Kunst olla õnnelik

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1427 kommentaari.

tase, kingo, 2004-12-30 08:06:34

_meil on võime neist kostada uusi tekste, luua kontekste, kus tekivad uued tähendused kui tähendusväljad - sõna seostatused konkreetse teksti raames._

Kui sa antud juhul just labast demagoogiat silmas ei pea, siis luule puhul on selline tegevus aktsepteeritav kui mäng, kuid mitte siis kui kommunikatsiooniga üritatakse tegeleda.

tase, kingo, 2004-12-30 08:09:48

Ma pole tõesti jaburamat vabandust sõnade valestikasutamisele kuulnud, kui “tähendusväljad”

Harri Kingo, tase, 2004-12-30 08:09:54

tase, kingo, 2004-12-30 07:58:44

Moraal defineerib õige ja vale, mitte halva ja hea.
Moraal pole selle äratundmine.

Eksid. Moraal ei defineeri midagi. Seadus ja moraal selle poolest erinevadki, et seadust on võimalik kirja panna, seadusmõisteid saab ja peab üheselt defineerima, moraali aga ei ole põhimõtteliselt võimalik kirja panna - ja kui pole, siis pole ka definitsioone.

Nn. “moraalikoodekseid” võib koostada, nagu võib koostada jõulukaartide tekste, kuid moraal ei ole raamatuna kirjapandav. Mis defineerimine veel!? Pole võimalik raamatust leida moraalinormi ja selle alusel hinnata konkreetset tegu. Igal teol on eetilis-moraalne väärtus, kuid väärtus ise pole kirjalik tõde ega defineeritav.

Väärtus on see, mis on HEA. Kuna HEA pole defineeritav, siis pole ka väärtus kui moraali sisu defineeritav.

Sellest HEA-st saab rääkida, kirjutada, arutleda selle üle... aga ei saa lõplikult kirja panna.

Kui saaks, oleks ka pandud. Senimaani on inimkond siiski osanud kirja panna vaid seadusi ja õigusnorme. Moraalinorme aga mitte.

Sõnatähendusi sulle, keelemees:

Õige on heale viiv.
Väär on halvale viiv.

Vale on valetamise tagajärjel tekkinud väärinformatsioon.

Vastseliina Toomas, Harri Kingo, 2004-12-30 08:10:15

Harri Kingo, Toomas, 2004-12-30 07:51:49

Ei oska su nalja ega su pisarate kohta midagi tarka öelda. Jääb arusaamatuks.

Ma tunnen end vastutavana selle eest, et teistega läbi rääkimata Sind siia VIA-sse kutsusin.

Möödunud ööpäev näitab, et Sa ei oskagi piiri pidada...

Harri Kingo, tase, 2004-12-30 08:12:53

Kas luule pole kommunikatsioon? Kas luule pole vaid vorm, KUIDAS midagi öeldakse????

tase, kingo, 2004-12-30 08:15:05

_Eksid. Moraal ei defineeri midagi. Seadus ja moraal selle poolest erinevadki, et seadust on võimalik kirja panna, seadusmõisteid saab ja peab üheselt defineerima, moraali aga ei ole põhimõtteliselt võimalik kirja panna - ja kui pole, siis pole ka definitsioone._

Ei eksi, see, kui midagi pole seadusena, kirjas, ei tähenda see, et neid olemas pole. Näitena, kas suuline leping polegi sinu arvates leping.

Samuti võib ka moraalinormid kirja panna, kui selleks soovi on.

_Igal teol on eetilis-moraalne väärtus, kuid väärtus ise pole kirjalik tõde ega defineeritav. _

Defineeritav on ta küll, kuid ka ajas ja ruumis muutuv, moraal on suhteline.

_Väärtus on see, mis on HEA. Kuna HEA pole defineeritav, siis pole ka väärtus kui moraali sisu defineeritav._

Moraal ei tegele hea ja halva, vaid õige ja valega.

_Õige on heale viiv.
Väär on halvale viiv._

Suhteliselt.

Harri Kingo, Toomas, 2004-12-30 08:15:52

Sa pole mind VIA-sse kutsunud. Vähemalt ei tulnud ma siia sinu kutse peale ja pärast. Kuigi... sa oled üks loetuist, kelle pärast siin olla tasub. Et sa oled üks, kes seda kohta väärtustab ja kelle pärast siin on mõtet olla, sellepärast ära küll nuta.

tase, kingo, 2004-12-30 08:16:07

_Kas luule pole kommunikatsioon? Kas luule pole vaid vorm, KUIDAS midagi öeldakse????_

Ei pruugi olla.

