Ihust ja Verest

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 1169 kommentaari.

kaak, 2005-10-22 08:18:45

Peab vist Andrusele päris palju punkte andma selle loo eest.

Vähemalt lühike, sisutihe ja...mõnes mõttes ka kummaline.

Loo lõpp on nagu hea ajakirjaniku stamp...et eks mõelge ise edasi...kui oskate/julgete.

Need ohvriteemad on mõnes mõttes huvitavad.

Jeesus, tema kirjeldatud kannatused...ja siis äkki see holokaust.

Kiriklikud ringkonnad on alati väitnud, et ohvriteema on inimühiskonna arengus/ajaloos permanentne ilming...samas ohvrid võivad varieeruda..."lubatud piirides".

Andrus on toonud siia ka holokausti ja nimetanud seda eelkõige sotsiaalseks ilminguks/tellimuseks:

Pigem kuulub holokaust sotsiaalsfääri ning meie kõikide mõttemaailma.

Mina peaksin eelpool toodut küll pigem poliitilis/majanduslikuks tellimuseks, millega püütakse pidada ülal etteantud ohvriteemat vägagi laialt.
Religiooniga pole kaheldaval holokaustil mingit pistmist.
Või siiski on??

Võite ju mindki risti lüüa, sest “minu mõttemaailma” ei ole see holokaust küll kohe mitte kuidagi liigutanud mingisse suunda.

Holokausti “ohver” peaks meist kõigist kaastunde pisarad merena välja imema...aga religioosne ohver on nagu rohkem teadmiseks...et ilma selleta religioon kohe kuidagi ei saa...ja ei maksa nutta, sest see on Jumala tahe, ehk paratamatus inimskaalas.

Et nagu kaks eri kvaliteeti.

Midagi ei toimu ilma Jumala heakskiiduta, kiitis ta ju heaks ka oma poja piinamise ja tapmise.
Motiivid võivad olla ju vägagi õilsad(inimkonna hüvanguks/arenguks...jne.)

Selle loogika järgi tundub ka Stalin&Beria Co.Ltd. tegevus suunatud inimkonna hüvanguks Jumala heakskiidul.

Järelikult oli ka holokaust Jumala tööriist inimkonna õpetamisel.

Arusaamatuks jääb vaid...miks “natsikütid” jahivad üha energilisemalt üksikuid, paar senti surmale võlgu olevaid vanureid/näitlejaid...aga mitte rezishööri ennast?

Viktimoloogilisi elemente leiame ka munitsipaaltasemel...näiteks hiljutised kurvad sündmused Kreutzwaldi tänaval Tallinnas.
Oleks tapetud mõni juhuslik pensionär või prügikoll...vaevalt oleks sellele isegi mingit tähelepanu pööratud, neid kooleb prügikastide vahel pidevalt.
Need ei ole ohvrid!
Nagu ei kuulu korralikku viktimoloogiasse ka miljonid nälga surevad lapsed maamunal...mis pidavat meie kõigi ühine kodu olema.

Ohver peab olema tüütu laps või süütu 33 aastane karismaatiline mees.
Sotsiaalne tellimus võib siia lisada ka mõne mulluse missi, kes baari-talise või bussi paavo pärast suitsiidimõtteid heietab...ja õhtulehe kaudu oma traagikat väljendab.

Ka see on viktimoloogia.

Ma ei ka imestaks, kui aastate pärast hakkaksime jooma näiteks Kingo verd ja sööma tema liha...

Nii et ilma ohvriteta ei saa kohe kuidagi hakkama...ei siis vanasti...ega vist mitte ka tänapäeval.

kaak, 2005-10-22 10:02:30

Weltschmertz...ja 60 Pirita miljonit.

Nende vahel peab VIA toimetus ka kunagi oma valiku tegema...et üldse ellu jääda.

Nii valus kui see ka ei oleks.

VALGUST...nagu ütleb Olev Vallimaa.

toomas, kaak, 2005-10-22 10:51:00

Oot, seleta veidi lähemalt,
ei saa aru.

toomas, kaak, 2005-10-22 10:53:33

Et mis mõttes Weltschmerz ja Pirita 60 miljonit üksteist välistavad?

toomas, 2005-10-22 11:12:30

Heeliumil on õigus. Teadmistevaenulik ei tohi olla.

