Harjutusi Algajale Dekonstruktorile

« Tagasi artikli juurde    Artiklile on 775 kommentaari.

Olev Vallimaa, olev15@solo.delfi.ee, 2005-12-12 17:32:05

LÖRTSTI!... kuhu istusid??? :)))

Olev Vallimaa, olev15@solo.delfi.ee, 2005-12-12 17:33:27

jälgija, 2005-12-12 17:30:34

Aga miks ka mitte? :)))

Olev Vallimaa, olev15@solo.delfi.ee, 2005-12-12 17:37:54

Ja see pole nali mitte...jälgija, 2005-12-12 17:30:34

- see ongi DEKONSTRUEERIMINE.

Tõin lihtsalt väikse näite ainult.:)))

Padme, 2005-12-12 17:49:43

”Immanentse maailma olme ja kommete parendamise asemel pühenduda transtsendentsele.”

Seda mõtet küll nüüd lõpetatuks ei saa pidada, nagu ei saa ka lõpetatuks pidada Jeesuse õpetuse teostumist maailmas. Ja see ettepanek religioonile „püheduda Jumalale vaid Jumala enda pärast” – oh jah, kõlab kenasti, aga on liiga vähe- või/või paljutähenduslik, et mõtet omada.

Religioon tegeleb Jumala ja inimese suhtega, et inimene oleks võimeline tegelema inimese ja inimese suhtega, ja mitte nagu T.Paul ja Hele (Hele sõnastuses) arvavad:

„...religioon ei tegele enam inimese ja ainelise maailma vahelise suhtega ega ka inimestevaheliste suhetega vaid põhiliselt inimese ja Jumala vahelise suhtega, mis kõrvaltvaataja jaoks on enamasti suletud raamat.”

Selline iseendasse suletud religioosne tee oleks ka religiooni surm ja mõttetuks tegemine. Kui idast vastet otsida, siis ehk kõlbaks tuua siia hinajaana - „väike sõiduk”, kus vabanemist taotleti vaid iseenda jaoks. Selle „väikese sõiduki” avarama arenduse aga leiab mahajaana budismist, mis on kinkinud meile bodhisattva ülla ideaali ja mis on lähedasem õhtumaisele kristlusele oma kaaslaste valgustumisele aitamisega – õpetas Jeesuski mitte Jumalale keskendumist kas siis Jumala või iseenda pärast, vaid kõige jagamist ja annetamist - kaasinimese teenimist. Sest eks Jumalgi jaga kõike, ja kui me pole võimelised seda kõike vastu võtma, siis see on meie eneste võimete küsimus. 1. klassi lapsele ei ole mõtet ette heita, kui tema võimed ei küüni veel magistritöö kirjutamise tasemele.

Padme, 2005-12-12 17:54:12

Et aga DiaTheo hindab mind vaimuhaigeks, nagu seda oli ÕÜ.Kiple... uudis küll. Kuid mitte minust jutustav, ikka DiaTheo maailma ja nägemisi avav.

Olev Vallimaa, olev15@solo.delfi.ee, 2005-12-12 18:01:10

Seda eelnevat kommentaari kirjutades meenus mulle üks “vähetähtis” episood Utena päivilt.

Väeosast poole kilomeetri kauguse asus terve leivakombinaat...1973.aastal muidugi... ehk hiljemgi...ja juba siis töötasid seal ainult naised.
Töötasid plikad, neiud, emad ja päris memmed.

Kas teate, kui hää on ahjusoe leib?

Ma tean.

Olev:))

Padme, 2005-12-12 18:05:49

T.Paul, kes kutsub üles viljelema nö. „puhast religiooni", mis vist peaks seisnema inimese poolt immanentse unustamises ja transtsendentsele keskendumises, on veidi oma jutuga libedal teel. Oma lugupidamises tema vastu näib mulle, et sel „libedal teel” on ta oma mõtteavaldustes õige sageli. Ei tea, kas see on tema viis lähendada 2000 aasta vanust õpetust massidele... või ta räägibki, mida mõtleb...

Vist nii ja naa. Ja see tähendab, et ei saa tedagi päris puhta kullana võtta. Meedia sünnitab iidoleid, keda kaasajas nimetatakse sõnaga „arvamusliider”. Ma näen üha sagedamini, et see „tiitel” tähistab kellegi välist staatust ja üha vähem inimese sisemist saatust – tema teed, tõde ja elu.

Aga nii on ikka olnud. Ei tahakski tema eeltoodud kirjatükki analüüsida, nagu ei viitsi end ka uuesti Andrusest läbi närida. Dekonstruktsiooni asemel näen ees vastu vaatamas sõnalist Himaalajat, mis mulle vähe meenutab peegelsiledat Ookeani selle läbipaistvas põhjatus sinas, rahus ja aeglases voogamises.

