Kristlus ja vägivald

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1537 kommentaari.

elfitaat, 2005-01-03 09:40:13

/pääsemine on jumalarahva vääriline liige olemises nii on ta old/

siin ongi see suur saladus, et me oleme loomult juba jumalarahva liige, juba enne sündi ja pärast surma, igavesest ajast igavesti. Ja meiega ei saa midagi muud juhtuda.

andrus, 2005-01-03 09:41:53

1636. aastal peeti Haapsalus viimane nõiaprotsess. Nõidumises süüdistati ühte Kastininal elavat naist, Kai Kruuskoppi. Arvati, et Kai käib mustaks kassiks moondununa naabri sahvrist toitu varastamas. Ühel päeval visanud ta kassi puuhaluga ning samal päeval hakanud Kai lonkama. Kai juttu selle kohta, et jalg jäi hoopis rannakivide vahele, ei uskunud keegi. Kai ennast nõidumises süüdi ei tunnistanud ja nii pidi ta läbi tegema veeproovi. Sadamasillal seisvale Kaile sidus timukas köie ümber ja lükkas naise vette. Veeproovi vaatama kogunenud linnarahvas ootas — kas nõiaks peetu vajub põhja või jääb pinnale. Usuti, et kui inimene põhja vajub, siis on ta süütu. Kui ta aga pinnale hulpima jääb, siis on tegemist nõiaga, keda aitavad pinnal püsida kurjad jõud. Kui Kai vette lükati, ei vajunudki naine põhja, vaid jäi veepinnale hulpima. Põhjuse selleks andis timukas ise, kes veeprooviks liiga lühikese köie võttis ja nüüd ise Kaid veepeal hoidis. Rahvas ja kohtumõistjad olid aga kindlad, et naisele tulid appi kurjad jõud ning et Kai Kruuskop on nõid, kes tuleb karistuseks tuleriidal põletada. Haapsalu hukkamispaik Võllamägi asus seal, kus tänapäeval on Sireli tänav. Tol ajal kehtis aga selline seadus, et kõik kohtuotsused pidi enne täide viimist kinnitama kohalik härra. Haapsalus kuulus sel ajal Jakob De la Gardie’le, keda rahva hulgas ka Laisaks-Jaaguks kutsuti. Tema kohtuotsust ei kinnitanud ja andis hoopistükkis käsu Kai Kruuskop vabaks lasta ja rahule jätta.

Padre Alfonso, 2005-01-03 09:43:39

Oleks näiteks selle kohta, et Kirik on aja jooksul tõesti sallivust õppinud, ateistid aga mitte

Praegune olukord on näiteks selle kohta, et ateistid on sallivamad kui Kirik ja seda ei paranda mingid oleksid.

Padre Alfonso, 2005-01-03 09:44:25

Oleks näiteks selle kohta, et Kirik on aja jooksul tõesti sallivust õppinud, ateistid aga mitte

Praegune olukord on näiteks selle kohta, et ateistid on sallivamad kui Kirik ja seda ei paranda mingid oleksid.

Padre Alfonso, 2005-01-03 09:53:37

Heh, tehnilised viperused tekitavad topeltkomme.

elfitaat:
See on vaid killuke infot nagu igasugune teinegi info.

Vaat siin sa elfitaat eksid sügavalt.

On info ja on müra ning inimese suurim oskus peaks olema nende vahel vahet teha.

elfitaat, padre, 2005-01-03 10:02:03

/On info ja on müra ning inimese suurim oskus peaks olema nende vahel vahet teha./

Kas sa tahad mulle tõestada, et mul pole seda vahetegemise oskust?
no ei ole, siis ei ole, mis teha.

Ehk õpetad, kuigi ka sinu jutus ei näe ma mingit iva, aina mingi mürrra.

v.l., 2005-01-03 10:20:00

Mitte Rootsi luterlik kirik ei pea vabandust paluma, vaid ikka kohalik luterlik kirik. Ega neid nõiajahte ei korraldanud rootsi pastorid, vaid ikka kohalikud ja seda tehti ka tsaari riigi ajal.

Padre Alfonso, 2005-01-03 10:33:39

Kas sa tahad mulle tõestada, et mul pole seda vahetegemise oskust?

Terane tähelepanek.

no ei ole, siis ei ole, mis teha.

Õppida.

Ehk õpetad, kuigi ka sinu jutus ei näe ma mingit iva, aina mingi mürrra.

Ehk õpetad, kuigi ma ei taha nagunii midagi kuulda ega näha?

Kui ei taha, siis ei taha, mis teha ;-)

Padre Alfonso, 2005-01-03 10:52:32

Veel artiklist:

Kui kirik ise korraks meeleparandajate ja armuotsijate kilda astub, taastab ta seeläbi ehk ka osa oma kõikuma löönud autoriteedist meie ühiskonnas.

Mida tähendab sõna “korraks”?

