Karma – saatus (tegude saadus)

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1436 kommentaari.

Hodža Nasreddin(Rahurikkuja), Polügrafist, 2004-12-11 12:19:23

Aitüma. Nüüd opunendid veendusid, et ma seda näpust välja ei imenud ja et vihastamine võib ettenähtud karmat muuta :o))

Harri Kingo, rannatürdruk, 2004-12-11 12:27:21

Jätaksime isiklikkuse, Hodža ja rannatüdruk, ja kes veel ka seda ei tahaks siin viljeleda.

Mis sellesse teetasi puutub, siis selle loo mõte on sügavam kui lihtsalt mingid isiklikud enesekohased arvamused või eelarvamused. Iga sellise lookese kuulaja-lugeja annab tegelikult sellisele loole just selle sügavuse, mille ta oskab anda. Kirjutasin varemalt juba siinsamas sellest OSKAMISEST, seda ka tekstide käsitlemise aspektis.

Neid lugusid on idas lõpmatult ja nende esmast ja silmnähtavat mõtet taibata pole tõesti raske. Süvitsi minnes aga pole sageli neil tekstidel lõplikku sügavust üldse võimalik saavutada... ja kui keegi selle saavutab, siis ta ka vabaneb sansaara kütkeist.

Vajaks omaette käsitlust üldse teema “Ida tekstide tähendus ja väärtus” - see pole nii üheülbaliselt lihtne ja selge meie läänelikule tekstikäsitlusega harjunud lugejale. Suutrad ja mantrad, üldisemalt ka informatsiooni edastavad mandalad ja ka aktiivse meditatsiooni vormid - samuti infot eneses kandvad! - oleks siin huvipakkuv käsitlusobjekt. Kuid... ka väga suur teema.

Vähemalt, Hodža - sa pole siin ainus selle teetassi loo esmast tähendust ja väärtust taibanu. Ja see võiks sind rõõmustada.

Harri Kingo, 2004-12-11 12:31:28

Oh, automaatika adresseeris mu eelmise teksti taas rannatüdrukule... kuigi see polnud päriselt nii mõeldud...

Hodža Nasreddin(Rahurikkuja), 2004-12-11 12:37:50

Harri Kingo, rannatürdruk, 2004-12-11 12:27:21
Jätaksime isiklikkuse, Hodža ja rannatüdruk, ja kes veel ka seda ei tahaks siin viljeleda.

Minu jaoks pole mingit vahet, mida sa kirjutad siin ja sellel, mida sa kirjutad seal ehk voblasabas ja seal sa kirjutasid:

Harri Kingo, 11.12.2004 11:21
Vaene tsukts, SC, kaak, Neet ja muu kamp - nende nimesid pole siin taas pikka aega näha - sinu arvates vaevlevad nad oma järgmise perssesaatva kommentariga kõik need päevad?

Sa lähed isiklikuks ja provotseerid ning nüüd tahad, et jäetaks isiklikkus.

Harri Kingo, rannatürdruk, 2004-12-11 12:38:16

rannatüdruk: “Kahjuks on mul seda võimatu teha, kui kõrval seletab kogu aeg keegi, kes teab kõike paremini.”

Kui me oleksime elavas vestlusringis ühes ruumis, siis oleks loomulik, et me ei saaks korraga rääkida... Kuid sa ilmselt liialdad oma kurtmistega - siin me KIRJUTAME ja üks kirjalik tekst ei sega küll kuidagi kellelgi teisel OMA kirjalikku teksti kirjutamist. Pole veel sellist kurtmist kusagilt portaalist lugenud...

Ole kena ja pane oma mälestused kirja. Veel parem - tee sellest omaette teema. See pakub sedavõrd huvi.

Harri Kingo, Hodža, 2004-12-11 12:41:47

Hodža: “Minu jaoks pole mingit vahet, mida sa kirjutad siin ja sellel, mida sa kirjutad seal ehk voblasabas ja seal sa kirjutasid...”

Mina ei poolda nende kahe koha samaseks tegemist ja keeldun sealset läbutriidi siia Hodža kombel üle toomast.

Ma arvan, et seda kohta SIIN luues oli kõikide taotlus identne selle mu arusaamaga ja selleks see koht SIIN ka loodi.

Ole kena ja kui võimalik, lõpeta sealse triidi siiatoomine - see oleks siinsele haprale kooslusele ja mõttearengule surmav.

Hodža Nasreddin(Rahurikkuja), Harri Kingo, 2004-12-11 12:52:23

Mina ei poolda nende kahe koha samaseks tegemist ja keeldun sealset läbutriidi siia Hodža kombel üle toomast.

