Ihust ja Verest

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1169 kommentaari.

toomas, b-b, 2005-10-26 16:16:33

FdS on inimene, kelle suhtes on päris paras annus aukartust, kuna ta räägib tõsistest asjadest just õiges võtmes, ja samas, kes oskab ka nii toredalt jutu keskel mitut võtit kasutada (soome-eesti ja ungari kartmised surma jutu kõrvale).

Wilma, 2005-10-26 16:26:18

Eelmine kord keskendusime põhiliselt riikidele aga üks lehekülg allpool on ka sooline ja hariduslik jaotus jumalasse uskumisel:
Naistest usub jumalat 58% ja meestest ainult 45%.
Martinile rõõmuks tuleb välja ka tugev erinevus hariduses, mida rohkem on koolis käidud seda vähem jumalat usutakse. Need, kes on 15. eluaastaks kooliskäimise juba lõpetanud reeglina usuvad jumalat. (see on siis EL keskmine)

Muidugi võib statistika siin trikke teha, sest ilmselt on varakult kooliskäimise lõpetanute hulgas palju vanemaealisi. Vanus mõjutab tugevalt uskumist: üle 55 aastastest usub jumalat 63% ja kuni 24 aastastest ainult 44%.

Nüüd tuleks see ka kuidagi sujuvalt Andrusega seostada. Noh, ma diagnoosiks üleõppamise.

toomas, 2005-10-26 16:40:21

Noh mina kui kõrgeltharitud mitte kõige vanem mees (ja pealegi 16% Eestist!) siis Jumalasse uskujana olen äärmiselt ebatõenäoline.

Oi kui tore on statistikat petta!

Andrus, 2005-10-26 16:45:56

ma vana üleõppaja tõsi
aga see ei aita

ootan huviga kuidas sa mind sellega seostad?

ootan üllatumisvalmilt lausa

Andrus, 2005-10-26 16:46:54

wilma häälest kumab läbi vana tegija haridustäikal

nummrid ja statistika ja ühe liistuga mõõtmine ja kõiketeadmine

tore

Mooz, muusa-Ingrid, 2005-10-26 16:48:11

Administraatori asemel saan sisse logida vaid külalisena.Infot salvestab arvuti vaid ühe sessiooni jooksul ja restarti tehes kaob see ära

Mäletamisi on sul arvutis Windows XP. Seal on tõesti nii, et külalisel on üsna piiratud õigused. Kasutada saab, aga pärast sessioonist väljumist koristatakse külalise järelt kõik ära.
Ilmselt ei saa sa külalisena ligi ka teiste kasutajanimede all tehtud dokumentidele.

Mina võtaksin sellises olukorras Knoppixi plaadi ja paneksin masina selle plaadi pealt käima. Knoppix pääseb kõigele ligi, mis arvuti kõvakettal on, isegi XP kasutajaõigustest läheb mööda. Samas ei muuda ta kettal mitte midagi (kõvaketast kasutab read-only režiimis). Nii saab hädavajalikud dokumendid üles otsida ja floppy-ketastele või võrku või USB mälupulgale kopeerida. Või siis iseendale meiliga saata - Muff, nõudmiseni. :)

Plaadi saab tõmmata aadressilt
http://www.knoppix.net/
http://knopper.net/knoppix-mirrors/index-en.html

Eestist saab kiiremini tõmmata:
http://ftp.estpak.ee/pub/knoppix/
http://ftp.estpak.ee/pub/knoppix/KNOPPIX_V4.0.2CD-2005-09-23-EN.iso

Kui oskusi napilt, tasub muidugi abiväge otsida.

Andrus, 2005-10-26 16:52:02

kuumad uudised

http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/article.php?id=11475429

Mooz, muusa, 2005-10-26 16:52:31

Ahjaa, Balti kubermangu jaoks on olemas läti-leedu-eesti keeli oskav variant:
http://www.ftp.funet.fi/index/NordisKnoppix/
http://www.ftp.funet.fi/index/NordisKnoppix/Baltix-Linux_2005-06-21-i386.iso

kaak, muusa, 2005-10-26 17:12:31

Jajah...keedise retsept on hea.

Kui on tiedosto tallennettu...siis sealt ta ka leidub....ei kao ta kuhugi, ära muretse.
Kui sa arvutit just vihaga vastu seina ei ole tagunud ja kõvaketta peal jalgadega trampinud pole.

Aga isegi sellel juhul leidub sealt häid jäänuseid.

Odavam ja turvalisem on muidugi kutsuda mõni patsiga poiss, kes pilgutab su tütrele silma...ja lahendab küsimuse mõne minutiga....olenevalt tütrest loomulikult.

Võid ka muidugi mokaotsast mainida...et tunned isiklikult Kingot.

EA, 2005-10-26 17:16:17

Andrus

Aga kirikuõpetaja Hiob kutsub ristisõtta:

http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/article.php?id=9260062

bordeaux-bordeaux, 2005-10-26 17:32:35

Andrus, 2005-10-26 16:52:02

kuumad uudised

Vaatasin jah, et ennäe, Delfis hakkab usutriid tagasi tulema :)

Aga mis puutub veel Fanny de Siversisse, siis eriti ilus kirjutis oli tal tõepoolest too Postimehe artikliski ära mainit essee oktoobrikuu Loomingus. Tasub igal juhul lugemist.

