Kunst olla õnnelik

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1427 kommentaari.

Andrus, 2004-12-24 18:49:21

Jõulupüha ja rahu olgu jah siis kuntsidega või ilma. Kõikidele siinsetele ja toimekale peranisele kah!

Johannes Tuhk, 2004-12-24 18:50:49

siis leiame kultuuri, mida nimetatakse Lemuuriaks ja see vastab inimesearengus imikueale, kus tal mälu alles puudub.

Just-just!
Meil räägitakse palju ühistest esivanematest ahvidega, kuid unustatakse hoopiski ahvide eellastest rääkida.
Kes ju ka inimese vanemad eellased.
Leemurid nimelt.
Leemurid elutsevad praegugi maapallil, Madagaskaril peaks neid mitut mesti olema.
Väga terane PLst, et meid harib.

Johannes Tuhk, 2004-12-24 19:00:48

Kui ka Atlantis kadus, siis Lemuuria mitte.

Madagaskar on otsekui looduse enese poolt püstitatud mälestusmärk iidsetest aegadest pärinevatele loomadele ja taimedele, kireva linnuriigi kodumaa. Saar on koduks kameeleonidele, baobabidele, lihasööjatele taimedele ja leemuritele, siinset loodust iseloomustavad imekaunid liivarannad, vihmametsad, kuivad savannid ja kőrgmäestikud.

Perinet on vihmametsas asuv looduskaitseala, kus muuhulgas elutseb ka maailma suurim leemur indri indri. Siin leidub kokku 11 erinevat leemuri liiki.

Harri Kingo, Padre Alfonso, 2004-12-24 22:39:03

Padre Alfonso, 2004-12-24 12:55:49

Harri Kingo, 2004-12-24 11:45:23

on sügavalt ekslik.
Ekslik juba oma eeldustes- ajades põhimõtteliselt segamini südamehääle ja mõtlemise.

——————————————————

Me kõik teame ja saame üldjoontes aru, mida mõtleme, kui ütleme “teadvus”, “alateadvus”, “mõtlemine”.

Ilmselt on ka arusaadav, mida mõeldakse, kui religioosne inimene ütleb “ületeadvus”, see on üljoontes arusaadav ka mittereligioossele inimesele, sest sellest on siin kirjutatud piisavalt.

Ole nüüd kena ja hea inimene, ilma definitsioonideta, lihtsas keeles - palun selgita, mida sina mõtled selle “südamehääle” all.

Mina vaevusin täna hommikul oma arusaamad kirja panema, kas sina ei tahaks sama teha selle asemel, et piirduda taas vaid ühe ad hominem kommentaariga?

Sa olid siin täna, jõululaupäeval, “valguse loomise päeval”, ainus, kes taas viis suhtluse sellele ad hominem tasandile. Lisaks unuistasid oma arusaama üldse kirja panna... Kui ma oleb “sügavalt ekslik”, kas sa ei selgitaks seda eksitus mulle?

Palun tee seda. Kas just täna ja praegu... Aga kui aega saad.

Ette tänades ja sulle jõulurahu meelde soovides - H.K.

Next day, 2004-12-24 23:22:46

Jõulurahu teile kõigile!
Õnne, rõõmu ja rahu südameisse!
Tasakaalu tegudesse
ja mõistmist mõtetesse.

nipitiri, 2004-12-25 00:27:39

imelisi pühi kõigile... :)

PL, 2004-12-25 02:35:11

Önnelikuks olemiseks ei saa vist küll midagi teha, sest teadmiste vilja on ju söödud. Välja seda sülitada ega oksendada ei saa, ammu seedunud

PL: Jah, teadmiste ehk mõistuse vilja. Olukord “esimese” ja “teise süütuse” vahel. Vajalik, kuid mitte piisav.

Nii et muidugist saab midagi teha

PL, 2004-12-25 02:40:15

''mis aga tähendab mõistuse asendamist intuitsiooni, südameloogikaga ''

Miks peab asendama? Kas üks välistab siis tingimata teist?

