Mida me ootame teaduselt?

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1397 kommentaari.

EA, 2005-08-25 13:31:33

Tegelikus olukorras, võibolla näiteks sõjas, selgub inimese olemus, vaprus, ausus ... Kui sul on valida, kas elu või surm, orjus või vabadus, Eesti või võõrvõim.

Minu eelistus kuulub alati rõhutud poolele, eestlasele, metsavennale, kes ei läinud lömitamise ja reetmise alatule teele.

Kindlasti tapeti ja tehti muidki koledusi. Kuid mehed kaistesid oma kodumaad, oma rahvast, naisi ja lapsi, kaasa arvatud selliseid kaagutajaid ja tänitajaid nagu levi, juut-põdrakarjus ja Hele, kes sõrme viibutab: “Olge nüüd kristlased, budalased, ärge tehke midagi, kas te ikka olete head usklikud! Kuidas te ometi võite? Ärge sõimake, olge korralikud poisid. Häbi, häbi!”

Arvan, et selliseid mees- ja naissoost tädikesi oli palju. Ja on praegugi. Ja nad ongi väliselt väga viisakad ja korralikud, aga eetiliselt kõverad ja alatud, valmis koputama, ära andma, suure võimu ees loobuma oma põhimõtetest.

Kui on tegelik olukord, kus vene sõdur su kodust välja kihutab, tapab su perekonna, laastab maa, siis on näha, kuidas käituvad need viisakad, aga alatud manitsejad ja tühjad targutajad.

Tõeline filosoof on valmis ka surema oma põhimõtete ja vabaduse nimel (Ardžuna, Jeesus, ja miks mitte ka Sabbe ... ).

Aga need korralikusele manitsejad pole mõistnud, mis on filosoofia, religioon, müstika ja eetika tegelikus elus.

kle EA, 2005-08-25 13:37:58

Mida sa karjud ja räuskad siin?
Sul on vist paar päeva rohud võtmata jäänud.
Mine võta nüüd ilusti rohud ära ja lase täiskasvanutel omavahel rahulikult vestelda.

Hele, 2005-08-25 13:41:50

EA, ma täitsa võin sulle mõneks ajaks maailmakurjust kehastada, kui sellest sulle abi on.
Loodan, et sa enese väljaelamisega niimoodi toime tuled, et sulle endale sellest pärast halba tunnet ei jää.

EA, 2005-08-25 13:44:58

Väga rahulikult ja vaikselt:

Pista oma rohud omale perse!
Ja võta lonks külma vett peale.

EA, 2005-08-25 13:49:05

Hele

Ma võin sulle närimise objektiks olla küll, kui sul kedagi teist närida pole. Peaasi, et sul kõht täis saab ja pärast paha ei hakka:)

Head isu:)

juut-põdrakarjus, 2005-08-25 13:56:52

Ti, levi, 2005-08-25 13:10:33
Ideaalset rahvavõimu saavutada pole kindlasti võimalik. Ammugi mitte olukorda, kus igaühel on võim teha, mida tahab.

Olen nõus, et 100%-line otsedemokraatia on võimatu, kuid esindusdemokraatias on olemas paar põhimõtet, mida pidevalt rikutakse.
1. Rannry defineeris esindusdemokraatiat nii, et selliselt valitud valitsejad peavad tegutsema üldsuse huvides ja arvestama ka opositsioonis olijatega.
Näiteks orjapidajate partei püüab küll eelistada orjapidajaid, aga ei tohi seejuures halvendada orjade senikehtinud olukorda. Kui nad seda teevad, siis orjad saades võimu enda kätte, hakkavad oma olukorda orjapidajate arvel parandama ja orjapidajad saades võimule(Mees läks metsa. Ehitas maja. Lind lendas katusele. Linnu saba jäi kinni. Tõmbas saba lahti, nokk jäi kinni...)

2. Demokraatia korral peab olema inimestel õigus olla poliitilises oposotsioonis ja ka opositsioonis olijatel peab olema sõnaõigus.
Meil on... kohati. Kuid isegi president on nimetanud lollideks neid, kes temaga ühel seisukohal ei ole ja mida madalamale võimu(tuse) tasandile minna, seda mahlakamaid väljendeid kasutatakse teisitimõtlejate kohta(reeturid, kanad, kommunistid jne. ja ähvardatakse füüsilise arveteõiendusega :o))

Demokraatlikus ühiskonnas oleks see lubamatu. “Löömamehed demokraatia kaitseks” on nonsenss.

