Mis on vaimsus?

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 680 kommentaari.

toomas, 2005-11-09 12:12:52

IMPRESSIOONE RAKVERE “NOORTE” PÄEVADEST
Toomas Help

- Ars celebrandi. Ars orandi. Ars vivendi. Rakvere kabel muutus rahvarohkuses ja
mõtteselguses ikka väga ülevaks kohaks küll. Just siin. Just praegu. Kogu maailma naba
kõigi kokkutulnute jaoks siin ja praegu ja ei kuskil mujal.

- Isa Augustyni lood tegid loetud jutud frantsiskaani vaimsusest ikka väga elavaks küll.
Siin Tallinnas ju rohkem harjutud birgitiinide palvekeskendatuse ja dominikaanide
mõttele keskendumisega... Võib ikka väga hästi ette kujutada, kuidas isa Augustyn kõiki neid
oma “kümmet” väikest kabelit ja kirikut oma kätega üles on ehitanud! No ja nõnda
oli Isa Augustynil muidugi vaja ka Rakverre kabel rajada, kui siin lausa teatri kohal kunagi
frantsiskaani klooster oli olnud.

- Rakvere vana valge lubjaseinaga luteri kirik. Kui sellest esimesel õhtul möödusime,
siis Vahur-Paul rääkis sellega seoses oma noorukipõlve mälestusi. Pärast tuli Isa Philippe'i
jutust välja, et vaata, Vahur-Pauli elus oli seega ammu enne Kirikusse jõudmist tähtsal kohal
viimase Tallinna katoliku piiskopi Arnulf Teise matmiskoht koos hauakiviga. Ja veelgi enam:
sõjaeelne poolakate katoliku kirikuke oli isa Augustyni jutu järgi ju sellel kohal,
kuhu 1970. aastatel ehitati see gümnaasium, kus Vahur-Paul koolis käis.

- Meie roosipärjarongkäik Vallimäel linnusest mööda piki
linnamäe vallserva. Eesti, vene, prantsuse, ungari, ladina keel. Kust küll võtab
Rita oma palvetamisse (ja missadel kirjakohtade lugemisse!) selle võimasvoolava
sügavuse? Caroline'i ja Vahur-Pauli ning tema proua prantsuse keel. Ungari
tudengineiude ungarikeelne Avemaria üllatas: nad ei ütelnudki “täis armu” kujul
“malaszttal teljes”, vaid see oli midagi muud... Lugesime, lugesime... Läksime...
lugesime... Ja siis hakkas mulle järsku koitma, et hakkame lähenema Tarva kujule...
Einoh, kuldvasikas või nagu?!... No saime ikka pidama... Tagasiteel mäest alla
lugesin ees vigaselt ladinakeelset viiendat saladust. Siiri pidi parandama.
Oli üsna piinlik... Eriti kui ka mina tahaksin loota, et mitmed romaani maadest siia
tulnud ja meile Jumalat vahendavad inimesed ikkagi tunduvalt paremat eesti keelt
peaksid rääkima, kui see, millega nad ise rahuldava ja edasiõppimist mittevajava
eesti keele oskusena on rahuldunud.

- Tore oli veel kord aduda, et meie kirikus oleme tõesti üks ristirahvas, mis me
emakeel ka poleks. Igaüks räägib ja peab aus oma emakeelt, aga ometi on
Kirik üks. Ma ei teagi Eesti ühiskonnas teist sellist “kohta”, mille puhul sobib
tõesti puhtobjektiivselt kasutada selles mõttes sõna “integratsioon”.

- Vahur-Paulile tänu tema nii õnnestunud pingutuste eest tutvustada kõikvõimalikke
kunstivaimukohti Rakvere linnas teatrist ja kunstnikuateljeest boheemkohviku ja tegelt
ju ka tõeliselt esteetilise väärtusega Kauri lasteaiani. Tõesti tunne, et midagi olulist
sai Rakverest tabatud. Üllatavalt suur ja võimas linn tundus see Rakvere. Ja
materialistlikuvõitu modernne nii halvas kui siiski ka heas. (Näiteks slogan
“Tehtud Virumaal” Grossi poe kilekotil.)

- Teel Tartust Rakverre tõmbab Ilona auto pimeduses paremasse teeserva vastutuleva
rongi eest (raudtee ja maantee satub selles kohas vist Kiltsi ja Rakke vahel korraks kõrvuti).
Kui me nüüd järgmisel korral Narva poole läheme, äkki võiks sel teel samuti korraks
kõrvuti sattuda kõigi või mõne meie kiriku-kabeliga Kiviõlis, Ahtmes ja Sillamäel.

- Kohtumiseni Narvas! Do vstrechi v Narve!

Uuk, Andrus, 2005-11-09 18:07:29

jah ma olen vist liiga palju lugenud igast postmodernismust ja vähem isasid

Hea seegi. Ma pole vaata et üldse lugenud, kui “kohustuslik kirjandus” väljaarvata. Tuleb heastada.

