Kunst olla õnnelik

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1427 kommentaari.

Padre Alfonso, 2004-12-28 14:52:45

Padrele:

“Tram. Taram. Tram-taram-taraa!”

Kena, et üks Sojuzmultfilmi teos sulle nii kustumatut intellektuaalset mõju on avaldanud, Kingo.

Sest vaata, originaalis ei olnud küll mingeid taramm'e.

Kas pole see samamoodi kõigi su teadmistega, Kingo- vehid õndsalt kusagilt külge jäänud suvaliste teadmisekillukestega, tundes lapsikut rõõmu näilisest üleolekust?

Harri Kingo, Padre Alfonso, 2004-12-28 14:53:57

Ei osanud jah. Vastus ju tuleneb alati küsimusest, peegeldab küsimuse objektiivset reaalsust. Tase on meil aga subjektiivne idealist ja totaal-relativist - kuidas saaks temale üldse vastata nii, et oleks vastatud?

No mõtle ise!

“Tram!”

Sa loe seda tähenduses: “Bardo!” See on valgustav.

Harri Kingo, valgust koordist Padrele:, 2004-12-28 14:57:12

Padre - “Karupoeg Puhh” on RAAMAT.

Autor EI OLE venelane.

Autor pole kunagi töötanud “Sojuzmultfilmis”.

Sa ajad sele filmi segamini maailma kõige populaarsema multifilmiga “Siil udus”.

Loe! Õpi!

"Tram!"

Padre Alfonso, 2004-12-28 14:59:43

Sinu tähelepanuvõime juures, Kingo, pole sellised ämbrid imestamist väärt.

Harri Kingo, valgust koordist Padrele:, 2004-12-28 15:03:51

Budisti vaatevinklist võiksin vastata südamerahus, et “Loomulikult ma olen üle!”... aga sa suhtuksid sellesse lausesse ja mõistaksid seda öeldut hoopis teiselt filosoofiliselt positsioonilt - ilmselt njuutonlikust alusest lähtuvalt, püüdes kohe miterelativistlikult üleolekut ära mõõta ja saades üleoleku vastuseks tulemuse... aga miinusmärgiga loomulikult! - ega saaks aru, mida sulle öeldi - seepärast ma ei ütlegi.

Loe Priidu zemilikku mõtet, et jänest ja tanki ei saa paaritada - ehe koan!, mis annab sulle aimu, kui raske on üldse ühe budistmist lähtujaga rinda pista.

Nagu ütleks Kuues Patriarh Hui Neng - "Kui pole rinda, mida siis pista?"

Harri Kingo, valgust koordist Padrele:, 2004-12-28 15:07:11

Originaalis on Puhhi loos väga palju neid “taramme”...

Ja see on tõde.

Padre Alfonso, 2004-12-28 15:07:43

Kingo, ma vast ootan pisut, kuni su eufooriahoog pisut vaibub.

Praegu oled end väga üles kütnud ja ajad ausalt öeldes päris segast.

Rahunemiseks võid näiteks sirvida Winnie Puhhi raamatut ja üritada sealt leida enda poolt tsiteeritud read.

Edu!

Harri Kingo, valgust koordist Padrele:, 2004-12-28 15:11:19

Oli sul midagi kosta selle Jumala hääle kohta, keda ennast olemaski ei ole? Et kust see hääl, kui hääle tekitajatki pole?

Või on Jumal olemas?

Kui polnud midagi uut... head päeva.

Padre Alfonso, 2004-12-28 15:14:01

Jah, Kingo, head päeva.
Püüa nüüd rahuneda.

Vaatame õhtul uuesti, ehk oled siis juba kontaktivõimeline.

Harri Kingo, valgust koordist Padrele:, 2004-12-28 15:14:26

"Kingo, ma vast ootan pisut, kuni su eufooriahoog pisut vaibub."

Sinu lahkumisest ja minu eufooriast: “Kaob põhjus - kaob tagajärg.”

