Karma – saatus (tegude saadus)

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1436 kommentaari.

DiaTheo, 2004-12-12 22:02:51

Ei hakka, kui hakkaks, nagunii ei suudaks, Kingo kõiki arusaamatusi õgvendada. Võtsin ühe juhusliku tsitaadi esimesest ettesattunud allikast appi:

When the game is over, the coach determines how well a person played, whether he or she “stayed in character.” That’s karma. If he or she played or acted well, that person earned good karma and will get a better “part” in the next play, or get a better position in the next game

Ülelugedes selgus, et kohe päris asjakohane tsitaat sai leitud!

Kat unetu, 2004-12-12 22:04:20

*
Seesama müstikust Kamir, kes kasvas üles lugema-kirjutama õppimata ja teenis oma igapäevast leiba kudumiskunstiga, on öelnud nii:

Õige kulunud on sinu rüü.

Nüüd mõtle järgi, sa uhke:
mis imeväärt Kangur ta kudus!

Karmalõng on ta lõimeks,
mälu, kiindumus tema koeks.

Kord kõigile paistis see kaunis,
nüüd patuplekke ta täis.

Mida puutusid, jättis jälje.

Võta tunnetusseep, et õilsate seltsis
see vees puhtaks pesta.

Sa pole seda veel teinud.

Ahnus ja rumalus, vend,
rikkunud on sinu rüü.

Kui kannad seda, su elu on raisku,
heal, halval vahet ei ole.

Mõista omaenese hirme,
ela omaenese hinge.

See on paraku haruldane.

Kabir ütleb: Oma rüüd hoia.
Teist korda seda ei anta.

Hele, 2004-12-12 22:05:27

keegi kuuleb ja näeb, tunneb ja tunneb ära

Olev Vallimaa, olev15@solo.delfi.ee, 2004-12-12 22:07:08

Hele, 2004-12-12 22:05:27

Nii on.

Olev:)

DiaTheo, 2004-12-12 22:10:49

Mida ilmsemalt pole siit edasi karmaahelast vabanemisest, nirvaanast, siin kohe ilmsesti mõtet diskuteerima hakata.

Seda üritas Njah juba teha, seal, kus ta karmaahela ja nirvaana analoogiana küll matemaatilise funktsiooni assümptootiliselt piirväärtusele lähenemisest, aga siiski katkevusega sissetoodud määramatusest rääkis.

Harri Kingo, 2004-12-12 22:23:53

"Padre Alfonso, Kingo, 2004-12-12 22:00:40
Kas see BARDO on kuidagi täiuslikustumisega seotud?"

Ma arvan, et DiaTheo kui budismi hea tundja selgitab sulle BARDO-t.

DiaTheo, 2004-12-12 22:25:16

Heureka!!!!

Kui nüüd võrrelda neid kahte tsitaati:

1. Kingo: “Kust aga meie DiaTheo oma arusaamad karmast kui varandusest, mida peab koguma, on võtnud...”

2. Keegi: “When the game is over, the coach determines how well a person played, whether he or she “stayed in character.” That’s karma. If he or she played or acted well, that person earned good karma and will get a better “part” in the next play, or get a better position in the next game...”

siis saab ehk selgeks see, miks Kingo sõnad ja teod sel määral vastuolulisteks on osutunud - mees püüab ju karmast vabaneda kõikseaeg, samal ajal kui teised karmat hindavad ja selle eest hoolitsevad, et kumuleeruv karma elumängu teises ringis juba paremas rollis mängida võimaldaks.

Kingo lihtsalt ei tea, et karma miskit head on, ta vaeseke teebki kõik, et karmast vabaneda - hetkega nirvaanasse:-))

Mõistmata seejuures, et enne karmast vabanemist head karmat ikka palju-palju kogunenud peab olema.

Kohe, hopsti, oma ideaali tippu, jumalaks noh, kui kristluse analoogiat kasutada.