PL: Jah, “asendamist” on Armenil veidi ebatäpne. Ikke “hõlvamist ja ületamist”.

Kusjuures “ületamist” ei tähenda “kaotamist”, vaid “avardamist”, “terviklikumaks muutmist”.

Kas nüüd Kristus jo sündind või?

unetu, 2004-12-25 07:35:51

*
Oli kummaliselt ilus öö: suure ümmarguse kuu, selge tähistaeva ja krudiseva lumega.

Soovin teile valget, rahulikku pühadeaega ja pisikest helendavat tulukest igasse öösse..

http://www.jamulher.hpg.ig.com.br/quandoosamantes.htm

Andrus, 2004-12-25 11:23:56

Peteeril tõsi on see asi et õnnega on nigu armstusega. Need tehineerimatud tundekuhilad on. Ja neid sõnu iga omal äranägemisel rpuugib võdle näit. Püha Vaimuga täitumise või täitumusega.

Lisan jutlemise hoogustamiseks mõned asjad EELK i listist.

Jaanus BetlemM:Minu üleskutse kõigile EELK vaimulikele oleks, et kui Te homme, jõuluõhtul ning 1. ja 2. jõulupühal astute rahva ette ning hakkate jutlust pidama, et Te siis enne hoolega mõtleksite, mida Te teete.

Kiriklikus teoloogias mõistetakse Jumala all Piibli jumalat ehk juutide rahvusjumalat Jahvet. Tema tegudest loeme sellest samast Piiblist. Saame teada, et ta on sõja, hävituse, kannatuste ja piinade jumal, kes ülimas rahulolus naudib seda, kui inimene on n.ö tema pärast valmis kannatama ükskõik mis kannatusi ning kas või oma lihase poja ohverdama. Samas hukkab see jumal veriselt ja ilma halastuseta need, kes tema käske (korraldusi) ei täida.

Kuna Jumal peaks tähistama vaimsust, siis see, Piiblis kirjeldatud vaimsus pannakse sellise jumala ülimaks seadmise läbi ka inimest juhtima.

Ning selline vaimsus on juhtinud suurt osa inimkonnast.

Sõjad, piinamised ja vaenamised jumala nimel on kestnud aastatuhandeid.

Inkvisitsiooni ja ususõdade ohvreid ei jõua keegi kokku lugeda.

See pole veel kõik.

Juba 14. sajandil kirjutab suur Itaalia kirjanik Giovanni Boccaccio sellest, kuidas paavst ja tema kuuria Roomas pedofiiliaga tegelevad.

Seitse aastasada hiljem lahvatab viimane pedofiiliaskandaal katoliku kirikus: kohtu ette jõuavad kümned ja sajad preestrid kõigil kontinentidel - Euroopas, Aasias, Ameerikas, Aafrikas, Austraalias. Koguni Rooma paavst ise vabandab juhtunu pärast poole suuga. Ja seejärel - täielik haudvaikus, nagu poleks midagi olnud.

Seitse aastasada oma räpase seemne jõhkrat paiskamist väikeste laste seedekulglasse. Häbitult, jõhkralt, massiliselt... Selle teo kogu ulatus ei jõuagi ilmselt paljudeni - inimese aju lihtsalt keeldub sellist räpasust registreerimast. See tundub niivõrd jõhker ja uskumatu.

Ning siis see “jõuluhardus” selle kõrval neilt samadelt tegelastelt, kes siis süüta lapsi püüavad harduses meelitada “jumala radadele”.

Kõik need nii juutide maahõivamises kui ka ristisõdades, konkistas ja inkvisitsioonis jõhralt tapetud laste silmad vaatavad täna pisarais ja hingeahastuses Teie poole - mis olete Te teinud nendega ja nende vanematega.

Kus on nende jõulurõõm ja jõulukingid. Kas on see tundmatud hauad ja valendavad kondid?!

