui võid ja saad?

miis?

andrus, 2006-01-01 12:56:49

too trixter on jälle üks välistermin

mis minu jaoks viitab eelajaloolisele Pühakirja eelsele ajale

ja just sellepärast on ta ambivalentne ka hea kurja ülene/alane

kui tuleb kiri või kood settib asi paika inimeste jaoks vähemalt

kiri sedastab hea ja kurja

aga trixterid loomulikult jäävad ja kaevad vahel perra

Hele, 2006-01-01 12:59:09

Uuk, Andrus, 2006-01-01 03:48:07
Küsi ikka asjaosalistelt endilt, kui puhtalt nad noil aegadel end armulaua või ristimise vastuvõtmiseks tunnevad.

Ma arvan, et sedasorti enesetunded on tugevasti sotsiaalsuse poolt määratud. Kui ühiskond inimesele tema puhtuse või mustuse hästi selgeks teeb, küllap see inime siis end ka sellisena tundma hakkab.

Mõni tõbi, füüsiline viga või koguni valest rahvusest olemine teeb ju Piibli järgi inimese eluksajaks kõlbmattuks pühamusse tulema... ei tea, kuipalju sellest tänapäeva kirikus kinni peetakse.

priit kelder, 2006-01-01 13:11:23

Väga lühidalt ja pinnapealselt triksterist.
Vn keeles “jurodivõi”, eesti keeles on leiutatud imehea vaste - “kilplane - isik, kes tolkneb sakraalse ja profaanse vahepeal; õigemini - ta eirab nendevahelist vahetegemist. Umbes samasugune ignorants kumbagi suhtes, nagu ühele õigele eestimaalasest budistile (näiteks EA)kujastub illusoorne vahe nirvaana ja samsaara vahel. Võin sellest fenomenist pajatada üksnes hiina filosoofia ajaloo baasil, kus on aegade jooksul välja joonistunud selged poolused yin - taoism, ja yang - konfutsianism. (Ehkki pean siin hoiatama, et taoismi naiselikkus on mängitud, see on nö lollikestele mänguasjaks, selle kohta vt. minu kirjutist 1988. aasta ”Vikerkaares"- Naise, naisesuse, ema ja emase dominant taoismis ja kuhui se kõik võib välja viia"). Nende vahele asetus vägagi mõnusalt triksterina ch'an-budism, mis irvitas kõikide seniste sakraalsete ja mittesakraalsete “väärtuste” üle ning kujundas inimesis “teadvuse muutunud seisundit”, kus puudub see tobe eristus tavalise ja pühalise vahel. Möödunud sajandil "varastas ‘beat-zen’ selle indifferentsuse (A.Wattsi nending) ning rakednas oma Keruaciliku pseudovankri ette; nüüdseks me teame kõik, kuhu see hääbus ja lämbus.

Padre J., 2006-01-01 14:30:10

Möödunud sajandil "varastas ‘beat-zen’ selle indifferentsuse (A.Wattsi nending) ning rakednas oma Keruaciliku pseudovankri ette; nüüdseks me teame kõik, kuhu see hääbus ja lämbus.

Toredasti pandi libad paika.

Kogend hiinafiili kibestund-kuiv raamatutarkus on ainus elav zen!

pühad, 2006-01-01 14:38:34

/loeb edasi "kuldset aega"

Oti unenägu, 2006-01-01 14:50:22

Kogend hiinafiili kibestund-kuiv raamatutarkus on ainus elav zen!

Ei ole, ei ole!

Kõige elavam zen on ikka padrekese kibestunud “elutarkus”.

Keegi ei teaks, kes ta on ja kuhu ta ülepeaüldse jõuab, kui padreke seda meile ei ütleks.
Ja ta teeb oma tööd hästi ning väsimatult- juba aasta esimesel päeval.

Uuk, Andrus, 2006-01-01 15:00:51

andrus, 2006-01-01 12:53:52

No minu andmeil nad just nii tunnevad.