Harri Kingo, 2004-12-12 22:27:15

Pole just tark budismi esitus selles tsitaadis, DiaTheo. Otsi edasi, seda coach'i pole olemas budismi kohaselt.

Andin lingi:

http://www.estpak.ee/~ok003a/buddhism/teemantsuutra.html

Padre Alfonso, Kingo, 2004-12-12 22:30:03

Olen kuulnud, et peale oma hiilgavaid budismiõpinguid ja nirvaanasse jõudmist kukkusid sa millegipärast ropult jooma ning jõudsid peale surmasuust pääsemist kristluse rüppe.

Kas pole see ühe jutu järgi pooljumala jaoks veidi imelik karjäär?

DiaTheo, 2004-12-12 22:30:59

Niikaua, kuni sa ei suuda leida budismist üles implitsiitset absoluuti, pole sul lootustki budismi mõista, Kingo!

Ja kui seda polekski budismis olemas, siis polekski budism religioon.

Dzäts iizi, Kingo! Nagu enamus asju siin ilmas.

Padre Alfonso, DT, 2004-12-12 22:37:07

siis saab ehk selgeks see, miks Kingo sõnad ja teod sel määral vastuolulisteks on osutunud - mees püüab ju karmast vabaneda kõikseaeg,

See on ju ammu selge.

Harri Kingo, 2004-12-12 22:39:05

Ja soovitus - siin võid sa oma “hea karma” kogumisega esineda, kes oleks vastu, kuid ära sellest siiski asjatundjate ees pajatama hakka, kui palju sul näiteks seda “head karmat” seal “tagataskus” on... Ja suvalised netitsitaadid pole tõenduseks.

Karma pole varandus, mida koguda. Selleks on budismis hoopis teine mõiste, eestikeelne vaste on “pälvimused” - head teod ja nende hea vili. Neid häid tegusid tehakse ja seeläbi pälvimusi kogutakse - nende abil saadakse vabaks karma mõjust - vabanetakse ja virgutakse karma toimeväljast - sansaarast.

Kuid see “pälvimuste kogumine” on siiski rohkem selline... rahvabudismi arusaam.

Kuigi - oleneb vaid isiku vaimsest tasandist, kuidas ta midagi oma vabanemise huvides ära oskab kasutada. Ka süvameditatsioon ja Buddhade kujustamine on vaieldamatu pälvimus, mis vabastab karmaahelaist ja sansaarast. Pälvimused on karmast vabastavad, mitte aga mingi “kõva valuuta”.

Nirvaanasse sisenemisel pole vaja mingit “kõva valuutat” omada, vabanemiseks tulebki lihtsalt sansaatast ja karmaköidikuist vabaneda.

Ära leiuta palun mingit oma ja uut budismi.

DiaTheo, 2004-12-12 22:41:32

Wauuuu!

Võlukepikestega parandatakse näpukaid!!!

Tänud, püüan järgmine kord hoolikam olla:-)

Harri Kingo, 2004-12-12 22:41:53

Ja pole budismis seda Absoluuti... no pole. Välja arvatud selles, mida sina üksi koos Padrega siin budismiks nimetate...

Harri Kingo, 2004-12-12 22:43:12

Selgita Padrele BARDO mõistet, Dia Theo - mul askeldamist muuga nüüd.

Head ööd ja head tahet.

Padre Alfonso, 2004-12-12 22:48:00

Ausalt öeldes usun mina DiaTheod või suvalisi netitsitaate tunduvalt rohkem kui Kingot.

Tahtmata küll vana vaimuhaiguse teemat siia sisse tuua, on käärid Kingo juttude ja tegude vahel liialt suured et kummalegi erilist kaalu omistada.