See nüüd ei käi otseselt sinu pihta, kui siis ikka natuke me kõigi ja iseäranis veel praegu koolipinki nühkiva põlvkonna.

Nii mõnegi ülikooli õppeprogrammis asub postmodernism modernismist eespool, klassika (kui seda üldse on), ilutseb hakitult ning segipaisatult siin-seal ning lakapeal.
Nii on ajalooline mõõde raske tekkima.

//Ilma selleta mõjub aga iga ettejuhtuv tekst (tekst selle sõna laias tähenduses)lõpetatuna, mida siis elu sisse puhumiseks lõhkuma vaja hakata.//

No ja igasugune de-konstrueerimine ning de-mütologiseerimine on kordades veenvam, kui mängumees tunneb esmalt “konstruktsiooni” ja mütoloogiat, tunneb neid just nii nagu nad end näidata tahavad ja näha lasevad. Omas mahlas.

Ilma selleta teeb aga de-konstruimise suva arvutiprogramm palju paremini ää. Et paar käsku ja tekstil kohe uus ning uhke ilme.

Uuk, Andrus, 2005-11-09 18:55:18

Ja teoloogiaga seonduvalt. On ikka piinlik lugeda küll, kui nt miski artikkel või äratuskirjatükk viitab näituseks hiljuti toimunud tähtsale tõsiste meeste konverentsile, kus keegi härra N olla välja tulnud suurepärase, vaata et ennekuulmatult vaimse mõtteteraga, a la Kristus on ... ja blabla.
Piinlik just seepärast, et 99% juhtudest on sellesamuse mõtte pea sõnasõnalt juba keegi esimese aastatuhande usumees kenasti väljaöeld.

Miskipärast nt matemaatikud, psühholoogid, füüsikud, filoloogid jt teavad oma alast ka ühtteist valgustusajale eelnenut. Teoloogidel või teoloogiast-usust kirjutajatel sellega aga ilmseid raskusi.
Olgugi, et temaatika võiks ju vastupidist eeldada.

DiaTheo, 2005-11-09 19:25:58

Kas keegi sosistaks Teadmatule kaa, mida-keda see Uuk siin äsja /18:55/ nii armutult materdas?

Uuk, dt, 2005-11-09 20:34:37

Ennast ja endasuguseid. Ja ikka armulikult.

v.l., 2005-11-09 22:53:38

Hea lause:
Religion is only a temporary structure, until god consciousness is realized.
http://www.boloji.com/spirituality/092.htm

v.l., 2005-11-09 22:57:13

Huvitav arutlus:
What God are Christians actually referring to when they say “FEAR THE LORD”? If love and fear are polar opposites of emotions, and if Jesus is the model of the highest good, pure love, then Christians must be referencing the fear based god, Satan. There is no reason to fear love, so we should “FEAR THE LORD SATAN”. Fundamentalist Christianity is a fear based cult worshipping the anti-god Satan. Is it any wonder why fundamentalists universally hate dancing, lovemaking and a free society but love war, abstinence, and restrictions to free thought?

samast

v.l., 2005-11-09 23:06:13

"I believe in Spinoza’s God who reveals Himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with fates and actions of human beings." - Albert Einstein

p.s., 2005-11-09 23:10:10

Ja siis selline lause veel :

Lightly season the monkfish fillet

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database/steamedmonkfishwithw_71631.shtml

v.l., 2005-11-09 23:33:17

Finally according to Pascal, God is the safe bet. And I feel his quotes are the best to end this discussion for today. He says :

“If you believe in God and turn out to be incorrect, you have lost nothing – but if you don’t believe in God and turn out to be incorrect, you will go to hell. Therefore it is foolish to be an atheist.”

Hele, 2005-11-10 00:13:03

PL võiks tulla ja lõpetuseks mõne müstilise vaimupirni kehtestada.

Hele, 2005-11-10 00:23:48

Vaimu võimalustest...

http://woman.delfi.ee/varia/huvitav_teada/article.php?id=11523715

Andrus, 2005-11-10 08:42:13

nunu uuk

alveemale hea külg oleks et kella pole vaja mõtlemisaeg on piiratud kopsumahuga

ma ei saa sulle viimast sõna jätta muidu jääbki valemulje et sul õigus on

teed postmodernismusele liiga nii nagu sektandid isasid rapivad

küllap rapiks enamgi kui teaks

ortovärk oma traditsiooni ja isadekultusega meenutab ikka kohe kangesti klassikalist sektantlust selle vahega et verbaalinspiratsioonimehed otsivad vastavust kirjakohtade ja selle maailma vahel.

Vaat see on sulle valekorrelatsioonimeetod Tillichlikus võtmes. Oleks kohe ikka sellist masinat vaja kohe et sisestad märksõnad ja kohe tulevad kirjakohad. Tegelt on need masinad ammu olemas. Konkortantsud jms.