Mõtlesin ümber (tõsiselt!): Kostariika tarakanide kohta käiv info on põhimõtteliselt oluline.

(Heeliumile: kunagi kahe aasta eest väitsin:
“See, kui mitusada miljonit aastat tagasi elu tekkis, on mulle sama ebaoluline info kui... /otsisin sobivat võrdlust ja prahvatasin:/ ... mitu tarakani on San Jose linna San Migueli tänava kolmanda maja tagumises peldikus.” —- Sellest tekkis kommentaariumiruumis lendväljend “Kostariika tarakanid” ebaolulise info tähistamiseks.)

KÕIK TEADMISED on olulised.

ÄHMASUS-HÄGU ei tule sisse mitte info kaudu, vaid seeläbi, et info saadakse maailma teisendades.

toomas, 2005-10-22 11:14:36

Info all pean silmas “teaduslikkuse-mõõdetavuse” rakendamise resultaati.

Teine asi om “maailma loomupärane info”: Jumal.

Kylli, delfikylli@hot.ee, 2005-10-22 11:19:40

Tere, yle pika aja!

Mis puudutab uurimust yhiskonna sotsiaalse tervise ja usklikkuse korrelatsiooni kohta, siis analoogne uurimus on tehtud mõni aasta tagasi ka Eestis, mille tulemustega tutvuda sain.

Selle uurimuse tulemusel oli kyll nähtav, et sotsiaalse tervisega kristlaskonnas mõningal määral paremad lood kui mittekristlastel. Tulemustest võis välja lugeda, et kristlaskond oli nähtavasti nende teemade yle tiba enam mõtteid mõlgutanud, võttis analoogseid sotsiaaleetilisi kysimusi enam sydamesse ja vähemalt intellekti tasandil oli oma seisukoha konservatiiv-moraalsema kujundanud. Ei mäleta praegu, aga vist ei olnud kuigi täpselt välja loetav see, kes kui paljus ja kuidas täpselt oma intellekti tasandil konstruitud seisukohti siis ka reaalselt järgis. Mäletan, et abielu valdkonnas võis enamuse vastanute seisukohtadest välja lugeda, imho, mõningast aloogikat - et yhest kyljest enamus justkui väga väärtustavad abielu (kui nii otse inimestelt kysida), kuid kaudsematest vastustest nähtus, et omalt poolt siiski eriti ei pongestata tervikabielu heaks ja nimel - yksikindiviidi huvid, ka abielu raames, paistsid siiski olulisemad olevat.

Linki mul selle uurimuse kohta paraku anda pole.
Kui mälu ei peta, viis uurimuse läbi Saar-Poll, kuid kysimused ei olnud treitud S-P poolt.

Ei mäleta enam, millised olid kysimused, mille abil määratleti inimeste usklikkust, kuid tiba teistsugusemad siinesistatud uurimuse kysimustest olid nad kyll. Piibli sõna-sõnalise tõeks kuulutamise kysimust ei olnud seal kohe kindlasti mitte - mu meelest sellise kysimuse abil analoogses uurimuses inimeste määratlemise pyyd ongi adekvaatse yldpildi saamist pigem segav ja eksitav, kui kaasa aitav.

Kena päeva jätku kõigile!

toomas, 2005-10-22 11:26:24

Sotsiaalsete seoste osas mõlgutasin mõtteid seoses selle eilse epl uudisega, et eestlased kuuluvad maailma viie kõige enesekindlama rahva hulka (koos serblaste, peruulaste, iisraellaste ja tshiillastega).

Teiselt poolt kõige vähem enesekindlate rahvaste hulgas olid Euroopast ainult tshehhid.

Mõte läks sellele, et samas olid eestlased ja tshehhid teise uurimuse järgi, mille viite siia andis Ants, Euroopas kõige vähem Jumalat uskuvad rahvad (eestlased 16%, tshehhid 19%, kõik ülejäänud vähemalt üle 30%).