EA, 2005-08-25 14:01:14

juut-põder

Demokraatlikus ühiskonnas oleks see lubamatu. “Löömamehed demokraatia kaitseks” on nonsenss.
————————————————

Kas Nato, USA, ÜRO, EÜ ja kasvõi Eesti armee ja metsavennad on nonsenss?

Kas need ei olegi demokraatlikud ühiskonnad?

EA, 2005-08-25 14:03:30

juut
Ilmselt kuuluvad demokraatiate hulka Venemaa, Iraak, Põhja-Korea ???

juut-põdrakarjus, 2005-08-25 14:06:16

EA, 2005-08-25 13:31:33

Tegelikus olukorras, võibolla näiteks sõjas, selgub inimese olemus, vaprus, ausus ... Kui sul on valida, kas elu või surm, orjus või vabadus, Eesti või võõrvõim.

Tead seda Aisopose valmi:

Asinus ad senem Pastorem

In principatu commutando civium
Nil praeter domini nomen mutant pauperes.
Id esse verum parva haec fabella indicat.

Asellum in prato timidus pascebat senex.
Is, hostium clamore subito territus,
Suadebat asino fugere, ne possent capi.
At ille lentus: “Quaeso- num binas mihi.
Clitellas impositurum victorem putas?”
Senex negavit. “Ergo - quid refert mea,
Cui serviam, clitellas dum portem unicas?”

Kas on see eesel reetur, argpüks, ebaaus? Kas on tänaval nälja ja külma kätte surra ülevam kui Toompea tornis lehvib sinimustvalge, aga mitte mingi muu lipp?

juut-põdrakarjus, 2005-08-25 14:18:49

Kas Nato, USA, ÜRO, EÜ ja kasvõi Eesti armee ja metsavennad on nonsenss?

Mis imelik seisukoht see on? Kas need su loetletud moodustised on demokraatlikud? Mina näiteks ei saa valida USA presidenti, aga temal on NATO ühe ja seejuures mõjuvõimsaim liikmesriigi juhina täielik õigus ja võimalus saata mind sõdima kuhugi maakera kuklapoolele.

—————————-

Ilmselt kuuluvad demokraatiate hulka Venemaa, Iraak, Põhja-Korea ???

Teiste riikide demokraatiateks või diktatuurideks määratlemine sõltub väga palju klassifitseerija väärtushinnangutest, poliitilisest taustast ja huvidest.
Kui Venemaa peab oma kodanike huvisid kõrgemaks, kui näiteks eestlaste omi, siis meie jaoks on ta türannia, aga oma kodanike jaoks võib olla täielik demokraatiamaa.
Ja näiteks USA tungis Iraagile kallale enda(ka oma rahva) huvide kaitseks. Kas sinu jaoks muutus USA seega ebademokraatlikuks riigiks?

EA, 2005-08-25 14:27:02

juut

Paluks tõlget Aisopose valmile.

Ega sa ometi ei arva, et surm punalipu all on ilusam?

Ma ei pea sugugi õigeks, et inimesi lastakse surnuks nälgida ja külmuda. Riik peaks igale inimesele võimaldama ellujäämise, toidu ja peavarju.

Kuid viga ei ole sinimustvalges, vaid punalipus ja selle tagajärgedes. Tuletan meelde Soome ühiskonna solidaarsust ja edu.

EW ajal toitis iga vald oma vaesed, vanurid, orvud ja lesed. Kedagi ei jäetud surema. Nii nagu see paraku praegu on. See on hoolimatus. Inimesed on julmad.

Olen mõelnud, et kui oleksid kloostrid Eestis, siis saaksid paljudest heidikutest pühamehed. Munk on ju ka tegelikult asotsiaal. Inimesel peab olema võimalus väljuda ühiskonnast ja tsivilisatsioonist, ja seda mitte allapoole, vaid ülespoole suundudes.

Ega sa ometi ei arva, et surm punalipu all on ilusam?

EA, 2005-08-25 14:36:23

juut

Tuleb ikkagi tööle minna! Miski ei aita. Olgu kasvõi valvuriks, looduskaitse alale, saarele, vabrikusse, kuhu iganes. Siis ei sure nälga. Kapitalistlik ühiskond on julm, keegi aitama ei tule. Kui on korter linnas, üüri välja. Selle raha eest + väike töö, elab ära küll.