Harri Kingo, valgust koordist Padrele:, 2004-12-28 15:25:20

Eks mule teeb nalja jah see sasipundar, milles meie materialistlikku maailmavaadet esindavad kirjutajad viibivad. Nende igati mõnus esikirjutaja Njah pidi öös tunnistama, et ta siiski ei ole järjekindel materialist, suhtugu ma sellesse kuidas tahan. Ma suhtun sellesse hästi.

Tulemus sai aga päevselege: ka materialismist lähtuvalt pole võimalik kuidagi Head ja Halba käsitleda mingi absoluutse relativismina. Materialism küll tunnistab teatavates piirides relativismi, kuid mitte omaenese aluste aluses - mateeria primaarsuses ja ainususes ninmg teadvuse tulenemisest mateeriast ja allumises mateeria seadustele. Kusjuures materialism ei saa väita, et mateeria enesepeegeldus oleks kuidagi sõltumatu mateeriast ja selle seadustest... See pole siis enam materialism, vasid kas objektiivne või subjektiivne idealism või mingi kokteil...

Lisaks selgus üpris piltlikult, et igasugune absolutne relativism viib selle realtivismi postuleeria oma alusteesina otseteed absolutiismi tunnistamiseni... olgu seleks siis kas objektiivne idealism bõi sama objektiivne materialism, ja see ei jäta isegi relativistile vähimatki võimalust Head ja Halba relatiivseina käsitleda.

Kokkuvõttes - mida oligi tarvis tõestada - M.O.T.T.

Et veidid nalja kah sai ja isegi Puhh meie vestluses oma kaaluka sõnaga osaline oli - see ainult triidi avatuse, demokraatia ja tervise märk.

Po, 2004-12-28 15:28:25

Nüüd aga jälgige, kuidas siinsamas hajub olematusesse Kassi naeratus Alice'i Imedemaal...

Imedemaal hajus kass, naeratus jäi.

Hodža Nasreddin(Rahurikkuja), 2004-12-28 15:36:22

Kas keegi on lugenud Potterit?
Mina olen ja nüüd tean maagiliste olendite iseloomu ja toitumisharjumusi, luudade aerodünaamilisi omadusi ja veel üht-teist.
Muidugi on kõige tähtsam, et tean võlurite ja nõidade iseloomust nii mõndagi...

See, et ma ei ole suuteline selle kõige tõesust tõestama, pole nende teadmiste kõrval üldse oluline, seda enam, et keegi teist ei ole suuteline tõestama vastupidist

:o)))

Harri Kingo, 2004-12-28 15:40:09

Taustaks materialistlikule peegeldusteooriale, ja ka veidi avaramat vaadet teemas /Yrjö Kallinen/

Bodhidharma surma järel mõjutasid Hiinat järjestikku viis zen-patriarhi, kellest viimane oli Hui Neng. Hui Nengi aegadest alates kaotas zen kõik oma erilised india jooned, palju praktilisem hiina mentaliteet muutis teda täiesti ja intellektuaalsed õpetused, mis need ka poleks olnud, pühiti ära. Siiski jättis Hui Neng tähelepanuväärse jutluste kogu, mille üks tema õpilane on üles kirjutanud. Selle alguses on Hui Nengi jutustus sellest, kuidas talle selgus, mis on zen.

Hui Neng oli algul harimatu küttepuude müüja. Ühel päeval poes olles kuulis ta kedagi tänaval lausuvat – “Teemantsuutrat”, sügavat õpetust, mida Hui Neng otsekohe näis mõistvat. Talle selgus, et lausuja oli zen-kloostrist, kus viies patriarh Hwang Yani ümber oli tuhanderingis õpilast.

Hui Neng läks otsekohe patriarhi otsima, liitus kloostriga ja töötas kaheksa kuud kloostri tallis. Seejärel teadis patriarh Hwang Yan, et aeg on tulnud valida endale järeltulija ja kutsus selleks kõik oma õpilased kokku. Ta ütles neile, et tema järeltulijaks saab see, kes sepistab parima zeni selgitava värsi.