Kõik ikka Jumala nimel...

Nii, nagu olevat ikka sellesama Jumala nimel Jeesuski restil veristatud meie kõigi “rõõmuks ja lunastuseks”... Et ta olevat surnud ikka selle eest, et me truult sedasama Jumalat teeniksime, kummardaksime ja peale surma oma hinge ja vaimu lõplikult tema “hoolde” usaldaksime.

See on ajaloo kõige jõhram ja küünilisem tegu, mida säärase õpetuse ja teoloogiaga ennast häbitult “kristlikuks” nimetav kirik oma Jumala nimel on teinud! Sellele puudub igasugune õigustus!

Seepärast mõelge, kui Te lähipäevil kantslitesse tõusete, mille või kelle nimel te tegutsete ja sõna võtate! Ning mida Te sellega korda saadate!

Veel EI ole Teil hilja kahetseda ja meelt muuta. Puhastada oma meel verisest Piibli-jumalast ning pöörata pilgud Inimese Poja ja tema armastuseõpetuse poole.

Kuulake oma mõistuse ja südame häält. Ärge laske kuratlikul dogmaatikal seda lõplikult lämmatada!

Ehk on Teis veel Elu?

Või olete läbioma usupettuse lõplikult langenud?

Te ei saa oma silmi sulgeda ja klammerduda jätkuvatesse valedesse. See aeg on möödas!

Jaanus

Andrus, 2004-12-25 11:26:27

Vastus:

“Minu üleskutse kõigile EELK vaimulikele oleks, et kui Te homme, jõuluõhtul ning 1. ja 2. jõulupühal astute rahva ette ning hakkate jutlust pidama, et Te siis enne hoolega mõtleksite, mida Te teete.

Kiriklikus teoloogias mõistetakse Jumala all Piibli jumalat ehk juutide rahvusjumalat Jahvet. Tema tegudest loeme sellest samast Piiblist. Saame teada, et ta on sõja, hävituse, kannatuste ja piinade jumal, kes ülimas rahulolus naudib seda, kui inimene on n.ö tema pärast valmis kannatama ükskõik mis kannatusi ning kas või oma lihase poja ohverdama. Samas hukkab see jumal veriselt ja ilma halastuseta need, kes tema käske (korraldusi) ei täida.”

Tänud Jaanusele et ta ei lase enemisi (härra Maurus) täissöönud rohulolemisse ära suikuda. Siiski Jaanus oled sa tõstatanud põneva küsimuse. Üks usundiloolane (tegelt kirjandulik antropoloog - Rene Girard) (http://theol.uibk.ac.at/cover/links/#10@1) pakub et Piiblis on algusest peale kaks liini. Valitsev liin on see kus Jumal end “püha vägivalla” sanktsioneerijana esitleb kui see kes käsib võtmes “et seina peale kusijaid ei tohi järgi jätta” . Siiski on ka teine liin kus Jumal on algusest peale ohvrite poolel. Vaata või Abeli, Joosepi, Hiiobi ja Jeesuse Jumalat. Nii esineb Jumal Piiblis, selles suures inimkonna loos, mõlemat pidi ja mõlemal poolel. Kuna piibel on siiski inimete pooolt kirja pandud siis mõni ime.

Võime vaadelda VT ka kui progresseeruvat ilmutust mis päädib Jeesuses, kelles Jumal ilmselgelt end ohvriga samastab, paljastab ohvrimehhanismi, viib selle lõpuni ja lõpetab ära. Selle arusaama järgi ei too ohvreid mitte Jumal vaid inimesed. Ohverdamine on sotsiaalne instinkt, mis on kätketud igasse inimkooslusesse, mis igalpool paneb nt. kahte kolmanda arvel ära leppima. (vt. või nn. armukolmnurki). Jumal samastab end ohvritega ja ei sanktsioneeri erinevalt inimeste soovist ohverdamist seni kuni ta Jeesuses selle varjul oleva ja teadvustamata mehhanismi hästi suurelt puust ja punaseks teeb ning inimestele tagasi näkku paiskab - vaadake mida te teete - lööte ohvrite Jumala risti.