Raha ja kõhu mured on alati, sõltumata ajast ja riigikorrast. Vanasti polnud mingeid sotstagatisi, ainult katk, nälg, sõda ja surm. Elu on valu nagu ütles Buddha. Tuleb leida väljapääs.

Olev Vallimaa, olev15@solo.delfi.ee, 2005-08-25 14:40:46

2005-08-25 12:54:02

Näib, et tasel
oli siiski õigus. :((

idee fix, 2005-08-25 15:00:40

Aga need korralikusele manitsejad pole mõistnud, mis on filosoofia, religioon, müstika ja eetika tegelikus elus.

TÄPSELT NII!

Ti, juut-põdrakarjus, 2005-08-25 15:01:32

*
Otsedemokraatiast rääkida on kindlasti palju kergem, kui seda ellu viia. Õigustatud kriitikat jätkub rohkesti.
Karl Mannheim näiteks oletas, et ühiskonnas eksisteerib nn, ‘vabalt hõljuvaid intelligente’, kes võiksid olla suhteliselt sõltumatud neist majanduslikest huvidest, mis määravad teiste ühiskonnakihtide olemise ja teadvuse.
Umbes samal seisukohal on ka Habermas oma ‘arutleva demokraatiga’. Tema põhirõhk pole mitte niivõrd enamuse otsustamiseõigusel, kuivõrd sellele eelneval vabal, neutraalsel ja domineerimisvabal arutelul.

Põhiline vastuväide ja kriitika neile mõtetele seisneb selles, et ühiskonnas ei leidu sellist inimgruppi, kes võiks õigustatult esindada nn. rahva huve. Eeldatakse, et neil on ikka mingid sõltuvused või erihuvid.

Eesti praegune situatsioon on ilmselt veel väga kaugel domineerimisvabast kommunikatsioonist.
Suur hulk olulisi ühiskondlikke vastuolusid on jäänud väljapoole avalikke arutelusid.
Majandusreformide tagajärjel on tekkinud ‘võitjad’ ja ‘kaotajad’, mis pole seni õieti väljendunud poliitilises ebastabiilsuses ( v.a. üksikud hoiatusstreigid).

Vaatamata valitsuskabinettide vahetumisele on erinevad parteid ajanud üldjoontes ühesugust poliitikat: suund NATO-le ja EL- liikmelisusele ning uusliberaalne majanduspoliitika.
Protestide vastu on praeguaetav poliitika suutnud immuunseks jääda. Iseloomulikem näide parempopulistlik partei Res Publica, mis loodi otsekui protesti kanaliseerimiseks, kuid mis peatselt sujuvalt lülitus senise poliitika teostajate hulka.

juut-põdrakarjus, 2005-08-25 15:03:39

Eesel ja vana karjus.

Kui muutub riigis võim
Siis vaesel vahetub vaid peremees
Et see nii on, näitab valm

Arglik vanamees aasal eeslit karjatas.
Ehmudes vaenlase vägede tulekust
kutsub ta eeslit põgenema, et mitte sattuda vangi
Eesel küsib: “Kas võitjad
panevad mu turjale topeltkoorma?”
Vanamees: “Sugugi mitte.” – “Mis minu asi siis see peaks olema
keda teenida, kuni tassin ma endist koormat?”

————————

Mina küsisin sinult, kas sinimustvalge lipu all nälga surra on üllam kui mõne teise lipu all, sina esitad mulle vastu sama küsimuse, vaid lipuvärv on punane... Kas peaksin nüüd küsima triipude ja tähtede kohta?

Aga kui hea on kõik punalipu kraesse ajada ja unustada, et meil on praegu varakapitalism, mis oli samasugune nii Metsikus Läänes, kui ka Euroopas. Näiteks Inglismaa tarastamistest sa oled ju ikka lugenud ja kerjustest Euroopa riikide teedel... Muide veel kümmekond aastat tagasi olid nii Pariisis ja Barcelonas pargipinkidel magavad kodutud... ja ega Barcelonas telklinnakus elavaid inimesi ei saa kah koduomanikeks pidada.