Ma pasteerisin sinu kirjutatud teksti. Või tahad sa öelda, et selle kirjutas liba?
Vaevalt sa seda väidad, sinu tekst, mitte mingi läbu, sest sina ju ei läbusta :o)

Vastseliina Toomas, 2004-12-11 13:16:43

Tulin korraks kiikama viasse Tartu Katoliku Kooli majast (meil on siin kahepaevane kohtumine Tartu ja Tallinna inimeste vahel) ja nendin, et Suhtleva Inimesena olen nous Hodza ja rannatydrukuga, aga Uut Teadmust Ihkava Inimesena olen nous Harriga ja tahan vaga lugeda tema motteid, isegi kui nende valjautlemine voib tunduda korgemalt positsioonilt allavaatamisena.

Kas neid kaht toesti uhitada pole voimalik KYSIMARK

Hodža Nasreddin(Rahurikkuja), Vastseliina Toomas, 2004-12-11 13:47:21

Suhtleva Inimesena olen nous Hodza ja rannatydrukuga, aga Uut Teadmust Ihkava Inimesena olen nous Harriga

Üks mõistulugu sulle.

Tuli kord üks õpetaga oma õpilaste ette, käes tühi purk. Pani ta selle maha ja hakkas sellesse panema rusikasuuruseid kive. Pani ja pani kuni järjekordne enam ei mahtunud. Siis küsis ta õpilastelt, et kas purk on täis? Need vastasid jaatavalt.
Siis hakkas õpetaja kotsist sellesse täis purki puistama killustikku ja seda mahtus sellesse täis purki kaa üksjagu ja kui enam ei mahtunud, küsis ta õpilastelt, et kas purk on täis? Need vastasid jällegi jaatavalt.

/Eks neid kive võib võtta teadmisena ja kui inimene peab suhtlemiskillustikku mitte millekski, siis on ta täis, kuigi tegelikult... :o)/

Aga muide, see õpetaja ei jäänud sellegagi rahule. Ta võttis õlut ja kallas sellegi sellesse täis purki ning ütles, et üks õlu mahup alati ära :o))

/Läep õlle järgi/

andrus, 2004-12-11 15:51:58

Olin netist väljas mõnda aega. Nüüd tagasi. Advenditervitusega, Andrus

Meie, jõuluohvrid!

Kuulen jõulude ajal sagedasti nutulaulu selle kohta kuidas jõulud on muutunud tarbimispühadeks, et inimestel ei ole aega mõelda vaimsete väärtuste peale jms. Kristlased ise tunduvad sealjuures kahekordselt õnnetud. Nemad teavad et nii ei ole õige ja mainitsevad veel teisigi, teevad aga ise samamoodi. Nad on nagu hääletajad teeveeres või sinilillemüüjad kevadises vanalinnas, anudes, „peatuge palun korraks ja mõelge pisut mis on jõulud ja miks need head on“? Ja näe, peatubki inimene korraks aga niipea kui mõistab et see on seesama vana „lapsukese“ jutt, tormab kohe edasi. „Ma tean ju seda, mis mul sellest“. Jõulud on ka ilma Jeesuslapseta täitsa toredad pühad sest jõuluosiseid on niigi palju, jõuluvana, kingid ja kuusk. Ühes, siinsamas Eestis kuuldud jutus rääkis näitleja lastele et jõuluööl sündis põhjapõder Rudolfil väike vasikas. Nii et kas ikka lapsepüha? Vahest hoopis vasikapüha?

Üldiselt meenutatakse sel õhtul siiski veel enamjaolt ühe lapse sündi. Lapse sünd on meil Eestis üsna harvaks fenomeniks muutunud. Nii kuluks lapsepüha meile igati ära. Nagu Paul-Eerik ühes ammuses luuletuses ütleb, arvab iga ema et küllap just tema lapsest messias saab. Ja kui ei saa, siis pole teda vajagi. Kui ema ei suuda tagada oma lapse messiaks saamist siis olgu ta parem olemata. Kui kord Rootsi ema kuulis palju ühes Eesti paljulapselise peres lapsi on küsis ta „kas me Eestis sünnikontrolli ei usu?“. Õnneks on veel neid kes enam sündimisse kui sünnikontrolli usuvad.

Kõik, millel on tarbimisväärtust seda ka tarbitakse ning tõik et kristlasedki jõuluohvriks langevad näitab ilmekamalt kui miski muu millises sekulaarses maailmas me elame. Jõuluohvriks selles mõttes et me ei ole enam vabad nii jõule pidama nagu tahaks või sooviks. Ei, me peame käituma teatud viisil ja meil on väga selged kohustused, mida, kuidas ja kui palju eest, jõulude ajal ära teha. Me võime süüa mitte sellepärast et kõht on tühi vaid et „parem enne“ kuupäev salatikarbil kätte jõuab ja toit halvaks läheb. Jõulude „parem enne“ jõuab 24-nda õhtul vääramatult kätte ja mida lähemale jõuluõhtule, seda suuremaks kohub ka jõulupaanika.