“Kõik ikka Jumala nimel...” Just Jumala nimel. Nii, nagu olevat ikka sellesama Jumala nimel Jeesuski restil veristatud meie kõigi “rõõmuks ja lunastuseks”...

Juhiksin su tähelepanu et tegu oli vast ikka risti, mitte resti või postiga. Jah Jeesuses asub Jumal ilmselgelt ja vääramatult ohvri poolele ja selles ongi lunastus ehk vabaksost ohverdamisest mida me muidu ikka ja jälle, lausa lõputult ja sageli ka “jumala nimel” (või rahvusliku julgeoleku vms) kordama oleme määratud.

“Veel EI ole Teil hilja kahetseda ja meelt muuta. Puhastada oma meel verisest Piibli-jumalast ning pöörata pilgud Inimese Poja ja tema armastuseõpetuse poole.”

Tänud sulle veelkord selle probleemi tõstatamise eest. Probleem on minu jaoks seesama vana Teodiike ehk Jumala õigus. Kas Jumala nimel on õigus pühastada vägivalda ohvrite üle? EIIIIIIIIIIII!!!!!!! Kui arvame et on, siis on ka meie apologeetika säärases võtmes et “seda poldki nii palju”, “võrdle seda miski muu ehk kommu/fashistliku vägivallaga”, kuni militaarkristluseni hr. Laigna võtmes välja, “et vähe olete veel saanud ja oodake te ainult”...........Ei vagale militarismile mis oma verist kättemaksutundi ootab!!!!!!!!!!

Mugavam on muidugi käsitleda su isiklikke motiive. Su kibedust vms. Õnneks ei tunne sind. Muidu oleks endalgi ehk kiusatus sind selles võtmes eksegeesida. Ja sul endalgi tundub olevat kibe kiusatus märtripoosis ja lausa ise restile hüpata. Aga pole viga - jõulu teile!

“Ärge laske kuratlikul dogmaatikal seda lõplikult lämmatada! ”

Just nimelt, me ei saa minu arvates vägivalda 2000 aastat sanktsioneerinud apologeetika seljas enam edasi sõita sest sellisena tähendab see kristluse hukku ja lõppu ning inimsuse vastaseks kuriteoks kuulutamist. Ja siin jääb väheks toomaspaulilikust imestamisest ebatolerantsuse üle meie ühiskonnas. Et mis neil siis nüüd on, Vilde aegu oli kristlus saksik värk, siis oli see veel ehk mõistetav. Eks pimesta ametkondlikud vaimud ikka läbi terve ajaloo ja eranditult kõiki ametkondlasi. Ka kõige nägevamaid!

Nii et nii palju ääremärkusteks.

Andrus

Andrus, 2004-12-25 11:57:40

käisin pikajutusabas just

mul põle sääl küll miskit teha

aga visad on nood kingotajad

visad

ei väljasuremise märkigi

nigu presley fänn klab
et
ta on elavaist elavaim

?, 2004-12-25 13:09:37

Sa andrus oled ise üks suur kingotaja ja punapäti kvisling kingoga paras paar.
Te mõtlete, et olete jumalad.
Eksite, küll tuleb ka kingole oma mihklipäev.

Andrus, 2004-12-25 13:15:40

enne tuleb jüripäev nagu sa tead

ja alles siis Mihkli

khm khm, 2004-12-25 13:39:27

Enne tuleb veel Kolmekuningapäev.

Harri Kingo, 2004-12-25 13:42:44

Minu vastus Jaanusele oleks lühem kui Andrusel.