Vastseliina Toomas, tase, 2004-12-30 08:16:18

Eestis on igasugune tarbimine võrreldes “vannastiga” niikuinii muutunud seoses hindade normaliseerumisega.

See on ainult Eesti elu väline külg, mida tõesti on võimalik hinnata mis tahes maailma punktis viibides. Tegelikult on asjad sügavamad kui majandusloogika.

Harri Kingo, tase, 2004-12-30 08:16:54

"Samuti võib ka moraalinormid kirja panna, kui selleks soovi on."

Pane.

tase, kingo, 2004-12-30 08:18:22

_Õige on heale viiv.
Väär on halvale viiv._

Paganate tapmine oli omal ajal moraalselt õige tegevus.

Hinnang anna nüüd ise, kui hea see oli ja kellele.

Vastseliina Toomas, Harri Kingo, 2004-12-30 08:18:25

Aga pea siis palun piiri!
Ära mata kogu VIA-t sel määral oma tekstide alla, et Tegijal tekib must masendus, et miks ta üldse selle portaali lõi!

tase, kingo, 2004-12-30 08:19:36

_Pane._

Ei pane, sest mul puudub selleks soov ja aeg, aga seda on tehtud. Arvan, et oled isegi võibolla neid lugema juhtunud, vähemalt nii sa väidad.

tase, Vastseliina Toomas, 2004-12-30 08:20:43

_ Tegelikult on asjad sügavamad kui majandusloogika. _

Mujal maailmas on see loogika kogu aeg kehtinud. See oli mu jutu point.

Harri Kingo, tase, 2004-12-30 08:21:15

"Defineeritav on ta küll, kuid ka ajas ja ruumis muutuv, moraal on suhteline."

Et oled relativist ja subjektiivne idealist ja su stiihhiline subjektiivne idealism on segamini vulgaarmaterialismiga (täiesti kasutuses olevad terminid filosoofias - ära solvu!) - ma tean.

Kui moraal ja selle sisu - HEA - on muudetav, miks sina või inimkond seda siis ei muuda paremaks?

Vastseliina Toomas, tase, 2004-12-30 08:21:59

Ja Sina, tase, proovi ometi kah midagi veidigi loovamat teha, kui iga Harri lause taha ennast haakida! Kas Sul iseseisvaid mõtteid tõesti pole?

tase, kingo, 2004-12-30 08:23:55

_(täiesti kasutuses olevad terminid filosoofias - ära solvu!)_

Aga sinu poolt valesti kasutatud. Samas siiani ootan ma su põhjendust (tegelikult küll ei oota sest niigi on selge, et sa pole selleks võimeline)

_Kui moraal ja selle sisu - HEA - on muudetav, miks sina või inimkond seda siis ei muuda paremaks?_

3 kord, moraali sisu ei ole per se hea.
Rohkem ma seda kordama ei hakka,, minu pärast võid sa oma eksiarvamusel edasi olla.

Vastseliina Toomas, tase, 2004-12-30 08:24:06

Mujal maailmas on see loogika kogu aeg kehtinud. See oli mu jutu point.

Raha on millegi mõõt, mitte rohkem.

Arutleda tasub hoopis selle üle, mis on see “miski”, mitte selle mõõdu vormi üle, mille nimi on “majandusloogika” (loe: “rahatoimimisloogika”).

priit kelder, 2004-12-30 08:24:56

Moraali kohta, sõbrakesed - üks keskaegne Jaapani bujin teadis väita, et moraalinõuded jmt. on moraalitute inimeste väljamõeldis, sest kõlblistele inimestele pole seda vaja välja mõelda, üles riputada ja kuulutada igal sammul; nad lihtsalt toimivadki kõlblalt. Tõsi, see Jaapani sõjard ilmutas seda vast kadedusest Hiina vastu - on ju 90 % jaapani kultuurist (kitsamas mõttes) laen Hiinalt või äratõmme või vargus -, kui avaramad bushido mehed tabasid ära, et ei bushido ega selle aluspõhjaks väidetav zen ei hiilga kõlblusega. Pigem moraalitud.

tase, Vastseliina Toomas, 2004-12-30 08:24:59

_Ja Sina, tase, proovi ometi kah midagi veidigi loovamat teha, kui iga Harri lause taha ennast haakida!_

Kahjuks riivab selline jama mida ta kirjutab, mu silma.

***