Kristlikul religioonil, eriti protestantismil ei ole õnnestunud ruumipühadust hoida. Ajapühadust kuigivõrd, aga sedagi selle hinnaga et pühade sisu ära antakse. Jõulud on lapsepüha. Laps ei kohusta. Jõulud iseenesest on kogu inimliku lootuse konsummatsiooniks mida iga laps endas kannab. Olgu siis tegu kas indigolaste või niisama kuluvatega. Sündivas lapses ei ole veel keegi pettunud.

Kristuse sünni ja elu imelisusest saame me rääkida vaid tema elu ja viimase määraja, surma, kontekstis. Vaid selle suure loo kui terviku suhtes saame me eeldada kuulajalt/lugejalt mingitki seisukohavõttu. Nii on nende pühade tegelikuks sisuks olev laps omaenda sünnipäeva ohver. Ja meie, külalised, muretseme pigem selle üle mida kinkida ja selga panna, kuidas üksteisele rõõmu tuua ja lõbusalt aega veeta....

Mõni ime et protestantlikus ilmas on just jõulud peamiseks kristlikuks pühaks, mitte Suur Reede või Ülestõusmine. Jeesuse surmas ei ole midagi ilusat, seal ei ole enam midagi loota, seal tuleb seisukoht võtta kas siis ristilööjate või -löödava, poolel.

Ülestõusmine on ju küll imeline ja võimas aga sel pole erinevalt sünnist meie inimlike lootustega suurt pistmist.

priit kelder, 2004-12-11 15:57:10

Andrusele aitäh viimase heietuse eest. Küllap nii vast ongi... võib-olla.

nj, Toomas, 2004-12-11 16:23:19

Äkki siis hoopis vastupidi...
SAADUSJÄÄDUS(SANSAARA) ja JÄÄMUSJÄÄDUS(NIRVAANA)...

(NB! Ma ei mõtle neid sõnu Püsinimedena, vaid keelemänguna!)

Mängime siis. Ühes eelmises kommis kirjutasid:

Sõna on tervik.
Sõna on ütlemine.
Sõnas käivad kokku Nimi ja hääl.
Sõna Nimega tulevad kaasa teised sõnad.
Sõna tähendus on sõna Nimi ja hääl üheskoos.

Mina võtaks sõna tähendusse peale Nime ja hääle ka PILDI. Selline mõte tuli ...jällegist ühte su kommi lugedes, mis järgmine oli:

Muidugi olen nõus, et Dharma ja Dao/Tao on juba muutunud sel määral eesti kultuuris juurdunud sõnadeks, et need sõnad ise on juba peaaaegu võrdväärsed “lihtsate omasõnadega”.

Näiteks “peaaegu juurdunud omasõnaline tao” (ehee! mis meile ei ütle mitte kui midagist) koosneb hiinlastel kirjaPILDIS sellistest märkidest nagu:
jalg, ka (kiiresti )minema + yin-yang + ühendus (ka terve maailm) + mina ise (pea). Kahju, et meite tao kirjapilt seda ei võimalda. Aga ...midagist ikka.

See, mis ma öelda tahtsin, on:
Kui ma vaatan Su nirvaana omasõna, JÄÄMUSJÄÄDUS, siis näen üles-alla jonklevat jutti, mis küll mingist meelerahust mulle ei pajata.
Ennemini tuli meele Jaan Rannapi koolilugudest “Kultuuri ja käitumise võistlus”, kus nutikas keegi võistlust kajastanud graafilisel lehel väikese paranduse tegi ja igaüks sealt siis lugeda sai, et see JAMA on.
Mängisin tiba ka häälega ja...proovi ise, mantrana lausudes jäämusjäädusjäämusjäädus...millegipärast kaovad ääää’d ära :) No ei tööta!
A mängida oli tore.

nj, Andrus, 2004-12-11 16:48:11

... surmas ei ole midagi ilusat, seal ei ole enam midagi loota...
kas religioon mitte vaimset teed ja selle tulemit- surma mitteolemist- meile näitama pea?

Harri Kingo, 2004-12-11 18:05:37

Ma ei näe neis rahvusvahelistes sõnades küll mingit erilist suurt ohtu või viltuminekut. Tao, dharma, karma... pole nagu hullu nende sõnadega.

Hele, rannatüdruk, 2004-12-11 18:19:21

rannatüdruk, Harri Kingo, 2004-12-11 11:59:36
Ma tahtsin öösel vahetada mõtteid Helega,

Sorry aga mina muudkui põõnasin ...