Tappa ja mistahes kurja võib teha mille nimel tahes – Jumala, õiguse, rahu, armastuse, tuleviku, progressi, vabaduse, võrdsuse, õnne, ideaalide... – kõige ilusa, õige ja hea nimel. Ja seda kõike on tehtud – ka usklike poolt, ka ilmalike poolt.

Peab arvestama, et sellise kurjuse toimepanija pole mitte kunagi Jumal, on aga alati ja eranditult inimene, kes on väga kauge oma ideaalist ja kes sageli ei mõista oma ideaali, teab ehk vaid sõnu, mis tema ideaali tähistavad, mõistmata nende sõnade seostatud tähendusi ja taipamata nende eluandvat ja elu tagavat väärtust. Armastus – see on ühest küljest jah – pelk sõnaline märk. Teisalt on see tähenduslik seostatud mõiste ja arusaam meie teadvuses. Reaalselt aga – meie kõige olemuslikum väärtus meie jaoks meie elus.

Ka usklikud on inimesed. Nad pole täiuslikud. Ka usklike seas on neid, kelle mõistmised on madalad ja varjutatud egoismist. Usklik olemine ei tähenda automaatselt ideaalne olemist, pigem on usk tähistav inimese elavat suhet Jumalaga kui oma ideaaliga ning suunda oma vaimses arengus.

Silmnähtav analoog, tegelikult isegi samasus siitsamast, meie inimlikust maailmast: kui poeg usaldab isa, siis ta ei ole sellest isa usaldamisest koheselt isaga samaväärne – kuid ta on elavas suhtes oma isaga, kelle sarnaseks saada on poja ideaal, ning selline elav suhe usaldamises tagab pojale oma ideaali realiseerimise.

Sõnal ‘uskuma’ on kaks tähendust eesti keeles:

1. arvama, oletama, eeldama – see on intellekti tegevust tähistav “uskumise” tähendus
2. usaldama, olema avatuses kellegi suhtes – see on vaimset avatuses osadust ja sellist olekut märkiv tähendus.

Usk esimeses tähenduses – kui vaid intellektuaalne skeem ja kontseptsioon, võib väga kergelt muutuda esialgsest eeldusest ja oletusest arvamuseks ja veendumuseks, sealt edasi dogmaks ja käsuks, on väga kerge libastuma – unustama jumaliku armastuse käsu ja Kuldreegli, ning muutuma inimlikuks kivistunud kontseptsiooniks, teooriaks, dogmaks, käsunormiks, ja sealt edasi juba õigustuseks mistahes tegudele – ka kuritegudele.

Usk teises tähenduses - kui Jumala avatus usaldamises ja elu selles usalduses Jumala vastu - on võimeline selliseid intellektuaalse kivistumise ohte vältima, sest sellise elava usu-usaldamise läbi kasvab elav osadus Jumalaga, kelles ei ole kurjust. Nii kaob kurjus ka inimesest. Nagu meiegi maiseski elus: elav armastus kahe – vanema ja lapse vahel – nende usalduslik ja elav suhe arendab last üha enamate ja kõrgemate eluväärtuste äratundmisele ja omaksvõtule, mitte aga ei muuda teda kivistunud intellektuaalseks dogmaatikuks. Erinevalt maistest vanematest, kes pole täiuslikud ja kes võivad ka oma maise, inimliku armastusega halba teha, on Jumal inimesele täiuslikult hea vanem.

Intellektuaalne usk viib sageli eksi – sellise usu puhul on inimene käsu jaoks. Elav usk, mida õpetas Jeesus – selles on käsk inimese jaoks – reegel pole ülem sellest, kes reeglit järgib ja kasutab. Kuidas ütles Jeesus - kas käsk on inimese või inimene käsu pärast?

Andrus, 2004-12-25 13:54:03

Veel ääremärkusi

Jaanus ja Peeter - te olete minu jaoks liiga keerulised ja teie skeemes kaasa mõeldes kaob minu jaoks fookus ära. ;-)

Minu point oli see et seni kuni kristlased pole ise loobunud ohverdamiskeemist ja vägivallast kui legitiimsest lahendusest ei ole meil, ka miskit õigust eeldada ega oodata nn. ärkamist või religioosset tõusu vms..