Kloostri juhtiv munk oli Shin Shau – mees, kes oli põhjalikult õppinud budist, aga kes ise pidas oma teadmisi veel pealiskaudseiks, ta teadis, et talle pole tõde veel selgunud. Oma õnnestumises mitte kindel olles läks ta ühel ööl välja ja kirjutas oma õpetaja ukse taga seinale oma värsid; kui värsid siiski vastu võetaks, võiks ta tunnistada, et need on tema omad. Värsid kõlasid nii:

Keha on kui bodhipuu
ja meel kui puhas peegel;
neid puhastame me hoolega, ühest hetkest teise,
nii et tolm ei laskuks nende peale.

Patriarh tänas kõigi kuuldes värsse, aga omavahel ütles ta Shin Shaule, et tema mõistmine on pealispindne ja et teda ei saa panna kuuendaks patriarhiks, kui ta ei suuda koostada paremaid värsse.

Sel ajal oli Hui Neng näinud värsse seinal, mõistnud kohe, et siin on midagi viltu ja palunud ühel kirjaoskajal sõbral kirjutada selle kõrvale värsid tema etteütlemise järgi. Värsid olid järgmised:

Ei ole olemas bodhipuud,
hoopiski mitte puhast peeglit;
kuna tõeluses on kõik tühjus,
siis kuhu võiks tolm langeda?

Patriarh mõistis otsekohe, et autor oli taibanud mõistete ja analoogiate tühjust, ja nii saigi Hui Neng hiljem patriarhi kohale. Tema, kuuenda patriarhi zeni sisulisandus seisnes selles, et ta rõhutas äkitselt toimuva tõelisuse tajumist järkjärguliselt toimuva asemel. Kui paljud pidasid vältimatuks kannatlikku uurimistööd, mis viib vähehaaval budismi mõistmiseni, rõhutades samuti ka heade tegude abil hangitud teenete vajalikkust, siis Hui Neng pidas seda kõike kergesti viivat intellektualismi eksiteele. Elu liigub nii kiiresti, et sellele ei saa läheneda ettevaatlikult kombates ja järkjärgult, sest tõelus justkui libiseks ennast valgustumiseks ettevalmistuvate haardest. Inimene, kes jõe kaldal kõheldes katsub varbaga vee külmust, plaanitseb üle jõe ujuda ja kujutleb, kuidas see võiks toimuda, saab peagi endale kombe kõhklusteks, asja edasilükkamiseks. Zeni õpilane peab aga vaikides astuma kaldalt otse vette, kõhklemata, midagi ette kujutlemata.

/ ... /

Hiljem hakkas zen Hiinas tuhmuma ja seda enam levis rahvapärane budismivorm. Selle õpetuse keskseks mõtteks on usk Amitabhasse, “Suurde Valgusesse”, ühte Buddha Siddhartast palju varasemasse Buddhasse, kes oli lubanud päästa kõik olendid ja viia nad nirvaanasse. Selgitati, et uskudes sellesse lubadusse, hangib inimene teeneid ja saab õiguse sündida “lääne paradiisi puhtale maale” ehk Sukhavatisse, mille rõõme kirjeldati eriti elavalt ja rikkalikult.

Sellele igavesti armastavale Amitabhale ja usuga hangitud õndsusele toetuv budism meenutab väga üldist ristiusku ja see on budismi kõige levinum vorm nii Hiinas kui ka Jaapanis.