Äkki on see eestlaste ja tshehhide usuline ekstremaalsus andnud enesekindluse ekstremaalsuse, ainult risti teineteisele vastupidises suunas:
eestlased huntideks ja tshehhid lammasteks.

toomas, 2005-10-22 11:27:56

Mina olen enesekindel Jumalasse uskuja nagu serblane.

Mina palvetan niimoodi:

toomas, 2005-10-22 11:33:59

Oche nash koji si na nebesima:
da se sveti ime tvoje.
Da dodje carstvo tvoje.
Da bude volja tvoja,
i na zemlja kao na nebu.
Hljeb nash potrebni daj nam danas.
I oprosti nam dugove nashe,
kao i mi shto oprashtamo duzhnicima svojijem.
I ne navedi nas u napast,
no izbavi nas oda zla.

Jer je tvoje
carstvo i sila i slava u vijek.

toomas, skeptik, 2005-10-22 11:36:27

Ühesõnaga: usk annab eestlaste ja tshehhide ja teiste eurooplaste näitel kuldse kesktee.

Elik loomulik on usk, mitte usu puudumine.

toomas, 2005-10-22 11:46:55

Kuigi tegelikult olen ma muidugi hoopis nagu horvaat (katoliiklane) ja palvetan hoopis nõnda:

toomas, 2005-10-22 11:47:38

Oche nash,
koji jesi na nebesima,
sveti se ime Tvoje,
dodji kraljevstvo Tvoje,
budi volja Tvoja kako na nebu tako i na zemlji.
Kruh nas svagdanji daj nam danas
i otpusti nam duge nashe,
kako i mi otpushtamo duznicima nashim,
i ne uvedi nas u napast,
nego izbavi nas od zla,
Amen.

DiaTheo, 2005-10-22 12:27:26

3:27 ja 3:29 ei ole just healoomulised võrdlused, adekvaatsusest rääkimatta.

toomas, DiaTheo, 2005-10-22 12:32:45

Ja kuidas jäid rahule minu vastusega Andruse lõpplõigu küsimusele?
Oleks huvitav teada Sinu kommentaari.

DiaTheo, 2005-10-22 12:48:42

Ma mõtsin, et jätan teid, usklasi, ses küsimuses omavahele. Aga kuna ma norivalt pealetükkiv tõepoolest olin, siis lähen ja loen üle sinu vastuse, enne kui miskit kokku pudistan:-)

toomas, DiaTheo, 2005-10-22 12:54:05

Tead omavahel on meil “usklastel” tihti kah hea olla, aga mulle meeldib lisaks väga ka enda ilmavaadet teistsuguse ilmavaate valgusel veidi üle takseerida või isegi proovile panna.

toomas, DiaTheo, 2005-10-22 13:00:34

(Muidugi kõige parem on usklastel-"mitteprotestantidel" üksteise keskel olla ikkagi Pühal Missal/Liturgial.)

DiaTheo, Toomas, 2005-10-22 13:01:28

Keeruliselt mitmetahuline oli su vastus, Toomas. Saad pointsid vastuse omanäolisuse eest!

Ilmselt sain ma sust õigesti aru - see “erilisust esiletõstev keeleline väljend” ongi siis see ihu-vere kombinatsioon?

Aga siin see point ongi ju! Miks just sedavõrd kannibalistlikult ennast väljendada?

Ja ära ütle nüit jälle, et ohh seda DT-d oma kannibalismiga. Pole mina ainus, kiriku endagi tegelinskid on selle “erilise keelelise väljendiga” seoses tihtipeale just nimelt kannibalismiseostest lähtunud.

Kuida poolikuks jäi aga sul hoopiski see mõtteheietus:

“Kummaline. See kuju peaks ju olema rohkem Jeesus Kristus kui see tegelik Jeesus Kristus seal Isa Vello käes. Mnjah. Veider.”

Kui viitsid, mõtle seda mõtet kuuldavalt edasi.

DiaTheo, Toomas, 2005-10-22 13:06:42

Aga nüüd ... missale:-)

***