DT, 2005-12-12 18:08:16

Ei tea DT “OÜ.Kiple” vaimuhaigusest miskit. Muidu sai oldud tema kunsti austaja, kerge muigega, sedasi.

Sama muie tuli näole, kui Padme arenduses kohvitassi läbi tripoodse jumalaloogika tunnetada üritasin:-)

Padme, DT, 2005-12-12 18:17:15

DT, sa ei tea, et Ü.Kiple oli skisofreenik? Tead, ma ei usu sind.

Nendest konstruktsioonidest aga: sa peaksid enne mõistma kolmest loogikat, ka filosoofias kasutatavat dialektikat, mida on ehk väär loogikaks, kuid kindlasti õige loogilisuseks nimetada. Siis saaks sel teemal sinuga isegi kohvitassi üle arutada.

Üldse, kui teemat vaadelda - mida see kohvitass siia puutub? Ma sellest pikalt juba kirjutasin, et ei puutu - sa ei märganud?

Adu teemat ja jäta need kohvitassid. Sa ei lahenda seda probleemi ära, kas see tass on su teadvuses või laual su ees või kolmandas-neljandas-viiendas kohas, või mis üldse. Ja selliste “probleemide” lahendamine pole religioossest aspektist vaadelduna ka üldse tähtis. See on dekonstruktsiooni asemel üha uute konstruktsioonide enesesse ehitamine, ei muud. Seepärast ma ei viitsigi sellest “kohvitassist”.

DiaTheo, 2005-12-12 18:19:06

T.Paul, kes kutsub üles viljelema nö. „puhast religiooni",...

Ei see T. Paul seal miskit uut teollogiat üritanud luua. Lihtsalt püüdis usuga väärikalt areenilt taanduda - kui oli kuulnud, et eetilised väärtused noorte seas hinnas on, aga usk väärtuste pikas loetelus auväärsele viimasele kohale jäeti.

Padme, DT, 2005-12-12 18:31:48

Noorte seas eetilised väärtused hinnas? Ja kust siis need noored läbustajad tulevad, keda just nende noorte seas üha enam on?

Mina arvan, et noor inimene teab väga hästi, mida on õige vastata, kui küsitakse, kuid kui on reaalne valik, siis pole temast asja õiget valikut tegema.

Pole vaja T.Pauli kombel haakuda ühte küsitlusse ja sellest teha kapitaalseid maailmaajaloolisi järeldusi. See pole küll alus kuulutada religioon lõpetatuks - kae nalja!

Padme, DT, 2005-12-12 18:36:30

Et religioon jäi küsitluses vist kõige viimasele kohale (30.), see näitab mulle sootumaks vastupidist pilti, kui mingit religiooni valmisolekut ja lõpetatust. See näitab, et seda väärtust pole lihtsalt veel ära tuntud, mida religioon pakub.
———————-
Kaks kingamüüjat saabusid tagasi oma Aafrika reisilt.

Esimene ütles, et Aafrikasse pole kingafirmal oma kingadega üldse asja - kõik käivad paljajalu!

Teine arvas, et Aafrika turg on meeletu - kõik käivad paljajalu!

Padme, DT, 2005-12-12 18:39:55

Lisada tuleks, et moraal ja eetika on siiski religiooni sotsiaalsed ja välised tagajärjed, ja mitte religioon ise. Seepärast on T.Pauli järeldus - et kui moraali ja eetikaga on asjad korras, on religioon oma ülesande täitnud - üpris naljakas. Veel naljakam on, et ta teeb selliseid globaalseid üldistusi miski õpilaste küsitlusankeedi põhjal!

Padme, DT, 2005-12-12 18:53:30

DT, vaata linki:

http://www.sloleht.ee/index.aspx?id=187567&r=12

DT, 2005-12-12 19:59:00

Oh sind vaesekest küll, jälle pole sa kohe miskit asjast aru saanud, Padme!

T. Paul sai asjast aru nagu peab: jalas, kingad on kõigil jalas! Oleks ülimalt rumal neid kõrbepantofflite vastu väljavahetama hakata:-)

Padme, DT, 2005-12-12 20:26:02

Isegi T.Paul on sulle eeskuju ja sõber ja austust väärt, DT, kui sa temast nii aru saad, et religioon on ära lõppenud, otsa saanud, ebavajalik ja tarbetu.

Ma siiski ei arva, et T.Paul just seda mõtles, millest sina unistad. Sest nagu ta ütles, ei kao suhe Jumalaga siiski kusagile. Tõesti ei kao.