Ortod ikka teevad sedasama juba järgmisel reflektsioonitasandil - elik läbi kommentaarijate

mida isad muud tegid kui sarnaselt meile kommisid PK-d

aga ära sa arva et PM -s oleks mingiks omaette eesmärgiks dekonstruida see maailma lahti väikseteks tükkideks

noo hea küll- kausaalsus asendub poliitilise korrektsusega - see on küll jube tendents ja ega ma pole mingi PM-st et see mulle meeldima peaks

ma lihtsalt käin vahepeal pinnal hingamas seda värkki et siis järgmine käik ümbrikusse panna

dekonstruimise eesmärk on ikkagi teadlikult reflekteeruda keele ja kogu selle traditsiooni (mitte üksnes kristliku) üle selleks et tuua välja varjatud seosed misläbi traditsioon legitimeerib võimu - elik võimu ja vaimu seosed

kuidas isade õpetus teiseneb pühitsetud kahuriteks millega sarajevot tümitati ja küllap tehekse seda praegu ka Venes - näiteks (paha näide)

tõsi on et parem on selleks seda traditsiooni teada-tunda jah on küll aga iga traditsiooni suudab end edukalt sellesama koherentsi ehk süsteemisisese sidususega kaitsta ühest küljest

ja teisalt traditsiooni enda ea ja väärikusega

võtmes

pruulime juba aastast 1846 mida seal enam küsida

vaat meie lapsed nemad on esmasel naiivsusastmel teadvustamata postmodernistid

ei nad ei tea et nad seda on nii et ärge tülitage neid ilmaasjata

nii et kui dekonstruida mistahes traditsiooni siis tulevad välja üsna koledad asjad - aiaiaiai

olgu õhk hakkab otsa saama

ühesõnaga ma pean tunnistama et näen fundamentalistide - tänaste protestantlike ja ortodokside vahel jube palju sarnasusi

ja kui õpetus kõrvale jätta siis justnimelt käitumuslikul tasandil

millele ma ka juba püüdsin pisut eespool viidata

nii et PM vaieldamatuls vooruseks on pakkuda kriitlist meetodit omaenda traditsiooni suhtes

mis tost et pruulitakse juba aastast 1846

eelistada näiteks hoopis (oh mis jõledus) Pärnu õlutit

ja viimase argumendina käia välja haavamatu

aga ta lihtsalt meeldib mulle (minumeelest täiesti feministlik argument aga pädeb mis kole)

on teile elu kunagi nii öeldud?

ah

toomas, 2005-11-10 11:09:48

kui Jumal on absoluutne võim,
siis milleks peaks siin maailmas
üldse midagi dekonstrueerima

see on lihtsalt iseenesest selge

postmodernismi lähteeeldus on üdini vale

justkui oleks tõde ilma võimuta

võim on tõde

tõde on võim

idakirik ja läänekirik tunnustavad seda

protestandid aga mässavad selle vastu
algusest peale

ja seepärast näiteks Andrus kirjutab kaa siin postmodernismist just vat nii

Andrus, 2005-11-10 11:25:39

seegi on üheks pm tunnuseks et igatsugu fundamentalistid ka postmodernistlikud fundamentalistid leivad endale oma armsa subkultuurikese kust suurde ilma reide teha

ja oodata oma tähetundi et üleüldise tolerantsi poolt pakutavat võimalust võimule tulla

dekonstruktsioon ei ole muud reflektsioon ja analüüs

toomas, 2005-11-10 11:34:11

pealegi on keele taga mõte

ja kui sa keelt kasutades ei valeta,
siis jõuab mõte kaassuhtlejani
iga kell!

IGA KELL!

- järele proovitud!

delfis-vias!

omasubjektsuse hajumine

OMASUBJEKTSUSE HAJUMINE!

—-
Ei tea, kuidas “dekonstrueeriks”
postmodernism näiteks Hele ja minu
suhtlemisaktide BÖÖÖd???

Andrus, 2005-11-10 11:41:22

bööga on lihtne

kuna pm keeleteooriate põhjal saavad sõnad tähenduse mitte tähistajatelt vaid omavahelistest erinevustest siis teisisõnu olete te omavahelises suhtluses oma bööö juba ise enne ära tähistanud

vaat sulle böööööööööd

Levi, Toomas, 2005-11-10 11:42:43

võim on tõde
tõde on võim

On fakt, et postmodernism on olemas.

Siit küsimus: kas miski, mis on olemas, ei olegi siis tõde? ja ei ole võimu käsutuses? On ju. Minu arust on.

Andrus, 2005-11-10 11:45:21

justnimelt et tõde on võim
Pilaatus ja Jeesus
dialoog

Mis on tõde?

võim?

millise tõeteooria järgi?
kas mütoloogiline, narratiivne või empiiriline tõde?

ei suhtetõde

vastab Tema

toomas, Levi, 2005-11-10 11:47:20

tõde ja võim, mis langevad täpselt kokku, on ainult Jumal ja Jumalariik oma asukatega

muudes “asjades” tuleb igal juhul kolmandaks juurde ka vale

sealhulgas postmodernismi puhul

***