40. UNEMAAL

Soyen Shaku õpilane jutustas, et kooliõpetajal oli kombeks iga päev lõunauinakut teha. Kui me küsisime, miks ta nii teeb, siis ta vastas, et käib unemaal vanasid tarkasid kohtamas, nagu seda oli teinud ka Khungfutsi. Kui Khungfutsi magas, kohtas ta unemaal vanasid tarkasid ja pärast jutustas neist järgijatele.
Ühel päeval oli kohutavalt palav ja õpilased uinusid. Koolmeister hakkas meiega tõrelema. Meie aga seletasime: “Läksime unemaale vanasid tarkasid kohtama, nagu seda tegi ka Khungfutsi!”
“Ja mida need vanad targad siis teile jutustasid?” küsis koolmeister.
Üks meie hulgast vastas: “Me läksime unemaale ja kohtasime vanasid tarkasid ning küsisime neilt, kas meie koolmeister käib igal pealelõunal nende juures? Nemad vastasid, et ei ole teda kunagi näinud.”
http://www.parnu.ee/raulpage/motlus.html

Hele, 2004-12-11 18:25:24

Mis puutub õpetustesse ja õpetajatesse, siis olen juhindund ütelusest et take the best and leave the rest. Kellel meist poleks vigu, aga parandada saab igaüks ainult iseenda omi.

muusa, rannatüdruk, 2004-12-11 19:08:38

Ära võta seda siinset oma meelest püha privaatjutu segamist väga südametesse. Foorumites ikka sekkutakse, midu teema ei areneks. Avalikus foorumis tekib harva võimalus mõnd aega kellegi meeldivaga vestekda. Ja siis sageli, nii toimus eriti artiklite lõppudes, liitus meiega keegi ja veel keegi armas inimene ja mõne tagasihoidliku rõõmsameelse targa liitumine saab sellisel juhul pidupäeva tähenduse.
Mõne puhul erilise pidupäeva.
Lähen magama, selget juttu pole loota.

Harri Kingo, rannatürdruk, 2004-12-11 19:28:00

Näed siis, muusa seekord minuga päris ühte meelt, rannatüdruk. Kui sul tõesti on VÄGA privaatteemad, siis mina ajan neid jutte maili teel. Tee sina ka nii.

Avalik foorum on avalik foorum. Ka mina võiksin ju öelda, et sina ja Hele segasite väga mu isiklikke budistlikke heietusi... aga ma ju ei ütle midagi sellist.

Olgem sallivad ja mõistvad ja ärgem omistagem kellegi tekstile kõlasid ja intonatioone (ülbust, kõrkust, üleolekut vms), mida neis tegelikult ei ole - see pole hea mõttevahetusele.

Pealegi, su “segamine” oli sul tõesti vist lausa leiutatud, sest ma ei saa aru, kuidas on võimalik sinu kirjutamist su kodus, su arvuti taga hilisõhtul MINUL üldse segada?

Siin on teemale vastavalt võimalus veidi budismi käsitleda ja rääkida, mida tean ja olen sellest mõistnud. Selle juurde jäägemgi. Jätkem need isiklikud otsitud klattimised ja oma eelsuhtumiste eksponeerimised, mis pole sisulised ja vaid häirivad siinset rahumeelsust.

Hodža Nasreddin(Rahurikkuja), Harri Kingo, 2004-12-11 19:41:04

Loe kasvõi artikli pealkirja kui sa muud ei viitsi.

Lugesid?

Karma – saatus (tegude saadus).

Suhtumine sinusse on sinu tegude saadus - nendesamade, mida sa praegugi voblasabas teed, nende, mida sa tegid eile ja üleeile ja üleüleeile.

Pole rannatüdrukul sugugi nii lühike mälu nagu sa arvad olevat ja temagi jaoks on Kingo ikka Kingo, kirjutagu ta siin või voblasabas või tehku arvutile restart.

Ja nii minulegi.

Harri Kingo, Hodža, 2004-12-11 19:56:57

Sa oled vaba tahtega olend, mitte mehhaaniline tagajärgede kompleks, võimetu tegema valikuid ja ma olen eespool pikalt sellest juba kirjutanud: et karma pole mingi totaalne paratamatus. Ka kristluse kohaselt pole inimene vaid “paratamatu tagajärg” vaid vaba tahtega loov olend - eeskätt iseennast loov.

Ja kui isegi võtta tõena su minu kurjana ja kõige mu öeldu kurjusena määratlemine, siis... kus õpetuses on öeldud, et kurja tuleb tasuda kurjaga?

Mina oskan vaid satanismi nimetada...

Ma ei lähe sellise sinupoolse tülitsemise provotseerimistega kaasa, nagu praegu ja ka varemalt oled seda minu suhtes siin ette võtnud, püüdes apelleerida minevikule, mingile lapsikule tagasitegemisele, kurjale kurjaga tasumisele või karma mõiste väärtõlgendustele...

Intelligentne inimene kohaneb kiiresti uute tingimuste ja reeglitega - eeldan seda sinultki, sest aeg kohaneda sul juba oleks.

***