Mida mina T.Pauli avalduse kohta ütlesin, et suhe Jumalaga on küll esmane, kuid sama vajalik on suhe kaasinimesega - selle “teiseta” on religioon surnud.

See “Religioon on surnud - Toomas Paul ise ütles!” on sinu jaoks argument ja see sulle meeldiks, tean. Ja just seda sa T.Paulist ka välja loed. Ma arvan, ekslikult loed.

Aga sellest oli juba.

Hele, 2005-12-12 21:09:41

See on ju Paulil igati armas
et usk on tõesti inimese sisemine vaba valik

et inime võib olla küll kutsutud kaasloojaks ja lendama jne (ehhh... ;'-)
kuid ta pole selleks sunnitud

ega saadeta teda põrgu selle eest
kui ta ei arva midagi
kõigest sihukesest mis võib tunduda elust enamana

ja oma hinge eest polegi ta võlgu köstrile ja kaplanile

no see oleks ka eri absurd
kui üteldaks et armasta loo ja lenda muidu tuleb kurat ja torkab hargiga!

jaa tõesti
eetika võib tuleneda ka religioonist ja korralik käitumine põrguhirmust

aga Paul ütleb, et kristlus pole nii jama asi
et seda Brežnevi pakikestena müüma peaks
(sedaviisi et kui tahad eetikat ja armastust siis pead võtma ka Jeesuse või muidu...)

ju ta teab :)

jälgija, 2005-12-12 21:42:52

Noorte seas eetilised väärtused hinnas? Ja kust siis need noored läbustajad tulevad, keda just nende noorte seas üha enam on?

kohe näha, et Padmel puuduvad reaalsed kokkupuuted noortega.

Ühe läbustaja kohta, kellest uudiseid tehakse ja keda Padme-taolised “heategijad” näevad, tuleb kümme väga selgete eetiliste väärtustega noort.

Mina arvan, et noor inimene teab väga hästi, mida on õige vastata, kui küsitakse, kuid kui on reaalne valik, siis pole temast asja õiget valikut tegema.

Mina arvan, et Padme ajab ennast noortega segamini.

v.l., 2005-12-12 22:45:16

Küsitlusest ja noorte olemusest.

Inimene on suuresti karjaloom. Kui ta üksi on ja arutleb, siis paneb ta need väärtused enda jaoks selgelt kirja. Kui ta karjas on, unustab ta sageli need väärtused ja vaatab kuidas karjas paremini toime tulla. Mõistab küll, et suits ja viin on pahed, aga katsu sa nii tugev olla, et teistest eristud... Kirjandis kirjutatakse sageli üht ja elus tehakse teist. Duaalne see inimene oma olemuselt.

DiaTheo, 2005-12-12 23:25:13

Isegi T.Paul on sulle eeskuju ja sõber ja austust väärt, DT, kui sa temast nii aru saad, et religioon on ära lõppenud, otsa saanud, ebavajalik ja tarbetu.

Siiani ma uskusin, et niiiiii palju vassis arusaamist ainult üks inimene siin ilmas ühe lausega kokku keerata suudab. Aga näe, siin üks veel. Ega sa, Padme, järsku selle ...

Õgvendan siis neid kahte rida. Rohkemat ära mult küll nõua.

1. T. Paul ei ole mulle eekuju. Ma pole seda ei väitnud ega mõista andnud. Puhas sinu enda juurdekirjutis.

2. T. Paul ei ole mulle sõber. Ma pole seda ei väitnud ega mõista andnud. Puhas sinu enda juurdekirjutis.

3. Ma pean T. Paulist küll lugu, aga hoopis teistelt alustelt lähtuvalt. Ma pean temast lugu kui intelligentsest inimesest. Ma pean enamustest inimestest samadel alustel lugu, T. Paul pole minu silmis midagi sellist korda saatnud, mis temast erandi teeks. Olla usklik pole kindlasti see näitaja, mille järgi ma inimest hindan või ei hinda. Minu jaoks loeb ainult see, millisena inimene ennast välja paista laseb.

4. Ei lõpetanud ta religiooni ära. Said temast täiesti puudulikult aru, nii omane sulle. Selgitan veelkord. Ta valis vaid targa inimesena õige taandumistee, mõistes, et Eestimaal pole mõtet eetikast ja usust korraga, ühe ja sama hingetõmbega eriti valjult ... pasundada /piltlikult, mitte pahasti öeldud/.

5. Ei saanud T. Paul ka seda esseed selliselt lõpetada, et minusugunegi temaga lõpuni rahule oleks jäänud - ei suutnud ta teistelt miskit ristiusu tarbeks varastamata jätta!

Summa summarum

Ei saanud sa järjekordselt ei minust ega T. Paulist aru:-((((

***