Mari Hein, 2005-10-26 18:02:22

Jumalat solvanud soomlane kohtu ees

Tampere kohtus algas protsess mehe üle, keda süüdistatakse jumala pilkamises ja netifoorumi umbe ajamises.

Häda tõi mehele foorumis Suomi24 kirjutatu, millega ta pilkas ja häbistas jumalat ning muud kirikuringkondade poolt pühaks peetut. Kohtus ette loetud süüdistuses tuuakse välja tsitaadid, milles kohtualune räägib halvustavalt nii Jeesusest kui pühast vaimust ning seostab neid seksiga, vahendab Nelonen.

See oli kaak!

33338, 2005-10-26 18:10:23

ejj osska muusat ajdata kujjgi ka minuoma onn omapärasejd trikketejjnd ega ole rahunend síiani.
aga katseta vel ottsimist:
*.*doc ja *.*xls, milles se töö oli.
mull xnneks iksp"eed pole, määriti 2000 kaéla. mujdu olen ikka 98 ja ülekirjutatud Mill"enniumiga üle aassta vasstupidand.

sisseviskaja, EA, 2005-10-26 19:55:21

"Aga kirikuõpetaja Hiob kutsub ristisõtta"

No on sul alles mälumaht!
Leidsid üles möödunudaastase lume ja andsid sellele isegi lingi.
Vaene Hiiob, nii piiblihiiob kui kirikuhiiob:-)

Mäletan minagi, et Delfi tõlgendas Hiobi artiklit delfilikult kollaselt, kasutades uut ajakirjanduslikku võtet- pealkirjandust.
Selle õnge läksid kõik, kes kirikut kritiseerida soovisid, haridusest ja harimatusest sõltumata.

Tegelikkuses oli minu mäletamist mööda nii, et Hiob vaatas ristisõdadele läbi tolleaegse arusaama, mitte ei kutsunud uutele ristisõdadele.
Teame ju, et ristisõdade aegu olid sõjamehed katoliiklased, kuid Hiob on ju luterlane.
Teatavasti oli M.Luther just vastu igasugustele indulgentside ostmisele, mida ka ristisõdadest osavõtmine justkui oli.

(Märkasin küll, et su pöördumine oli Andrusele, aga oli kiusatus vastata)

muusa, Kylli, Mooz, 2005-10-26 20:13:42

Istusime täna ühe arvutipoisiga 5 tundi arvuti taga. 4 viirust olid teinud masendava laastamistöö.
Praegu saab seda osaliselt ja suure ettevaatlikksega kasutada, homme läheb täielikuks puhastamiseks ja siis kuluvad kõik lingid marjaks ära.
Nendega asub tegutsema teine patsiga poiss.

Väga suured tänud osavõtlikkuse ja abi eest!

jpk, 2005-10-26 20:20:28

Wilma

Su võrdlus viiulimeistri ja -teadlasega pole sugugi hea su mõtete illustreerimiseks. Andrus on pigem muusikaõpetaja kes üritab sind lihtsa kääksutamise kõrval ka räppi mängima õpetada :o)

jpk, Värskendame mälu, 2005-10-26 20:28:09

Sõda pimedusjõudude vastu

Kristuse tulemine, millele mõtleme advendiajal, pole toonud ainult valgust ja rahu, vaid ka mõõka, lahknemisi ja tülisid, sest pimedus ei ole võtnud Teda omaks. Pole juhus, et ajal, mil sõda on peetud inimkonnas loomulikuks ja vältimatuks, on konflikti tõe ja vale vahel lahendatud sageli militaarsel teel.

Enne Esimest maailmasõda kirjutas hispaania filosoof Miguel de Unamuno: «Sõjas on tihti märksa rohkem humaansust kui rahus. Mittevastupanu kurjale toob varjatult kaasa vastupanu heale.» Sõda on talle «vendluse kool ja armuside», mis on viinud rahvad kontakti, pannud neid üksteist tundma ja armastama. «Jumal ilmutas end ennekõike sõjas; alguses oli ta sõjavägede Jumal», Jahve Seebaot.

Ristisõdade aegu leiti, et enim sobib misjoni avataktiks sõjaretk. Briti ajaloolane Eric Christiansen näitab oma raamatus «Põhjala ristisõjad», kuidas vägivaldse ristiusustamise ideed pooldasid toonased arvamusliidrid püha Bernhard, püha Birgitta ja kogu tollal levinud mentaliteet. Miks?

Ristisõjad kujutasid endast strateegilist võtet võitluses pimeduse jõududega, kes hoidsid vangis uskmatute hingi. Mis mõtet oleks jutlustada saatanale? Ta ei kuula, vaid irvitab ainult. Esmalt tuleb kuradit lüüa füüsiliselt ja vabastada tema orjad. Ilma selleta ei saa paganad tõelisust üldse näha, sest võimsad deemonid hoidsid enda valduses nende mõistuse, tahte ja tunded. Alles seejärel, kui üleinimlikest jõududest on jagu saadud, muutuvad inimesed sõnale vastuvõtlikuks. Alles siis jõuab järjekord jutlustaja kätte, et puudutada paganate südameid.