Seni ei ole nõia(või surnud) ringist välja saadud. Sellest teo, tagajärje ja kättemaksu ringist. Jeesus ütles kuskil midagi selle kohta et kui sind lüüakse...............siis.........

Paraku on Augustinuse pretsedendist peale asjad just nii, kes teatavasti montanistide vastu vägivalla kasutamist sanktsioneeris. See, et kirik parasjagu nõrk on ei tähenda et ta oleks tingimata teistsugune või et midagi oleks olemuslikult muutunud. Mitte tingimata!

Ma arvan tõesti et osad kristluse vaenlased tajuvad seda intuitiivselt. Sellesama vägivalla probleemi olemust.

Kes peaks vabandama Rootsiaegsete nõiaprotsesside eest Eestis? Igal juhul puhastaks see õhku. Olgu see siis kes tahes. Selge see et see on ühe ajastu võtmes teise üle otsustamine aga siiski.............

..........on hetkeseis osundus selle kohta et Kirik ei ole olnud evolutsiooni lõiketeraks (cutting edge - Theilard) selles mis puudutab vägivallatuid lahendusi ....ja ohvrite poolt olemist ajaloos vaid suisa vastupidi.

Ilmalik jõud, vägivald - ei vaja enam jumalikku sanktsiooni ja see ajab sanktsioneerijad segadusse...........kuis siis nii, me teeks ju küll ja ikka.......aga keegi ei taha ega vaja enam..................

Andrus, 2004-12-25 14:13:20

Tegelt näitas juba Holakaust et kristlus on surnd. Teisalt näitab Holakaust täna sedasama selle läbi et teatud fundamentalistide jaoks on just juudi rahvas ja Holakaust selleks ohvriks mis täna pädeb mitte JK. Nii on fundamentlistlik vabakristlus tagsi selleks saand mis ta kunagi oli - judaismisektiks.

Katoliikluses töötab Kristuse ohver paremini kuna seal on transubstantatsioon ja ohvri taaskordus ehk aktualiseerumine igas missas. Katoliiklus ja ortodokslus on Kristlused mil juutluseg enam pistmist ei ole.

Meinlain protestandid on samuti segaduses kuna nad on oma rahavale sama taht olla mida judaism juutlusele. Kuna aga rahvuse mõiste teiseneb nii kiiresti ja üldiselt kaob ja nõrgeneb, siis leiabki aset see mis leiab - kristluse poleriseerumine, katoliikluse suunas nagu meie luterluses ja USA vabakirikliku moralistliku fundamentalismi suunas.

DiaTheo, 2004-12-25 14:31:43

Suur kõsimärk jäi Andruse jutu peale õhku rippuma. Ta oleks nagu naernud Kingo fännide üle, kes polevat ikka veel märganud, et Kingot polegi enam elavate kirjas.

Õnneks Kingo ise siin mis siin, elusamana ja elavamana kui muiste!

Ju siis Andruse jaoks pole Kingot enam olemas, fännid ainult peavad teda veel “elavaks mis elavaks”.

Ka see üks variante, tõesti ...

Või kuda sellest Presley-Kingo paralleelist küll aru tuli saada!?

Hele, 2004-12-25 15:10:36

Kunst olla õnnelik -
et kuidas siis õigesti olla,
kui õnn on nii suur,
et enam ei igatse enesest välja
ega mahu enese sisse...

So close no matter how far
Couldn’t be much more from the heart
Forever trust in who we are
And nothing else matters

Never opened myself this way
Life is ours, we live it our way
All these words I don’t just say
And nothing else matters

Trust I seek and I find in you
Every day for us something new
Open mind for a different view
And nothing else matters

http://www.nursat.kz/mp3/m/Metallica_Nothing_Else_Matters.mp3

***