Teeme korraks näo, et oleme lambukeste poolel ja siis, kui autoriteet käes... vai mis?

tase, Padre Alfonso, 2005-01-03 10:56:22

_Mida tähendab sõna “korraks”?_

Võibolla lihtsalt realistlikku tõdemust, et selline asi vaid temporaalselt saab juhtuda.

v.l., 2005-01-03 11:01:12

Algkristlus oli vägivallatu

Algkristlust on võetud mitmeti. Kui võtta neid kogudusi-liikumisi (näiteks nn. esseenid), kelle keskkonnas Jeesuseks kutsutu liikus, siis need tuginesid - või õigemine - olid tekkinud kunagiste budistlike koguduste pinnalt. Śeal oli muidugi vägivallatus loomulik.

Padre Alfonso, 2005-01-03 11:03:35

Igatahes on Andrus ohtlikul jääl.

Seda liini pidi edasi mõeldes võib ta ootamatult end usu raamidest väljaspool leida ja mõista, et kaks diametraalselt vastandlikku liini Piibli sõnumis on nii vastandlikud, et neid pole võimalik ühendada muidu kui inimese taju moonutades.

v.l., 2005-01-03 11:20:39

elfitaat, 2005-01-03 08:35:13

kirik peaks...

Siis poleks see enam see usk ja see kirik. Niisuguseid õpetusi - ilma vahemeheta jne. - on olemas. Inimesel on valiku võimalused ja igal asjal on siin ilmas oma aeg - algus ja lõpp.

DiaTheo, 2005-01-03 12:16:28

Olen järjekordselt meeldivalt üllatunud - selline kirjatükk kõrgelt positsioonilt tuleva usumehe sulest!!! Kirik ON arenguteel, jummal tänatud!

Aga ... see “jumala kaks liini” on siin juba paaril korral AN poolt tõdemist leidnud. Ma olen sinna juurde ikka oodanud lisa, sest sellisel kujul, pelga nendinguna, jääb minus kraapima küsimus: JA SIIS???

Igas mõrvaris-sarimõrtsukas-vägistajas, vägivallatsejas ühesõnaga, saab leida “kaks liini” üles! JA SIIS? Kohut mõistame me ikka selle ÜHE liini üle!

levi, andrus, 2005-01-03 12:17:15

_Algkristlus oli vägivallatu._

Aga kuidas sa ise oleksid käitunud?

PL, 2005-01-03 12:34:01

Säärasest absurdist edasi ei olnud enam võimalik minna. Sai vaid tagasi vägivallatusse või siis juba sisuliselt paganlikku rahvusreligiooni (natsism).

Muidu tervitatav lugu ja siis korraga siuke prohmakas? Kas omakultuuri (sh omausu) põhjal kujunev kogukondlikkus (infoühiskonna vastandtendents globaliseerumisele)on “natsism”?

Ligi 2000 aastat vägivalda sanktsioneerinud apologeetika seljas ei saa enam edasi sõita. Kui kirik ise korraks meeleparandajate ja armuotsijate kilda astub, taastab ta seeläbi ehk ka osa oma kõikuma löönud autoriteedist meie ühiskonnas.

PL: Millisel funktsioonil põhineks kiriku autoriteet, mis oleks tema loomulik nišš? Võimalik tähtuses jrk:

1. Psühhoteraapiline
2. Rituaalsust pakkuv (olemas vahendid:
3. Kunstilis-esteetiline
3. Sotsiaalne (ohvri, kaotajate poolele asetuv - rõhumise vastane) - kõlbeline
4. Teaduslik-initsieeriv (pedagoogiline)

PL, 2005-01-03 12:52:21

On info ja on müra ning inimese suurim oskus peaks olema nende vahel vahet teha.

Igasugune informatsioon kui selline on “müra” Eimiski taustal.

Inimese suurim oskus mu meelest vahet teha, mis on tema jaoks müra (ebakohane, eksitav, valeaegne jne) ja mis, vastupidi, pedagoogiline.

Õigupoolest polegi olemine mõeldav muul moel kui “mürana keset müra”.

See annabki võimaluse mürada - mis oleks siis elu “süvim mõte”.

Seetõttu - nõus elifaadiga - ongi kõik see, mis elu hästi süngeks värvib (nt “pärispatt”), olemise kui müramisega kuidagi vastuolus.

Ehkki - miks mitte minna - kui lõbu pakub - ka “vasaku käe” teed. Jumalalgi kaks kätt.

PL, 2005-01-03 13:07:33

proov

Padre Alfonso, 2005-01-03 13:08:08

Inimese suurim oskus mu meelest vahet teha, mis on tema jaoks müra (ebakohane, eksitav, valeaegne jne) ja mis, vastupidi, pedagoogiline.

Inimese suurim oskus PL meelest on vahet teha pedagoogilise ja ebapedagoogilise müra vahel?
:-))))

Tegelt meeldivad mullegi kõlavad võõrsõnad...
õige koha peal

PL, 2005-01-03 13:08:30

ka ei arva ma elfitaat et sinu valgustusaegne projekt kirikut aitaks

PL: Valgustusaegne? Pigem oleks see väljapääs suletuses (sektantlusest), naasmine loomuldasse universaalsesse metafüüsilis-müstilisse sängi, vabanemine daimoni sõltuvusest.

***