————————

Tuleb ikkagi tööle minna! Miski ei aita. Olgu kasvõi valvuriks, looduskaitse alale, saarele, vabrikusse, kuhu iganes. Siis ei sure nälga.

Mine räägi seda nendele Paldiski töölistele, kelle peremees jalga lasi jättes neile mitme kuu töötasu maksmata ja kelle mahajäänud vabrikut ei tohi need petetud saamata jäänud palkade katteks ei üle võtta ega maha müüa.
Seadus(riik) kaitseb omandit, kasvõi maha- või hooletusse jäetut.

EA, 2005-08-25 15:17:02

Riigid saab liigitada vägivaldseteks ja vähem vägivaldseteks ja isegi vägivallatuteks.

Eesti riiki võib nimetada vägivallatuks, võrreldes näiteks Venemaaga. Erinevus on küllaltki suur, et seda mõistaksid ka juut ja levi.

Eesti pole alustanud sõda ühegi naabriga.

Eesti alistus ilma ühegi püssipauguta ja lahinguta - ülimalt vägivallatu rahvas ja riik. Metsavendade hilisemat võitlust ei saa kuidagi mingiks kuriteoks nimetada. Nagu ka tsetseenide oma mitte.

Abstraktsed arutelud demokraatiast siin ei aita. Lähtuda saab igast konkreetsest olukorrast.

Oluline pole üks või teine põhiseadus, EW või EV, vaid suhtumine oma riiki, rahvasse, eestlastesse, perekonda ja iseendasse, ning üksmeel ehk solidaarsus - austus.

Kas me ikka väärime vabadust?

toomas, 2005-08-25 15:22:15

No terekest kah võimsate võitluste tallermaale siin via-s!

Mina kenakesti Väänarannast tagasi.

Ma nüüd jutustan Teile, kuidas ma seekord Neitsi Maarja metsavälu otsimas käisin (noh seda, kus oli pehme tumeroheline hein ja mis jäi Suurupi ja Vääna-Viti vahele, kusjuures - nagu Numbrimees teadis öelda! - Almare juurde):

juut-põdrakarjus, 2005-08-25 15:26:30

Põhiline vastuväide ja kriitika neile mõtetele seisneb selles, et ühiskonnas ei leidu sellist inimgruppi, kes võiks õigustatult esindada nn. rahva huve.

Aga mis asjad need rahva huvid üldse on? Ehk oleks õige, kui riik võtaks aluseks Maslow,i vajaduste püramiidi ja üritaks hakata seda tasapisi ellu viima.
Kui ma õigesti mäletan, siis selle madalamal astmel olid füsioloogilised vajadused ja vajadus turvatunde järele.
Mai tunne huvi lipuvärvi vastu, kui ei saa õhtul jalutama minna, vaid pean istuma raudukse ja trellitatud akna taga, kui kõik arstid on laiali jooksnud ja ravimas on mind ainult velskrid, kui...

Kui ma tõesti oleksin kehatu ja mul poleks mingeid vajadusi, nagu juba antiikfilosoofid unistasid, siis võiksin ma mõelda riigist mitte rohujuure tasandilt.

Vaatamata valitsuskabinettide vahetumisele on erinevad parteid ajanud üldjoontes ühesugust poliitikat: suund NATO-le ja EL- liikmelisusele ning uusliberaalne majanduspoliitika.
Protestide vastu on praeguaetav poliitika suutnud immuunseks jääda. Iseloomulikem näide parempopulistlik partei Res Publica, mis loodi otsekui protesti kanaliseerimiseks, kuid mis peatselt sujuvalt lülitus senise poliitika teostajate hulka.

Väga hea illustratsioon numbrimehe jutule valikute puudusest ja klikivalitsusest.

EA, 2005-08-25 15:26:33

juut-põdrakarjus, 2005-08-25 15:03:39

Eesel ja vana karjus.
————————————————
Hea lugu, aga vastan Rooma vanasõnaga: “Kes ei toida oma sõjaväge, see toidab võõrast sõjaväge!”

Eeslil tõesti ükspuha:) Aga tegelikult ei pane vaenuvägi eeslile üldse mingit koormat selga, vaid paneb nahka.

Siit edasi minnes: Kui vallutajad sulle või eeslile head palka maksaksid või head nosimist annaksid, siis teeniksid võõraid rõõmuga?

Nojah, reetur Pätski sai Venemaalt naftarahasid ... :(

***