Aga neil aegadel, mil Hiinas hakkas zeni mõju vähenema, laienes see Jaapanis eriti puhta ja elavana ning jättis kustumatu jälje selle maa kunsti ja mõtlemisse. Aja jooksul muutusid ka Jaapanis valgustunud zeni õpetajad haruldasemaks ja zen-mõtlemine tegi paljude toetajate seas läbi samasuguse kummalise muutuse, mis Kristuse õpetus koges umbes samal ajal läänemaades – Kristuse armastuse õpetus muutus ristitüütlite, Mõõga-vendade ordulaste ja sõdivate piiksopide vägivallaõpetuseks, sulas zen, õigemini selle moonutus, Jaapanis samuraide, sealsete rüütli- ja sõdurikasti elufilosoofiasse.

Hodža Nasreddin(Rahurikkuja), 2004-12-28 15:51:02

Harri Kingo, 2004-12-28 14:44:12

Oioioi. Jätsin vastamata omaenese küsimusele kultuurivalllast öös - et kes on see ülimalt populaarne kirjanduskangelane, kes alati laulis:

“Tram. Taram. Tram-taram-taraa!”

Vaada, Kingo, Twain räägib oma raamatus “Võhikud võõrsil” ühest lollakast, keda kutsuti Oraakliks, kes ‘teadis’ kõike, ajas kõik segamini ja mõtles välja autoriteetide tsitaate, et oma sõnadele kaalu anda...

Puust ja punaselt: see oli vihje ühele siinsele kommijale.

Ja lõpuks Puhhi laul:

Tral-lal-laa, tral-lal-laa,
tral-lal-laa, tral-lal-laa,
ram, tam, tidi-ram-pamm.
Tidi-ridi, tidi-ridi,
tidi-ridi, tidi-ridi,
ram, tam, tai-ridi-pamm.

tase, kingo, 2004-12-28 15:53:16

_et materialist ei saa rääkida Hea ja Kurja subjektiivsusest – see viib materialisti paratamatult materialismile vastandlike seisukohtade juurde – puhtasse subjektiivsesse idealismi._

Kordan, su viga siin seinsneb selles, et objektiivse reaalsuse seisukohast head ja kurja ei eksisteeri.

Padre Alfonso, 2004-12-28 15:56:19

Ja lõpuks Puhhi laul:

Tral-lal-laa, tral-lal-laa,
tral-lal-laa, tral-lal-laa,
ram, tam, tidi-ram-pamm.

Just.

Ja Kingo tsitaat “tram-taram-taram-tam-taa” pärineb Sojuzmultfilmi meistriteoses kõlanud laulukesest
ning illustreerib kuradima hästi segaputru
mis nimetatud hahmo (siis mitte Puhhi, kes on nimetatud hahmoga võrreldes tõeline Zen-meister) peas valitseb.

M.P.E.V.T.

tase, kingo, 2004-12-28 16:00:05

_Ei osanud jah. Vastus ju tuleneb alati küsimusest,_

Küsimus oli sinu kategoorilise väite kohta. Kui sa sellele vastata ei oska, siis pole ka mõtet väitma hakata.

PS küsimus oli konkreetselt sinu väite kohta, ehk tulenes sellest.

Järeldused tee ise, kui oskad.

b-b, 2004-12-28 16:02:11

Aga veel yks karupoeg Puhhi lauluke :)

ma kukkusin maha ja mul oli paha
ja ymin jäi kinni mu hammaste taha
end pikali leidsin ma ehmatust peitsin
ja näo tegin ette, et puhkama heidsin

Vaat nii!

Ja täna on syytalastepäev ;)

Hodža Nasreddin(Rahurikkuja), Padre Alfonso, 2004-12-28 16:05:53

Ja Kingo tsitaat “tram-taram-taram-tam-taa” pärineb Sojuzmultfilmi meistriteoses kõlanud laulukesest
ning illustreerib kuradima hästi segaputru
mis nimetatud hahmo (siis mitte Puhhi, kes on nimetatud hahmoga võrreldes tõeline Zen-meister) peas valitseb.

Need kaks pole üldse võrreldavad.
Puhhist on kirjutatud raamatuid...

Hoff “Puhh ja Tao”
Williams “Puhh ja filosoofid”

Aga Kingost?

***