Hele

No ega sotsiaalsuseta poleks ka inimest.

nipitiri, 2006-01-01 15:01:12

HEAD JA ILUSAT!!!
alanud aastal... kõigile-kõigile... :)

Padre J., 2006-01-01 15:21:24

Tormi kõhus vaigistab Espumisan, kulla Oti unenägu.

Kui see ei aita, lase endale klistiiri teha ja edaspidi ära tee endale tasuta toiduga liiga.

Kas mitte Issand ei pannud meile südamele: olge keha orjamisega mõõdukad, või muidu... ?

Padre J., 2006-01-01 15:22:37

Ühtlasi soovin kõigile, et te ise oma järgmise aasta heaks teeks!

Heelium, priit, 2006-01-01 15:33:54

Võin sellest fenomenist pajatada üksnes hiina filosoofia ajaloo baasil, kus on aegade jooksul välja joonistunud selged poolused yin - taoism, ja yang - konfutsianism.

Yin ja yang on algselt siiski taoismi sümbolid, mis neid poolusi ühendada püüab?

Magnet on ka huvitav yin-yan sümbol :)

imestab, 2006-01-01 15:37:22

Möödunud sajandil "varastas ‘beat-zen’ selle indifferentsuse (A.Wattsi nending) ning rakednas oma Keruaciliku pseudovankri ette; nüüdseks me teame kõik, kuhu see hääbus ja lämbus.

Kes kõik? Mina küll ei tea.

Oti unenägu, Padre J., 2006-01-01 15:51:13

Tormi kõhus vaigistab Espumisan, kulla Oti unenägu.

Retseptid igaks elujuhtumiks?
Millega ennast ravid, sõber?

Padre J., 2006-01-01 16:16:07

Ott on hobusele peris ilus nimi.
;-)

Oti unenägu, Padre J., 2006-01-01 16:21:50

Ott on ka mehisele mehele sobilik nimi.

RJR, 2006-01-01 17:38:31

Inimene on suurema osa oma olemasolust elanud traditsioonilises sakraalses ühiskonnas.

Ja traditsiooniline ühiskond oli holistlik ühiskond, milles religioon oli sidemeks siin- ja sealpolsuse vahel.

Võis olla küll sakraalse äärealal või sele varjus või “templi ees” ja taga, aga kõik oli oma vahel seotud.

Setsap oli traditsioonilise ühiskonna inimene eelkõige homo religiosus.

RJR, 2, 2006-01-01 17:40:34

Kuigi meie teadvus on kaasaegne,
on k atänase iniemese meie hing ja emotsionaalsed sidemed jäänud paljuski traditsiooniliseks.

Kuigi tänane inimene on homo sapiend või homo ludens või homo faber on säilinud sidemed ka homo religiosdusega.

Ilmalik ühiskond tekkis ju alles hiljuti ja küllaltki piiratud alal Läänemaailomas.

Hele, 2006-01-01 17:41:26

Uuk: No ega sotsiaalsuseta poleks ka inimest.

Sedan’d kindlasti. Ja kellegi äramärgistamine puhtaks ja kõrgematelle jõududelle meelepäraseks või vastupidi on alati sotsiaalsuse osa olnud. Iseasi, et asjaolude muutudes mõned märgistamise vormid oma mõtte kaotavad.

RJR, Homo religiosus ja trixter 3, 2006-01-01 17:43:24

Koos kuningate ja keisrite,
vaimulike ja võitlejatega kohtame traditsioonilises ühiskonnas üht iseäralikku figuuri ja see on narri või triksteri kuju.

Alates keskajast võime Euroopas märgata, et kuninga kõrval asendab preestri rolli narr või trikster. Narr on omamoodi erandlik ja redutseeritud preestri tüüp.

Narr tuleb ajapikku vaimuliku nõuandja asemele.

Ja just just narri osa kadumisega toimub ühiskonna täielik desakarliseerumine.

***