Sarnaselt oli ka püha Augustinus põhjendanud sunniviisilise kristianiseerimise vajadust: hirmu tõttu lõpetab pagan vaenulikkuse, olles sunnitud tunnetama tõde - kogedes aga tõde, heidab ta kõrvale varasema eksituse ning «võtab vabatahtlikult omaks selle, mida ta enne mõista ei soovinud».

Mida tähendaks sellises kontekstis «usuvabadus»? See tähendaks turvatsooni loomist saatanale. Püha sõja abil püüti anda vanakurjale otsustav hoop. Esmalt tuli sõjaliste löökide kaudu allutada uskmatud ning hävitada kuradi nähtavad käsilased - hiied, ebajumalakujud. Seejärel tuli paganad sunniviisiliselt ristida, keeldumise korral oli karistuseks surm. Surm oli kahtlemata parem nende hingele kui jätkuv patuelu, mis üksnes kasvatanuks süütegude koormat.

Allikad näitavad selgelt, et kuni 18. sajandini võeti võitlust pimedusjõududega tõsiselt: ristimisel toimuv eksortsism pidi kihutama kurivaimu välja patusest paganast. Pühakute elulood annavad arvukalt tunnistust, kuidas kurjad vaimud väljusid ristiusku pöördunute suust väikeste mustade mehikestena, keda nägid vähemalt mõned, kui mitte kõik kõrvalviibijad. Meenub ühe saksa natsi pihtimus: «Olime veendunud, et Euroopa tuleb vabastada mustade jõudude haardest!» Võime küsida ka endilt: kui see oleks tõsi, et saatan ise meie vastas seisab nii otseselt nagu muiste, kas siis oleksime tema vastu sama viisakad nagu praegu, rääkides «ususallivusest» jne?

Sallivus on praegugi tihti kattevarjuks uuele türanniale. Aja möödudes tuli ristisõdijail kriitika mõjul relvad loovutada, kuid need haarasid teised ning sugugi mitte vähem tõhusalt kasutab neid tänapäeval meedia. Võrreldes keskajaga, on sunni füüsilised vormid teisenenud vaimsemaks, usk teispoolsusse on asendunud usuga siinpoolsusse, kuid siht on jäänud samaks: ennast jõuga maksma panna, et ka pimedad veenduks, et meil on õigus ja valgus.

Ka tänapäeval ei taheta kuulda kriitikat, sest moodsa aja deemonid halvavad mõistust, tahet ja tundeid. Endiselt kehtib, et inimesed hakkavad taipama alles siis, kui nad vabanevad «selle maailma vürsti» - kõigi kurjade, isekate, kavalate, rumalate mõtete loodud nn avaliku arvamuse haardest, mis Uku Masingu väitel on kurat ise või tema representant.

Kas aitaks ka praeguste kurjade vaimude vastu mingi hoop või löök? Kindlasti. Tahan loota, et vägivalda enam ei aktsepteeritaks legitiimse vahendina, kuid ainsad kehtivad argumendid on kõikidel aegadel olnud ainult murrangud. Pöörded tulevad ikka üksnes siis, kui meid tabavad vapustused, katastroofid ja kriisid.

Advendiaja sõnumit võikski kokku võtta kreekakeelse sõnaga krisis (= kohus). Meie üle on tulemas Jumala kohus, mis lööb meid - võib-olla füüsiliseltki - põlvili. Ainult see võimaldab uueneda ja otsast alata Kristuse abil, kes on lubanud kohal olla seal, kus kaks või kolm on Tema nimel koos, selle maailma-ajastu otsani.
Arne Hiob, assessor

Andrus, 2005-10-26 21:11:25

mis on ristisõda

paavsti bullaga ristirahva ühissõjaks ehk aktsiooniks kuulutatu

protestant ja ristisõda

käääm oonnn

aga inimesed reageerivad märksõnadele

kohe tulvad silme ette Meelis ja Lembitu ja Gaabriel ja Agnes

;-)))))

Hele, 2005-10-26 21:49:50

jpk, 2005-10-26 20:20:28
Wilma

Su võrdlus viiulimeistri ja -teadlasega pole sugugi hea su mõtete illustreerimiseks. Andrus on pigem muusikaõpetaja kes üritab sind lihtsa kääksutamise kõrval ka räppi mängima õpetada :o)

See võrdlus tundub etem küll.
Aintet räpp ja blaseerund nihilism ikka lisaks kõigele muule, mitte kõige muu asemelle.

Kylli, 2005-10-26 22:30:21

muusa, Kylli, Mooz, 2005-10-26 20:13:42

Tunnen kaasa. Õnnestus endalgi arvuti viirusega nässu keerata, tean seda tunnet.
Loodetavasti suudavad patsiga poisid olulisema salvestatud materjali päästa - vahel nad suudavad selliseid tänuväärseid imesid korda saata.

***