Hodža Nasreddin(Rahurikkuja), DiaTheo,, 2004-12-12 22:48:16

DiaTheo, Hodžale, 2004-12-12 21:39:35
Sai kirjutatud:
“Karma EI ole tegu, karma ON hinnang teole. Kellegi, kellegi transtsendentse, jumalatestki kõrgema hinnang, hinne maise olevuse maisele teole”

Pigem on ikka nii, et karma on saatus, mida on inimesel võimalik mingil määral muuta.
Kui Njahi saatus on unustada kraanid lahti ja saada selle eest karistada, siis kogu tema eelnev elu viib selleni. Ta õpib kraanikeerajate koolis ja läheb tööle kraanikeerajaks, jätab kraanid lahti, saab eluaegse, istub selle ära ja... alustab mingit uut elu teiselt tasandilt, kus tal pole vaja päevi vanglas lõpetada.
Aga ta võib ka mitte õppida kraanikeerajaks või olla väga hoolikas kraanikeeraja ja elada oma elu ära vaba mehena. Kuid kuna ta pidi selles elus vanglas kannatama, aga ta hiilis sellest kõrvale, ootab kannatus teda järgmises elus.

PL, HK, 2004-12-12 23:01:46

Kuid eks ole ka tõsi, et lõpuni mõista Jeesuse olemuse inimlikkust ja samal ajal jumalikkust on meil siin ja täna võiamtu.

PL: Mis on siin võimatut? Kui oled õppinud nägema inimliku jumalikkust ja jumaliku inimlikkust, pole enam vahet. Kui kohtad jumalat igal tänavanurgal ja imestad, kui veidralt on Ta mõnikord end ära maskeerinud (noh nt Sinu kujul), siis meenutab see üht tõeliselt andekat karnevali. Vaat see on tõeline persoona; kostub hääl, aga me tegelikult ei näe, kes räägib (sest näitlejatel olid antiigis maskid ees).

PL, 2004-12-12 23:24:32

Loomulikult on budismis absoluut, sest iga religioon on läinud lõpuni - ja siis esitanud tee selleni. Loomulikult pole see absoluut metafoorne Jumal - mis kuulub dualistlikku tunnetusse.

Selles mõttes on budism religioossem kui kristlus - ta otsib ja leiab sidet süvimaga. Ta ei otsi kedagi/midagi Teist, vaid iseennast - ja ka leiab selle. Budismi kõrval pole kristlus veel mitte see “päris” religioon, sest ta ei jõua teadlikult lõpuni, vaid eksib poolel teel arhetüüpika rägastikku. Seepärast on ka tema transformatiivne efekt palju väiksem, tema oihud eksida ära ebausku hoopis suuremad.

DiaTheo, 2004-12-12 23:27:39

Kingo: “Ja pole budismis seda Absoluuti... no pole.”

Just äsja, otsides sobivat karma-tsitaati, vilksatas kusagil jutt sellest, kuidas budismis käib Absoluut, Buddha, jumalatest üle. Ei lähe mina Kingole tsitaati enam otsima - see ei muuda ju nagunii miskit. Pealegi, budismi absoluut pole tõesti mingi ilmutatud Ülijumal ... aga ta on olemas, muidu süsteem ei toimiks. Miski/keski ju peab absoluutset head ja halba ära tundma ja taassünde vastavalt organiseerima ... küsimus pole tõesti lihtsate killast.

Aga kui keegi väidab, et ta saab aru kristluse Kolmainust, Maria sünnitatud Jeesusest, kes teiste käest kuuleb, et ta jumala enda poeg on ja kes - üllatus-üllatus - iseenda isakski veel osutub - no sellele peaks küll budismi absoluudi äratundmine köki-möki olema:-))

Nüüd aga Hodžale:

"Für Buddhisten bedeutet Karma die Ansammlung guter oder schlechter Taten ihres gesamten Lebens. Ein schlechtes Karma zieht eine Wiedergeburt in einem schlechten Leben nach sich. Bei gutem Karma gehen Buddhisten ins Nirwana ein.

Rasvased kohad maakeeles:

1) Budistidele tähendab karma nende kogu elu kestel sooritatud heade ja halbade tegude kogumit (kuhjumit, kumulatsiooni).

2) Hea karma korral suubub budist nirvaanasse.

***